בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

האפליקציות שרוצות לנתק אתכם מאפליקציות

היישומים החדשים עושים את הדבר האחרון שהייתם מצפים מהם: מעודדים את המשתמשים להתנתק מהמחשב ומהנייד, ולצאת לעולם האמיתי

6תגובות

הבדיחות המוצלחות ביותר בפרק הפתיחה של “יום האם”, הסדרה החדשה של דניאלה לונדון־דקל, התבססו על קומדיה של טעויות שבמסגרתה הגיבורה אלה ‏(קרן מור‏) משתכנעת, וכתוצאה מכך משכנעת גם את בעלה מושו ‏(דרור קרן‏), שאפליקציה סלולרית שמפגישה בין גברים למטרות דייטים חפוזים - נועדה למעשה לחיפוש קצביות. הטעות המשעשעת, המתבססת על הדמיון בין המילים meet ‏(להיפגש‏) ל–meat ‏(בשר‏) וגם בין “אטליז” כביטוי מושאל לשוק הפו”פ לעומת זה האמיתי, מובילה את הזוג הסטרייטי־עד־גיחוך למפגש עם גבר שרירי, שהבשר היחיד שהוא מעוניין בו הוא גופו השדוף של מושו ההמום.

העובדה שהפרק שודר בפריים־טיים מעידה על כך שלונדון־דקל הצליחה לבטא את האופן שבו מרבית הצופים חושבים על אפליקציות דייטים ‏(לפחות בכל הנוגע לאפליקציות המיועדות לגברים בלבד‏): הן משמשות מעין “טוויטר של סקס” - מכשיר טכנולוגי זמין ופשוט למי שמחפש מפגשים מיניים נטולי מחויבות או רגש. הדימוי הזה מבוסס בעיקר על ההצלחה של Grindr, אפליקציה המחברת בין גברים לגברים אחרים, על בסיס קירבה גיאוגרפית שנקבעת באמצעות המכשירים הניידים שלהם ‏(geolocation app‏). ביוני האחרון הכריזו מייסדי Grindr כי האפליקציה, שהושקה רשמית ב–2009, צברה ארבעה מיליון משתמשים ב–192 מדינות ובהן איראן, עיראק, קזחסטן וגם - ניחשתם נכון - ישראל.

אבל האפשרות להפגיש בין בני אדם שונים על בסיס מיקום, לא חייבת להתחיל ולהסתיים בסקס. טרנד חדש של אפליקציות שמבקשות להפוך את הטכנולוגיה ממטרה לאמצעי ולהזכיר לגולשים ולמשתמשים שיש עולם שלם בחוץ, הוכתר לאחרונה במאמר ב”ניו יורק טיימס” כ”עתיד של הסטארט־אפים”. הכותב, אנאנד גירידארַדַס ציין כי השוק הדיגיטלי מוצף בעשרות אפליקציות שמבקשות לנצל את הטכנולוגיה כדי לגרום למשתמשים להתאוורר בחוץ: meetmoi ‏ ‏(גרסה סטרייטית ל- Grindr),

Yipit, שמציעה מדי יום דילים מתחלפים לחוגים, טעימות יין, אירועים חברתיים ושלל פעילויות אחרות שנועדו לשכנע אתכם להתרחק מהמסך ו–feelday - סטראט־אפ של היזם הישראלי גדעון קזין שמבקש לגרום להורים לחבור להורים אחרים בסביבתם ולארגן פעילויות משותפות לילדים. ואלה רק חלק מהדוגמאות לאפליקציות פופולריות.

העולם שבחוץ

ההצלחה המרשימה של meetmoi, שיש לה כיום יותר מרבע מיליון משתמשים, מעידה על הצורך להעביר את הפעילות הרומנטית משיטוט וירטואלי באתרי דייטים כמו okcupid לעולם האמיתי. בהסבר הידידותי באתר meetmoi.com מוזמנים המשתמשים להיחשף לסיפורם המרגש של “סאם” ו”ג’יימי” - הוא מעצב גרפי צעיר ויפה תואר, היא מפיקת סרטים עם משקפיים היפסטריים. מכיוון שנמאס להם מהאנשים הרגילים והכה־משעממים שמקיפים אותם בעבודה, הם מורידים את אפליקציית הדייטים החדשנית לטלפון הנייד שלהם ופותחים פרופיל. בהמשך, כשסאם הולך לקנות חליפה בסוהו הוא מקבל מהמכשיר התראה שמבשרת לו שג’יימי עובדת בקרבת מקום. השניים נשאלים אם הם מעוניינים להתחיל בצ’אט, ודקות לאחר מכן הם כבר קובעים להיפגש בבית קפה.

