שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

הספר הוא כרטיס הביקור החדש

עם כל הכבוד לחידושי הקינדל והטאבלט - מה שכל יזם צריך הוא להוציא לעצמו ספר, עשוי נייר, בכריכה רכה. וזה לא מסובך כמו שחשבתם: מדריך ב-7 שלבים

ג'יימס אלטוצ'ר, קונפידנשאל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
ג'יימס אלטוצ'ר, קונפידנשאל

אם נתתם למישהו את כרטיס הביקור שלכם - נכשלתם. אם יש לכם כרטיס ביקור, יכול מאוד להיות שאתם בדרך לכישלון. לאיש לא אכפת מה מופיע עליו; אני זורק את כל כרטיסי הביקור שאני מקבל.

כתבתי בעבר על הוצאה לאור עצמית, אבל הפעם אעסוק ביתר שאת בסיבה לכך שאתם חייבים להוציא לאור ספר שכתבתם - אם אתם אנשי עסקים, בלוגרים, או עוסקים במקצוע (בעצם, בכל מקצוע) שבו אתם צריכים לבלוט מעל המתחרים. ישנו חלון הזדמנויות, בדיוק עכשיו, שבו יש לכם את השילוב הנכון של "קל", "זול" ו"אף אחד לא לא עושה את זה". חלף לו עידן הצורך בקבלת תוקף רשמי. איש לא צריך לבחור אתכם - אתם בוחרים את עצמכם.

פירסמתי שמונה ספרים בשבע השנים האחרונות, חמישה בהוצאות לאור מוכרות (וויילי, פינגווין, הארפר-קולינס), ספר קומיקס אחד, ואת שני הספרים האחרונים הוצאתי לאור בעצמי. בעבר חשפתי פרטים מדויקים על נתוני המכירות שלי והמקדמות שקיבלתי מהמוציאים לאור המסורתיים. על אף שטרם נאמרה המילה האחרונה בעניין שני הספרים שהוצאתי לאור בעצמי - "איך להיות האדם בר המזל ביותר בעולם" ו"הייתי עיוור ועתה אני רואה", אני יכול לומר ששני אלה מכרו יותר מחמשת הספרים שהוצאתי בהוצאות ממוסדות גם יחד.

איור: יעל בוגן

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הכתבות והעדכונים ישירות אליכם

אם תפרסמו בעצמכם ספר, אתם תבלטו בשטח מעל המתחרים שלכם, תרוויחו יותר כסף, וגם תהיו מסמר הערב במסיבות קוקטייל. תסמכו עלי, אני לעתים נדירות מזדהר במסיבות קוקטייל, אבל עם ספר הקומיקס האישי שלי, הייתי הדבר הכי סקסי בסביבה. אבל אתם לא צריכים להאמין לי - זה לא עולה לכם כלום לנסות את זה בעצמכם.

למה לבד?

למה להוציא לאור לבד את הספר שלכם?

א. אין מקדמות: כמעט אין היום מקדמות לסופרים על חשבון ספר שהם עומדים להוציא לאור. ההוצאות לאור בלחץ בגלל הידרדרות חנויות הספרים, אז הן, בתורן, חוסכות על הכותבים. מאחר שיש כל כך הרבה תוכן חינם באינטרנט, ערכו של ספר הולך ומתמעט - אלא אם כן אתה כבר סופר מבוסס.

ב. קיצור זמנים: כשאתם מוציאים לאור בעצמכם, הספר שלכם יכול להימכר באמזון, בכריכה רכה או במהדורת קינדל, בתוך ימים. פרסום בהוצאה לאור רגילה הוא תהליך מפרך: הגשת כתב יד, סוכנים, עורכי דין, פגישות, עריכות, אריזות וכו' וכו', תהליך שמבטיח כי ספרכם יתפרסם רק בשנה הבאה. בדיוק עכשיו שלח לי חבר את פרטי החוזה הספרותי שהשיג בהוצאה לאור. תאריך הפרסום: 2014.

