בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הנשים כובשות את הרשת החברתית החדשה

עם צמיחה מטאורית בחודשיים האחרונים, פינטרסט היא הרשת החברתית החמה של הרגע. באופן מסקרן, 79% מהמשתמשים הן בכלל משתמשות

7תגובות

המהירות שבה פינטרסט (Pinterest - לחצו לצפייה לאתר) עברה מ"יש איזו רשת חברתית חדשה" ל"הדבר הזה עם התמונות שהצטרפתי אליו", ומשם ל"הרשת החברתית שבה מצטרפים לי הכי הרבה עוקבים חדשים", היתה מסחררת. הרשת אמנם קיימת כבר קרוב לשנתיים, אבל חווה צמיחה מטאורית בחודשיים האחרונים. עיקר הצמיחה הזאת היא בקרב גולשות. לפי כלי Ad Planner של גוגל, מספר הגולשים של האתר צמח פי שניים במשך ינואר, ו-79% מהגולשים האלה הן גולשות. מתרוצצות שמועות ש-97% ממשתמשי פינטרסט הן נשים. מקור הטעות הוא בעובדה ש-97% מהאנשים שעשו לפינטרסט "לייק" בפייסבוק הן נשים. הקורלציה, מתברר, אינה מוחלטת.

פינטרסט נולדה בתור כלי שמאפשר סוג של שילוב בין קולאז' לפתקיות. כל משתמש יכול ליצור "לוחות" ו"להדביק" עליהם פריטים, כשאלה מוצגים כתמונות. משתמשי פינטרסט יכולים לגלוש ללוחות של משתמשים אחרים, או פשוט לצפות ברצף התמונות של כלל האנשים שאחריהם הם עוקבים.

הכלי של גוגל מספק רמזים לסיבה שפינטרסט זוכה לפופולריות כה אדירה בקרב נשים. הנושא הבולט ביותר שמעניין את קהל האתר, לפי Ad Planner, הוא "מעצבי אופנה וקולקציות". גוגל קובעת את זה לפי האתרים האחרים שבהם מבקרי פינטרסט מבקרים. הנושא מספר שתיים? "אמנויות".

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב כתבות סוף השבוע אל הפייסבוק שלכם

יש היגיון בכך שאתר שהמדיום המרכזי שהוא מספק לאנשים להתבטא בו הוא תמונות נהפך למקום מרכזי לאופנה ולאמנויות. ויש היגיון בכך שאתר שמתמקד באופנה מושך יותר נשים מגברים. אבל פינטרסט הוא לא אתר אופנה. הוא בד לקולאז'ים, ואלה יכולים לעסוק בכל נושא.

מנועי צמיחה

אחד הדברים שסייעו לצמיחה של פינטרסט הוא האפליקציה שלו לאייפון. באפליקציה אפשר לגלוש באתר ואפשר גם להשתמש במצלמה כדי להוסיף פריטים. מצער לציין שעדיין אין יישום לאנדרואיד ומערכות הפעלה אחרות. כמו Instagram, גם פינטרסט מוכיחה כי גם כיום אפשר להצליח מאוד בלי להתייחס ברצינות למשתמשים שאינם אייפוניסטים, אבל זה בהחלט מרגיז בעבור הרוב הלא כל כך דומם של בעלי סמארטפונים שמשתמש במערכת ההפעלה של גוגל.

כלי צמיחה משמעותי עוד יותר הוא פייסבוק. כברירת מחדל, כל פעילות שלכם בפינטרסט תופיע בטיימליין בפייסבוק, ובפיד של חבריכם. האפליקציה מרכזת את פעילות הפינטרסט של חבריכם כך שלא כל לייק או אייטם מופיע בפני עצמו בפיד, אבל בהחלט יש מאסה ניכרת שמביאה עוד ועוד אנשים. ומכיוון שאפשר לצפות בכל אייטם גם בלי להתחבר לרשת, קל מאוד לדגום את הסחורה.

זה אחד היתרונות בכך שפינטרסט מציגה את עצמה כרשת נישתית לתמונות, ולא כמתחרה של פייסבוק. קישור ישיר כל כך לרשת החברתית הגדולה בעולם בוודאי היה מסייע גם לגוגל פלוס, אבל הרשת של גוגל נתפסת - בפייסבוק ובעיני עצמה - כמתחרה, כך ששתי הרשתות לא מתקשרות היטב, בלשון המעטה.