לפי הפילוסופיה של המוחות מאחורי meetmoi ‏(מיותר לציין: שלושה גברים לבנים, בוגרי חוגי טכנולוגיה ומינהל עסקים באוניברסיטאות אמריקאיות מובילות‏), הבעיה המרכזית של אתרי דייטים היא שהם מעודדים את משתמשיהם לבלות שעות ארוכות מול המסך במקום ליצור קשרים חברתיים בעולם האמיתי. במילים אחרות, מרוב פרופילים בג’יידייט לא רואים את היער, והתוצאה היא תסכול שהוא כר פורה לרגשי נחיתות ולאובססיות לא בריאות ‏(כמה משתמשים ראו את הפרופיל, כמה יצרו קשר, כמה רצו לצאת לדייט‏).

meetmoi לעומת זאת, מתבססת על אדרנלין ועל ההבטחה הסמויה שמגיע לנו לחיות חיים מסעירים יותר מהחיים שאנחנו מנהלים מול המסך. העולם מלא ברווקים ורווקות מצחיקים, אמידים, יפי־תואר ויציבים רגשית, ואם רק נפתח פרופיל ונסתובב קצת בחוץ, גם אנחנו נוכל להכיר אותם.

קהילה, לא וירטואלית

עקב האכילס של האג’נדה הזאת היא שרוב אפליקציות הדייטים מבוססות המיקום ‏(כמו find a date או local singles‏) בנויות על ההנחה שאהבה היא אלגוריתם פשוט: לפי הדוגמה בדף ההסבר של meetmoi, אם סאם אוהב לאכול במסעדה הברוקלינאית החביבה על ג’יימי, אין ספק שיהיה להם על מה לדבר בשעתיים הקרובות.

בפועל, הסיכוי ששידוך בין שני אנשים על בסיס “סרט אהוב” או “תחביבים” יוליד קשר זוגי יציב וארוך־טווח, דומה לסיכוי שתעלו לאוטובוס ותפגשו שם את אהבת חייכם. מעבר לכך, גם אם יש היגיון מסוים ברצון להפגיש בין שני רווקים עם תחומי עניין חופפים, הניסיון להפוך את חוויית הדייטים בעידן הדיגיטלי ל”ספונטנית” ו”טבעית” רחוק מאוד מלהיות ספונטני וטבעי. כל מפגש “מקרי” שכזה דורש טלפון נייד, תגובה מהירה להודעה על שידוך פוטנציאלי שנמצא בסביבה, יכולת להקסים ולכבוש מישהו שלא פגשתם מעולם בצ’אט של שניים־שלושה משפטים, והצורך למצוא מיקום מיידי לפני שאחד משניכם יתחרט - כל אלה עלולים להפוך את ההתנסות כולה לריטואל מורט עצבים, במקום לחוויה אורבנית מסעירה.

מצד שני, meetmoi היא רק דוגמה אחת לאפליקציה מבוססת מיקום שמתחילה על המסך ומסתיימת בבית קפה או בפינת רחוב. הגישה של feelday מוצלחת יותר: בעזרת עיצוב מזמין ותפריט פשוט יחסית כל הורה מתבקש להגדיר את “מצב הרוח המשפחתי” באותו יום ‏(הרפתקני, ביתי, ספורטיבי, סקרן‏) ולהזין את המיקוד שבו הוא נמצא כדי לקבל רשימה ארוכה ומעודכנת של פעילויות אפשרויות בסביבתו המיידית. בעמוד הבית של feelday.com מתבקשים המשתמשים “להגדיר את מצב הרוח של המשפחה שלכם, ואז להתנתק מהמחשב ולהתחבר לקהילה”. הגישה הזאת מרמזת על העתיד של אפליקציות אוף־ליין: לא רק לחבר רווקים ורווקות, אלא גם לנסות לחזור אחורה לחיים קהילתיים ושיתופיים יותר שבמסגרתם לכל משפחה יש רשת תמיכה של הורים וילדים אחרים בשכונה, ולא רק של אתרי הורות באינטרנט.

סקירה של האפליקציה meetmoi

 

גמילה טכנולוגית

אבל עם כל הכבוד לשליחות החברתית, העתיד של אפליקציות אוף־ליין כרוך בשאלת המודל העסקי שלהן, שמבוסס במידה רבה על פרדוקס: מדובר באתרים ושירותים שאמורים לעודד את משתמשיהם לכבות סופסוף את המחשב או להניח לכמה שעות את המכשיר הנייד ולפגוש אנשים חדשים בבית קפה, ברחוב, בקניון או - רחמנא ליצלן - בחיק הטבע. אבל המטרה הזאת כרוכה בצמצום זמן הבילוי באתר, צמצום מספר הדפים הנצפים ופגיעה בשאר המדדים שמאפשרים למפרסמים להעריך את הפוטנציאל העסקי של אתרים ואפליקציות. במילים אחרות - איך אפשר למקסם רווחים דיגיטליים באמצעות המטרה הנעלה של ניתוק אנשים מהחיים מול המסך?