ג. שיווק: מו"לים טוענים כי הם עושים את השיווק למענכם. זו בדיחה. קחו לדוגמה את הסיפור הבא: אחרי שפירסמתי ספר בפינגווין, בהוצאה רצו להוציא לאור ספר שכתבה החברה שלי. הם לא ידעו שהיא החברה שלי כשהם זימנו אותה לפגישה. היא שאלה אותם: "איזה שיווק עשיתם לספרו של ג'יימס אלטוצ'ר?" הם ענו: "טוב, השגנו לו ראיון ב'פייננשל טיימס', והשגנו אייטם על הספר שלו ברשת סי-אן-בי-סי, וקטע מתוכו פורסם באתר thestreet.com".

אז ככה: היה לי טור שבועי ב"פייננשל טיימס", וכתבתי את הביקורת שלי בעצמי. כבדיחה. בנוגע לסי-אן-בי-סי, היתה לי שם פינה שבועית, ודיברתי בה גם על הספר שלי. לגבי thestreet.com, בדיוק מכרתי את החברה האחרונה שלי ל-thestreet.com. אז במקום לכתוב את המאמר הרגיל שלי עבורם, שלחתי קטע מהספר. במילים אחרות, המו"ל לא עשה שום דבר, אבל לקח קרדיט על הכל.

בסופו של דבר, סופרים חייבים לשווק את ספריהם בעצמם (אלא אם כן הם סטיבן קינג ודומיו). וזו גם השאלה הראשונה שמו"ל ישאל אתכם - אם אם אתם יכולים לשווק את הספר בעצמכם, ואם הוא יוכל להרוויח מזה כסף.

ד. תמלוגים טובים יותר: כשאני מפרסם את הספר שלי לבד, אני מקבל בערך 70 אחוז תמלוגים, לעומת 15 אחוז אצל מו"ל רגיל. אני גם הבעלים של 100 אחוז של הזכויות בחו"ל, במקום 50 אחוז. שכרתי מישהו למכור את הזכויות על הספר בחו"ל, והוא מקבל 20 אחוז (בלי מקדמות).

ה. שליטה רבה יותר על התוכן והעיצוב: הביטו בכריכת הספר השלישי שלי, "SuperCash", שעוצב עבורי על ידי אנשי ההוצאה לאור. זו עטיפה מחרידה. עכשיו תסתכלו על כריכת הספר האחרון שלי, שהוצאתי לאור בעצמי. יכול להיות שהיא לא תמצא חן בעיניכם, אבל כך בדיוק רציתי שהיא תיראה.

מוציאים לאור כוללים בחוזה סעיף שלפיו בענייני עטיפה, המילה האחרונה היא שלהם. אבל כשאתם בשליטה, אין לכם הפתעות, גם לא בנוגע למה שייכתב על הספר בגב העטיפה.

למה בכלל?

למה יזמים צריכים להוציא לאור ספר פרי עטם?

א. יש לכם חומרים: לי יש מספיק חומר בבלוג שלי ברגע זה (כולל תיקיית ה"טיוטות", ובה 75 פוסטים שטרם העליתי) שיספיק לחמישה ספרים בשנה הבאה. המספר ילך ויגדל במשך השנה, כי אכתוב פוסטים נוספים. אתם יזמים, כי אתם יודעים לעשות משהו יותר טוב מאחרים, או יש לכם רעיון מצוין - אבל איך תגרמו לעולם לדעת את זה? כמו שאמרתי, כרטיס ביקור לא יוביל אתכם לשום מקום.

תציגו חלק מהרעיון שלכם (או את כולו) בספר. יש לכם רשת מדיה חברתית חדשה? איך צריכה המדיה החברתית לעבוד? תכתבו את זה. יש לכם מארז תוכנות ניהול קשרי לקוחות חדש? איך אפשר לנהל קשרי לקוחות טוב יותר? ספרו על זה. איך שירותי דייטים מקוונים פועלים? ספרו לי סיפורים. ולטובתכם, שיהיו כמה שיותר מעניינים.

אין לכם זמן לכתוב את זה? ספרו זאת לסופר צללים. אתם לא צריכים 60 אלף מילה, 20 אלף יספיקו. תוסיפו כמה תמונות. פשוט תעשו את זה. ואז, כשאתם פוגשים מישהו שמבקש את כרטיס הביקור שלכם, כמה מגניב זה יהיה אם תוכלו לומר לו: "הנה, קח את הספר שלי במקום".

ב. יש לכם יותר מה לומר: לאנשים רבים יש בלוג, עם פוסטים "ירוקי עד", כלומר מחזיקים מעמד ואינם ספציפיים לזמן מסוים. אם פשוט תיקחו את הפוסטים האלה ותפרסמו אותם, אנשים יגידו: "הוא פשוט פירסם אוסף של פוסטים". אז להלן כמה הערות בנושא:

1. אז מה? זה בסדר שאתם מקבצים את מה שבעיניכם הם הפוסטים הטובים ביותר שלכם. ותמורת מחיר זעום, אנשים יכולים לקבל את האוסף הזה ולקרוא אותו בפורמט אחר. יש בזה ערך.

2. אל תסתפקו באוסף של הפוסטים שלכם. אורכו של פוסט בבלוג הוא בדרך כלל 500 עד 2,000 מילה, בדרך כלל קרוב יותר ל-500. תעשו קצת יותר מחקר על כל פוסט. תוסיפו הקדמות וסיומות, תחלקו לפרקים של 3,000-4,000 מילה. הרחיבו והסבירו מדוע הספר הזה, עם הפרקים הללו, המוצגים באופן הזה, הוא חוויית קריאה אחרת. הקדישו פרק המסביר למה הספר שונה מהבלוג.

בספרי האחרון הוספתי חומרים חדשים בכל פרק וכמה פרקים היו חדשים לגמרי. במקום שהוא יהיה אסופת פוסטים, הספר עסק באופן כללי בדרך שבה שוטפים את מוחנו, איך חושפים את שטיפת המוח הזאת, ואיך שימוש בשיטות שהצגתי יכול לעשות אדם למאושר. הנושא סוקר בפירוט רב בהרבה משאפשר היה לעשות בבלוג כלשהו, אף שההשראה לספר היתה חלק מהפוסטים שלי.

ג. אמזון: פלטפורמה נוספת לשווק את הספר שלכם. לא תרוויחו מיליון דולר (טוב, אף פעם אי אפשר לדעת), אבל עצם היכולת לומר "אני סופר/ת" מחזקת את האמינות שלכם ככותבים/דוברים/יזמים וכן הלאה. כשאתם באים לתת הרצאה, למשל, יש משהו שאתם יכולים לחלק לקהל: הספר שלכם! כך אמזון וההוצאה לאור נהפכים לפלטפורמת שיווק רבת עוצמה לקריירת הכתיבה/נאום/ייעוץ/אחר שלכם.

ד. לאיש לא אכפת: יש אנשים שחשוב להם להגיד: "פינגווין הוציאו אותי לאור". אם תלמדו מניסיוני - כשהוצאתי בפינגווין, אף אחד לא שאל אותי כלום. ודרך אגב, פינגווין היא ההוצאה לאור האיומה ביותר שהייתי בה.

ה. איך אגיע לחנויות הספרים? אני לא יודע, איך באמת? גם הוצאות לאור מבוססות לא מצליחות להגיע אליהן. לעתים קרובות חנויות ספרים בוחנות מה מצליח באמזון ואז מזמינות את הספרים מההוצאות. במקרים רבים, מוציאים לאור יבחרו את הסופרים הידועים ביותר שלהם (אם אתם בקטגוריה הזאת, מזל טוב!) וישלמו כדי שהם יוצגו בחנויות הספרים. מניסיוני, המו"לים שלי השיגו מקום לכמה עותקים של הספרים שלי בערים מרכזיות (זאת אומרת, ניו יורק), ולא יותר.

אז איך?

