שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

יד שנייה מגולש: האם מותר לכם למכור את קבצי המוזיקה שלכם

דידי חנוך
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
דידי חנוך

כשאתם קונים באינטרנט שיר, ספר, או כל מוצר דיגיטלי, האם אתם חושבים שהוא שייך לכם, או שרק קניתם רישיון לשימוש בו? הסוגיה הזאת, שמעוררת דיונים משחר האינטרנט, מתלהטת שוב לאחרונה עם ההשקה של חברת הזנק חדשה בשם ReDigi. החברה ‏מנסה להסיר את כל החסמים הטכניים והחוקיים ממכירת קבצים דיגיטליים “משומשים”, באמצעות שילוב של שירות מקוון ותוכנה שמותקנת במחשב.

התוכנה של ReDigi סוקרת את הקבצים במחשב ובודקת אם הם נרכשו מ–iTunes או ממנה. קבצים שלא נרכשו משני המקומות האלה, לא נכנסים לשירות. קבצים שכן, מועלים לרשת, ומשם ניתן לשמוע אותם, או למכור אותם למשתמשי ReDigi אחרים. עם העברת הקובץ, התוכנה גם מעבירה את הרישיון לשימוש בו שהמשתמש רכש דרך אייטיונז. אם המשתמשת העתיקה את הקובץ עצמאית לספריות נוספות במחשב, התכנה של ReDigi תמחק את העותקים.

החברה גם פונה לאמנים, ומציעה להם 20% מכל מכירת שיר “משומש” שלהם, אם יקדמו את השירות באמצעות טוויטר ופייסבוק.

השירות עושה כל מאמץ להיות חוקי, אבל השאלה אם ניתן למכור מחדש קבצים דיגיטליים היא סוגיה פתוחה, סוגיה שחברת המוזיקה EMI מנסה לסגור. אתר Technology Review של אוניברסיטת MIT מדווח שהחברה הבת של EMI, קפיטול רקורדס, תובעת את ReDigi בטענה שהחברה היא “מסלקה להפרת זכויות יוצרים”.

קניה ווסט וג'יי זי - חלק מהרווחים חוזרים לאמניםצילום: רויטרס

לפי החוק בארצות הברית, יש לכל מי שרכש מוצר את הזכות החוקית למכור אותו. הזכות הזאת היא אחד הדברים שהרוכש מקבל עם הרכישה. אבל קפיטול טוענת בתביעה שלה ש–ReDigi לא מוכרת את המוצר, כי אם עותק שלו. לתפיסת עורכי הדין של קפיטול בשלב זה, זו הבעיה. ReDigi טוענת שהיא לא מוכרת עותק כלל. לדבריה, כאשר הקובץ מועלה לשרתים שלה ונמחק מהמחשב, התוצאה היא לא “העתקה”, כי אם “העברה”.

באופן מוזר מעט, כתב התביעה של קפיטול לא מתייחס לשתי הבעיות המהותיות יותר בשירות של ReDigi. האחת היא שמשתמש יכול להעתיק את כל המוזיקה שלו לכונן חיצוני, להעלות אותה לשרת, למכור את כולה, ואז להתנתק מהשירות, להסיר את התוכנה ולהעתיק את כל המוזיקה חזרה למחשב. כל עוד הכונן החיצוני אינו מסונכרן לשירות בזמן שהתוכנה מותקנת, לא יקרה לקבצים דבר. עם זאת, אדם שיעשה זאת עשוי גם להחליט לדלג על כל השלבים האלה ופשוט להוריד את המוזיקה באופן פיראטי. אחרי הכל, המחיר המשומש נמוך ממחיר הקבצים בחנות הרשמית. אין כאן רווח אמיתי בשורה התחתונה.

הבעיה השנייה היא הבעיה העקרונית שאליה התייחסתי בתחילת הטקסט. כאשר משתמשת קונה קובץ דיגיטלי, היא בדרך כלל לא קונה את התוכן עצמו. היא קונה רישיון להוריד ולצרוך את התוכן הדיגיטלי באמצעות הקובץ שהיא מורידה.

טיעון הנגד עשוי להיות שזה נכון גם לדיסק. כאשר אנו קונים דיסק, אנחנו לא קונים את המוזיקה. אנחנו קונים את המדיה האופטית שעליה נצרבה המוזיקה. אין לנו זכויות יוצרים על המוזיקה. הדיסק מגיע עם רישיון לניגון המוזיקה באופן פרטי. בדיוק כמו הקובץ. ניגון ציבורי דורש רישיון אחר. הן בדיסק והן בקובץ.

ועדיין, מבחינת חברות המדיה, מדובר בעוד שד שיוצא מתיבת הפנדורה ששמה האינטרנט, תיבת פנדורה שהתפקיד העיקרי שלה מבחינתן הוא לקיחת השליטה מידיהן. כבר כעת, יש לחברות טכנולוגיה - בעיקר אפל - שליטה גדולה מדי בשוק מבחינתן. והמהלך של ReDigi עשוי לאיים עליהן עוד יותר.

האיום של ReDigi הוא כפול. החברה לא רק מציעה קבצים “משומשים” ‏(שהם, כזכור, זהים לחלוטין לקבצים “חדשים”‏), היא גם מציעה לאמנים, ולא לחברות, 20% ממחיר המכירה. והיא מציעה לאמנים שלא חתומים על חוזים שמוסרים את זכויות היוצרים שלהם למכור את המוזיקה שלהם ישירות דרכה, שירות שלדבריה תשיק בקרוב.