נקודות הדמיון בין פינטרסט לטוויטר ברורות מאוד: שתי הרשתות מצטיינות בכך שהן עושות משהו פשוט מאוד, עם מגבלות ברורות, ועושות אותו טוב. שתיהן רוכבות על יישומים לנייד ועל קישור לפייסבוק כאמצעי להפצת המסר. בשתיהן אפשר לעקוב אחרי אנשים, וברירת המחדל למסך הפתיחה היא העדכונים האחרונים של האנשים שאחריהם אתם עוקבים.

מה שמייחד את פינטרסט הוא שהצמיחה שלה לא הגיעה מאותו המקום כמו רשתות חברתיות אחרות. בדרך כלל, רשתות חברתיות מתחילות לצמוח בעמק הסיליקון ובקהילות סביב תעשיית הטכנולוגיה, תעשייה שבה יש רוב גברי מובהק. במקום זאת, פינטרסט צמחה לאט לפני שצמחה מהר, ושמה דגש על תוכן ערוך, שמוגש למצטרפים חדשים לפי קטגוריות - בוחרים קטגוריה, והאתר מציע משתמשים בולטים בקטגוריה, כך שכבר בהתחלה יכול אדם ליצור לעצמו אתר מרשים ויזואלית לצפות בו, וזאת בלי לעשות שום דבר אקטיבי.

זה אולי ההבדל הגדול ביותר בין פינטרסט לבין טוויטר של השנים הראשונות: למרות הצמיחה האקספוננציאלית, טוויטר היה שירות שקשה להיכנס אליו. בהתחלה משתמשים מצאו את עצמם מול פיד ריק, בלי עוקבים או נעקבים. משתמשים רבים (כולל כותב שורות אלה) הצטרפו לטוויטר, לא מצאו בשירות ערך רב, נטשו, וחזרו חודשים לאחר מכן. כיום, כשיש לטוויטר מאסה אדירה של משתמשים, זו בעיה קטנה יותר. אבל פינטרסט, בגלל טבעה הגרפי והתוכן הערוך המוגש למצטרפים חדשים, פותרת את הבעיה הזאת כבר עכשיו.

נקודת הדמיון לגוגל פלוס היא ההתאמה האישית. בגוגל פלוס יש, כידוע, את המעגלים שמאפשרים למדר את האנשים השונים בחיינו. וזה מועיל. אבל בפינטרסט יש התאמה אישית שדומה יותר למה שמוכר מאתרים כמו Goodreads, הרשת החברתית לקוראי ספרים. אפשר לעקוב אחרי משתמש ספציפי, אבל אפשר גם לעקוב אחרי "לוח" ספציפי. כך, לדוגמה, אם יש לי ידידה שאוהבת מדע בדיוני ואופרה, ואין לי עניין באופרה, אעקוב אחר לוח המדע הבדיוני שלה. מכיוון שלא באמת מדובר כאן בתקשורת בין אישית (אולי ההבדל הגדול ביותר בין פינטרסט למתחרים השונים), אף אחד לא ייעלב מהבחירה הזאת. אתה יכול לעקוב אחרי מה שמעניין אותך. לכל אחד מה"לוחות" השונים שלי בפינטרסט יש בערך פי שניים עוקבים מאשר עוקבים אחרי "כל הלוחות" שלי, או "אחרי".

אמנם פייסבוק הוא מנוע צמיחה משמעותי בעבור פינטרסט, ובייחוד הטיימליין, אבל האם יש לאפליקציה זכות קיום עצמאית, ללא פייסבוק? קשה לדעת. כאתר נישה, אין ספק. פינטרסט יכולה לחיות כפי שחיה לפני הטיימליין. אבל כאיום משמעותי על פייסבוק, כמתחרה בה? קשה לי להאמין.

מה שבטוח, פינטרסט היא הרשת החברתית החמה ביותר של עשר הדקות האחרונות. והיא חמה מספיק כדי להצמיח חיקויים. יש פינטרסט רוסי ופינטרסט סיני ויותר מחיקוי פינטרסט אחד לפורנו. אבל המומנטום נמצא עכשיו בצד שלהם. פינטרסט לפורנו בוודאי ישרוד (כפי שאתרי "יוטיוב לפורנו" ממשיכים לשגשג), אבל המתחרים הבינלאומיים והחיקויים הנישתיים אינם מציבים איום אמיתי על אתר שקל כל כך לקבל בו בדיוק את סוג התוכן שאתם רוצים.*



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו