בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

יותר אלכוהול, יותר אתה

שיכרון הכוח של "כוכב נולד"

בערוץ 2 פוחדים שהאלכוהול ישלוט בנו. הרי הרבה יותר נוח שהשליטה תישאר במכונת שטיפת המוח של הריאלטי

34תגובות

“כוכב נולד”, כלומר “קשת”, כלומר ערוץ 2, משתף פעולה עם הרשות למלחמה בסמים ואלכוהול, כלומר עם המשרד לביטחון פנים, כלומר עם הממשלה. החיבור בין מסחרי לציבורי נשען תמיד על אותה הצטלבות אינטרסים: המסחרי מביא קהל, הציבורי מביא כסף. תמורת הכסף של הציבורי, המסחרי מוכן להשמיע גם קרקור של תרנגול בפריים טיים.

הקרקור הנוכחי הוא “יותר אלכוהול פחות אתה”. קבוצת אנשים צעירים, שרוצים להיות כוכבים, נדרשת לשבת מול מצלמה ולספר סיפור אישי שממחיש את הטענה שככל ששותים יותר אלכוהול, כך ה”אני” מצטמצם ‏(לינוי אקלה מספרת: “ישבנו בפאב... היה בחור ששתה ממש הרבה... הגיעה מלצרית והבחור התחיל לגעת בה ולהציק לה ולהטריד אותה... ראו שהיא ממש נסערת... ואז שחררו אותה מהעבודה”. הפסקה של כמה שניות להגברת הדרמה, וכעת אקלה מכריזה: “יותר אלכוהול פחות אתה”‏).

כמובן שהטקס עצמו מכיל סתירה מובנית: האם העובדה שמחייבים אנשים צעירים למלא תפקיד בשת”פ ציבורי־מסחרי אינה עדות לצמצום ה”אני”? צריך גם לתהות אם העובדה שזוכה ב”כוכב נולד” אמור להוציא את תקליט הבכורה במסגרת “טדי הפקות” ולא בחברה אחרת, שאולי מתאימה יותר לנטיות לבו, אינה אף היא צמצום של ה”אני” ושל אפשרויות מימושו? או אולי העובדה שהוא מחויב בשבוע מסוים לשיר דווקא שירים של אתניקס?

כמובן שאין טעם לפתור את התהיות הללו, משום שאיש לא באמת מתכוון - לא ב”כוכב נולד” ולא ברשות למלחמה בסמים ואלכוהול - לעזור לבני אדם צעירים לממש את ה”אני” שלהם. הכוונה הפוכה לגמרי: גם המסחרי וגם הציבורי מעוניינים לממש את ה”אני החברתי” של הדור הבא, את מה שאינו אישי, את המכנה המשותף שעשוי מחומר כללי, כזה שניתן ללוש ולעצב על פי דרישות העומק של בעלי האינטרסים. המטרה היא לממש את מה שעשוי לתרום לערוץ 2 ולמדינה: לממש את הכסף העתידי שלהם על ידי שטיפת מוח “עשויה היטב” ‏(ערוץ 2‏) ולממש את היכולות הפיזיות ‏(צבא‏) והמנטליות ‏(כלכלה‏) שלהם על ידי משטור מחשבות ‏(שבו פה ודקלמו “יותר אלכוהול פחות כסף”‏) - כלי בסיסי לשליטה בהמון.

אלא ש”יותר אלכוהול פחות אתה” היא סיסמה אומללה גם אם מתעלמים מהאופן שבו היא נכפית על המשתתפים. זאת משום שאנשים שותים אלכוהול בדיוק כדי להיות “פחות הם”; כדי למוסס איזושהי תחושה שה”אני” לא שייך לי, אלא עשוי מתבניות נוקשות שהוזרקו לתוכי וכעת יש בי צורך אדיר “להשתחרר” מהן. האלכוהול מבקש להשתחרר מההורים, מהמורים, מהחברה, מ”קשת”, מהרשות למלחמה בסמים ואלכוהול - מכל אותם אזיקים מנטליים שמוחדרים בכל דקה ובכל שעה ובכל יום אל הראש ואל הנפש.

ההיפטרות מאותם אזיקי ממסד על ידי צריכת אלכוהול מאפשרת ל”אני” להתנהג בחופשיות גדולה יותר ולממש את עצמו באופן מלא יותר. לכן הסיסמה המדויקת יותר היא “יותר אלכוהול, יותר אתה”. העובדה שה”יותר אתה” עלול להסתיים בטרגדיה ‏(תאונות דרכים, הטרדות מיניות וכו’‏) היא לא פעם תגובת נגד לאיסורים ולכללים נוקשים מדי שהושתו על זה שמבקש לממש את עצמו; פיצוי לתחושה המטרידה שה”אני” כבול בהרמטיות למכונות שטיפת מוח אדירות, כמו תוכניות ריאליטי ורשויות פדגוגיות, שמדי פעם אפילו משתפות ביניהן פעולה.

”היא הקיאה על הנעל שלי”

לסרטונים נוספים



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו