בזק תופסת טרמפ על המאבק החברתי

אחרי שקראה לנו לקחת אחריות על חיינו, בזק מציעה אוטופיה סוציאליסטית

עודד כרמלי
עודד כרמלי

בחודש יוני השיקה בזק את קמפיין “שכנים ברשת” - סדרת סרטוני אנימציה על צעירים בבית דירות מקולף בתל אביב שגולשים זה לזה על האינטרנט האלחוטי. “תתחילו להתנהג בהתאם לגיל שלכם!” פקדה הפרסומת, “כי לבזק יש הצעה בדיוק בשבילכם: 30 מגה ב–30 שקל לבני 20 עד 30”.

הרבה לשונות ציקצקו אז בטענה שהדמויות מגלמות סטריאוטיפים כגון המזרחי העבריין, האשכנזי החנון, הכוסית הטיפשה והסטלן המסטול. אבל אני דווקא הרגשתי שהקמפיין של בזק מציאותי מאוד. הרי גם אני בן 20 עד 30, גם אני שוכר דירה בבניין מג’ויף וגם אני גונב אינטרנט מהשכנים. אחרי שנים של פרסומות שעברו לי מעל הראש, סוף כל סוף הרגשתי מפולח - כלומר, רע עם עצמי. בזק הודיעו לי שהגיע הזמן שאקח אחריות ואתנהג בהתאם לגילי, אין ארוחות חינם.

"שכנים ברשת" של בזק

אלא שאז משטרת ישראל שברה את היד של דפני ליף, המפגינים שברו את שמשות הבנקים ומשה סילמן שבר את כל הכלים. יוני התחלף ביולי, ופרק ההמשך בסדרת “שכנים ברשת” מעולם לא שודר. תחת זאת יצאה חברת בזק בקמפיין חדש ושונה לגמרי: “האינטרנט החברתי הראשון”. כן, בקמפיין החדש מבית אדלר־חומסקי אנחנו רואים את גידי גוב גולש על הטבלט שלו מספסל בשדרות רוטשילד. “אני על ה–free Wifi של בזק”, הוא מסביר לצעיר מבולבל. “זה אינטרנט פתוח לכולם, Wifi חברתי... ככה כולם נותנים קצת ומקבלים הרבה”.

גבירותי ורבותי, מהפך! אחרי שבחודש יוני נזפה בצעירי תל אביב על אורח חייהם הפרזיטי - שכולל יותר מדי סקס, סמים ופייסבוק ופחות מדי תשלומים חודשיים לבזק - החל מחודש יולי בזק מציעה להרחיב את המודל השיתופי של תפרני תל אביב לשאר בית ישראל. לא שמישהו מצעירי תל אביב או מזקני צפת קונה את קמפיין “האינטרנט החברתי הראשון” של החברה החברתית האחרונה בזק ושל קבלן הספינים שלה אדלר־חומסקי. פעם, לפני המחאה החברתית, סיפר אייל חומסקי שהוא מגדל במשרד שלו צלופחים מנומרים באקווריום, “כדי שמי שמגיע לכאן יידע עם מי יש לו עסק”. זה בסדר, מר חומסקי. אנחנו זוכרים טוב מאוד עם מי יש לנו עסק כאן.

"המהפך החברתי" של בזק

בזק מנסה לבצע “רד־ווש” ‏(Red Wash‏). כפי שחברות שמתחזות לאקולוגיות מבצעות “גרין־ווש” וכאלה שמעמידות פני ידידותיות לגייז עוברות “פינק־ווש”, כך בזק צובעת עצמה באדום ומתחזה לחברה חברתית.

זה סימן טוב שהצלופחים מריחים עלינו דם. אם המחאה החברתית פופולרית מספיק לשמש “רד־ווש” לבזק־אדלר־חומסקי, סימן שהיא עדיין פופולרית מספיק לכל דבר ועניין. עכשיו נשאר רק לחכות שגם ממשלת נתניהו תפרוש לאזרחיה רשת ביטחון ‏(אלחוטית או חוטית‏) בחינוך, בבריאות וברווחה. כי איך אומר גידי גוב בפרסומת “האינטרנט החברתי הראשון”? ככה כולם נותנים קצת ומקבלים הרבה.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