וחשוב לציין ש–ReDigi לא מתכוונת להגביל את עצמה רק למוזיקה. אם תנצח במשפט שלה מול קפיטול, החברה מתכוונת להשיק שירותים מקבילים גם למוצרים דיגיטליים נוספים, כגון ספרים אלקטרוניים ומשחקים. יהיה מעניין לראות איך היא יכולה לעשות את זה טכנית, מכיוון שבניגוד למוזיקה, עולם שבו הניסיון לעטוף את הקבצים במגננות דיגיטליות קרס זה מכבר, במשחקים ובספרים האלקטרוניים הסחורה הדיגיטלית מגיעה כשהיא מוגנת הרמטית. פריצה של ההגנה הזאת תהיה עבירה על החוק, כך שמדובר באתגר משמעותי.

אבל זה אתגר טכני, ואתגר שניתן להניח שהחברה כבר חושבת על דרכים לפתור, דרכים שכנראה קשורות לשיתוף פעולה עם חברות כמו אמזון ובארנס אנד נובל בתחום הספרים, וכמו Valve ו–EA בתחום המשחקים. האתגר האמיתי הוא האתגר התפיסתי.

אם ReDigi תצליח לשכנע את בתי המשפט - ואם נהיה ריאליים, זה אולי האתגר המשפטי הראשון שעומד בפניה, אבל לא סביר שיהיה האחרון - שקובץ הוא סחורה שניתן למכור מחדש, שהוא מוצר ולא רק כלי להעברת רישיון מוגבל לשימוש, הרי שהיא פותחת את הדלת לכיוונים חדשים ומרתקים בכלכלה הדיגיטלית.

עבור חברות המדיה הגדולות, זהו איום. עבור האמנים, זו הבטחה שאיום לצדה. מצד אחד, זמינותם של עותקים דיגיטליים “משומשים” במחיר מוזל עשויה להוריד את הערך הנתפס של היצירות שלהם. אבל מצד שני, האתגר הגדול ביותר של אמנים כיום הוא לא פיראטיות, כי אם אלמוניות. בעידן שבו האפיקים הישנים לקידום מאבדים מכוחם במהירות, אפיקים חדשים הם הכרחיים. על כל להיט שפורץ ביוטיוב, יש אינספור שירים שנשמעים על ידי קומץ. על כל ספר בהוצאה עצמית שהופך ללהיט באמזון, יש אינספור ספרים שנקנים על ידי תריסר אנשים.

האפשרות למצוא אפיק חדש לקידום היצירות, במיוחד כאשר החברה מבטיחה לתת ליוצרים נתח גם ממכירות המשומשים, היא הבטחה גדולה. אבל כמובן שאם ReDigi תצליח לגבור על המכשולים החוקיים שלה, יצוצו לה מתחרות. ואלה עשויות להיות פחות אתיות ממנה. אלה עשויות לרצות לשמור לעצמן את 20 האחוזים.

המשפט של קפיטול רקורדס ו–ReDigi צפוי להיפתח באוקטובר, ויהיה מעניין מאוד לעקוב אחר תוצאותיו.

----------------------------------------------------------------------------------------------

כסף מהעם

סטארט־אפיסטים, אמנים ויזמים חברתיים גילו בשנים האחרונות דרך חדשה לגייס כסף לפרויקטים - מימון המון. מימון המון ‏(Crowdfunding‏) הוא מודל חדש יחסית להשגת מימון למיזמים שונים, שמחליף את ההשקעה מגורמים מוסדיים. פרויקטי מימון המון פונים כבר בהתחלה לקהל הפוטנציאלי, ומבקשים ממנו את הכסף. בתמורה, המשתתפים יכולים לזכות בכל דבר - מתחושת סיפוק, דרך קבלת המוצר המוגמר ועד בונוסים שיוצרי הפרויקט בוחרים לספק. מדור זה יציג פרויקט מימון המון מעניין אחד בשבוע. המיזם הפעם הוא מוזיאון. מדובר במוזיאון שיוקדש לממציא ניקולה טסלה ‏(1856–1943‏) - שעבודתו תרמה רבות לדרך שבה חשמל עובר, לרדיו, לרדאר ולרנטגן.

טסלה, יליד האימפריה האוסטרית, לא זכה עד כה למוזיאון שיוקדש לו בארצות הברית, שם נעשתה עבודתו החשובה. המעבדה האחרונה של הממציא, בה תיכנן להקים מרכז אנרגיה שיספק חשמל אלחוטי לעולם כולו ‏(טסלה היה גאון, אבל גם היה מעורער מאוד בשנותיו האחרונות‏) עומדת למכירה, ומוסד ללא מטרת רווח רוצה לשקם אותה ולהקים בה מוזיאון.

מתיו אינמן, שמצייר וכותב את The Oatmeal, קומיקס רשת פופולרי שצייר לאחרונה קומיקס על טסלה, אחראי לקמפיין מימון ההמון של המוזיאון בלונג איילנד, שגייס מאות אלפי דולרים תוך כמה ימים. התורמים לקמפיין יכולים לקבל, בין היתר, קומיקס לפי הזמנה מאינמן. זו לא הפעם הראשונה שאינמן פונה למימון המון. מוקדם יותר השנה, כאשר עורך דין של חברה עליה צחק בקומיקס שלו דרש ממנו 20 אלף דולר כפיצוי, אינמן החליט לגייס את הכסף, אבל לא לתת אותו לעורך הדין. הקמפיין גייס 220 אלף דולר, שחולקו לאגודת הסרטן האמריקאית ולפדרציה למען חיות הבר. הקמפיין הזה שאפתני יותר, ואינמן הביע ספק אם יוכל להצליח ללא תאגידים. אבל האהבה לטסלה גדולה יותר מכפי שצפה. בזמן כתיבת שורות אלה, הקמפיין גייס יותר מ–682 אלף דולר מתוך 850 אלף, ויש לו עוד יותר מחודש.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