בסדר, השתכנעתם. אז איך מוציאים ספר שלכם לאור? ישנן כמה וכמה דרכים, אבל אני אשתף אתכם בניסיוני האישי:

א. קודם כל, כתבו את הספר. במקרה של שני הספרים האחרונים שהוצאתי בעצמי לאור, כפי שצוין פה, לקחתי כמה פוסטים מהבלוג, כתבתי את חלקם מחדש, הוספתי חומר מקורי ופרקים מקוריים, ויצרתי מסגרת שהגדירה מהו הספר, בניגוד לאסופה אקראית של פוסטים. כלומר, אני מניח כאן שכבר יש לכם את החומר הבסיסי.

ב. השתמשו ב-Createspace. אני בחרתי בהם מפני שאמזון הם הבעלים שלהם ושירות הלקוחות שלהם מצוין. הם מאפשרים לכם לבחור את גודל הספר ומציעים תבניות של וורד, שאתם מורידים ומסדרים את הספר שלכם לפיהן. בספר הראשון שלי עשיתי זאת בעצמי, בספר השני, תמורת תשלום קטן, שכרתי את שירותי Alexanderbecker.net לעמד את הספר שלי, לעצב אותו ולייצר את קובץ הפי-די-אף הסופי. הוא גם עשה לי הגהה, הציע הצעות מועילות בנוגע לפונטים, והיה מועיל ביותר.

ג. תעלו את הפי-די-אף. Createspace מאשרים אותו, נותנים לו מספר ספר תקני בינלאומי (ISBN), ושולחים עותק לאישורכם.

ד. באמזון בתוך כמה ימים. מכאן והלאה, הספר מודפס לפי דרישה בכריכה רכה. ודרך אגב, העלויות הכוללות שלכם עד עכשיו הן: 0. או מה שהשקעתם בעיצוב הכריכה.

ה. גם קינדל. עד כה הכל מ-Createspace היה בחינם. אם לא הייתי שוכר את אלכס שיעצב לי את העטיפה, יכולתי להשתמש באחד מיותר ממיליון מהכריכות האפשריות שהם מציעים (עשיתי זאת בספרי הראשון), וכל הפרסום של הספר בכריכה רכה היה בחינם. לטובת גרסת קינדל, Createspace גובים 70 דולר.

ו. תתחילו לשווק.

1. 20 קוראי הבלוג שלי, ששלחו בקשה, קיבלו עותק חינם. רבים מהם פירסמו ביקורות טובות באמזון ונתנו לספר דחיפה ראשונה.

2. אני מחלק את הספרים שלי במקומות שבהם אני מוזמן לדבר. את הספר האחרון חילקתי בכעשרה אירועים.

3. כתבתי פוסט בבלוג שהסביר מדוע הספר שונה מהבלוג ומדוע בחרתי להוציא אותו.

4. כתיבת פוסטים אורחים בבלוגים אחרים עוזרת מאוד.

5. טוויטר, פייסבוק, לינקד אין וגוגל פלוס - גם הם מאוד מועילים.

ז. קדמו מכירות. לדוגמה, בפוסט שפירסמתי לאחרונה דנתי בהבדלים בין הספר האחרון שלי לבלוג שלי, וגם פירסמתי שאפשר יהיה לקבל עותקים מספרי הבא, "התנהגות רעה", שצפוי להתפרסם השנה, בחינם.

יזמים מחפשים ללא הרף דרכים לבלוט, לשווק את השירות שלהם, להתפתח. כתיבת ספר הופכת אתכם לסוג של מומחים בתחומכם. או לפחות, כשאתם נותנים למישהו ספר שכתבתם, זה יותר מרשים מכרטיס ביקור. זה מעיד שיש לכם מיומנות מספיקה לכתיבת ספר, וגם מרמז שאתם מעריכים את הלקוח הפוטנציאלי שלכם מספיק כדי להעניק לו דבר מה בעל ערך. משהו שיצרתם.

התירוץ "אין לי זמן, אני מנהל/ת עסק" אינו תופס כאן; יזמים יוצרים לעצמם זמן. ואם יש להם רעיונות, הם יכולים גם למשל להשתמש ב-elance.com כדי לשכור סופר צללים.

בשנה הקרובה אני מתכנן חמישה ספרים. ואף אחד לא יוכל לעצור אותי.*

תרגום: אסף רונאל

תגיות:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