הצורך באפליקציות כאלו נובע מתוך תגובת נגד לתחושה שההתפתחות הטכנולוגית הכניסה את כולנו לסחרור חברתי שקשה מאוד לצאת ממנו - טשטוש כמעט מוחלט בין “עבודה” ו”פנאי”, שעות ארוכות מול המחשב שמשבשות את השעון הביולוגי ולא מותירות זמן לפגוש אנשים חדשים ופערים בלתי ניתנים לגישור בין חרדות חברתיות להתמכרות אובססיבית לרשתות כמו פייסבוק או אינסטגרם.

החשש העיקרי הוא שאפליקציות אוף־ליין עלולות לשכפל ולהעמיק את התחושה הזאת במקום לפתור אותה. אחרי הכל, meetmoi דורשת מאיתנו לא לזוז מטר בלי הנייד שלנו, ולהיות מוכנים בכל רגע לזנוח את חיינו המשמימים לטובת דייט מקרי. כלומר, במקום לבלות פחות שעות בתוך הפרסונה הווירטואלית שבנינו לעצמנו בעמל רב בפייסבוק, טמבלר, אינסטגרם וטוויטר, אנחנו מתבקשים להציג לראווה ובביטחון עצמי מלא את הפרסונה הזאת בכל רגע נתון.

האם הטרנד הנוכחי של סטארט־אפים מבוססי מיקום שקוראים לנו לצאת לשחק בחוץ יסייע להפוך את העולם הדיגיטלי המנוכר ל”כפר גלובלי”, או יהפוך גם את הקשרים החברתיים החוץ־דיגיטליים שלנו לקצרים ושרירותיים כמו גלישה חסרת מטרה באינטרנט? כמו בכל מקרה אחר של טרנדים טכנולוגיים, גם במקרה הזה, קשה מאוד לחזות את העתיד.

האפליקציות שיגרמו לכם להוריד את העיניים מהמסך

AroundMe - משתעממים בחוץ ורוצים לחזור למחשב? האפליקציה הזו תציג בפניכם אינספור אטרקציות שמקיפות אתכם, ממסעדות ובארים ועד סרטים שעומדים להתחיל ממש עוד רגע


Feelday – הגדירו את מצב הרוח של המשפחה שלכם ואת המיקוד וקבלו מיד עשרות הצעות לבילוי עם הילדים, בהתאם למיקום שלכם, למזג האוויר ולהעדפות האישיות שתבחרו

Meetmoi – פיתחו פרופיל וברגע שתהיו ליד רווק או רווקה עם פרופיל דומה תקבלו התראה לטלפון הנייד שתאפשר לכם להתחיל צ'אט ולקבוע פגישה במיקום סמוך

 Yipit – אפליקציה גאונית בפשוטה שמאגדת עבורכם מדי יום דילים אטרקטיביים במיוחד באזור מגוריכם, מחוג יוגה חינמי ועד קליעת צמות במחירים שוברי שוק, העיקר שתקומו כבר מהכיסא ותוציאו קצת כסף בעולם האמיתי


Where To? – אפליקציה עם ממשק משתמש אטרקטיבי במיוחד: מעין "גלגל המזל" שמאפשר לכם לבחור תחום (תרבות, השכלה, קניות, עסקים, טיולים) ולקבל המלצה מיידית לגבי היעד הבא שלכם


Foursquare – אחת מהאפליקציות מבוססות המיקום הפופולאריות ביותר בעולם, שמעוררת את יצר ההרפתקנות והמוחצנות באמצעות הצורך האובססיבי לדווח לעולם איפה אנחנו נמצאים בכל רגע נתון. והבית, מיותר לציין, הוא לא בדיוק מיקום נחשק
 

Yelp – עוד אפליקציה פופולארית במיוחד שהפכה להורדת חובה לכל חובב אוכל בעולם. האפליקציה מאפשרת לכם למצוא מסעדות בסביבתכם ולקבל מידע מפורט עד כדי גיחוך, כולל המלצות גולשים, תמונות של מנות נבחרות ועוד ועוד מידע שיאפשר לכם לקבל החלטה מושכלת לפני הארוחה הבאה


Sonar – אפליקציית בסגנון "האח הגדול" שמראה לכם בכל רגע נתון מי מחבריכם הווירטואליים נמצא בסביבתכם המיידית (על בסיס המיקום שלהם ברשתות חברתיות כמו פייסבוק, פורסקוור וכו'). בנוסף, ניתן למצוא אנשים מעניינים שאתם לא מכירים ונמצאים בסביבתכם תחת התיוג "חברים פוטנציאליים"



 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו