מימון המון, גם בדרך לכנסת

דידי חנוך
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
דידי חנוך

דובי קננגיסר הוא בלוגר ותיק שהחליט להתמודד בפריימריז של מפלגת העבודה בכנסת, ומבקש לממן את ההתמודדות שלו באמצעות פרויקט מימון המון באתר מימונה.

קננגיסר נמצא בעמדה ייחודית יחסית למתמודד די אלמוני בפריימריז, בעיקר כי הוא פעיל מאוד ומוכר בדיוק במקומות שבהם נמצאים האנשים שסביר כי יתרמו לפרויקט מימון המון. הקמפיין בפייסבוק שלו ושל הבלוגר יהונתן קלינגר, שמתמודד גם הוא בפריימריז, פעיל כבר תקופה ארוכה וצבר מאות תומכים, והוא בלוגר ותיק ומוערך ופעיל ברשתות החברתיות עוד מלפני היות הפייסבוק. כך, אף על פי שכנראה אין לו ציבור תומכים רחב, יכול קננגיסר לסמוך על ציבור הקוראים שלו שיסייע לו. והאמון הזה התגלה כמוצדק. הקמפיין של קננגיסר הגיע ליעד הראשוני שלו - 5,000 שקל - בתוך שלושה ימים.

גיוס תרומות מהציבור הרחב באמצעות הרשת אינו דבר חדש, כמובן. הקמפיין לנשיאות של ברק אובמה ב–2008 גייס מיליונים מתורמים פרטיים באמצעות האתר שלו, והאתר האמריקאי Rally משמש כסוג של קיקסטארטר ‏(אתר מימון ההמון הגדול ביותר‏) לקמפיינים פוליטיים, הן אם למען מטרה או למען מועמד. אבל בישראל אין עדיין תשתית שכזאת, ומעניין לראות את ההצלחה של הקמפיין של קננגיסר.

צילום: בכר דודו

החוק בישראל אמנם דורש ששמות התורמים לקמפיינים פוליטים יופיעו בעמוד רישום התרומות באתר מבקר המדינה, אבל רובנו לא מבקרים באתר זה דרך קבע. או בכלל. באתרי מימון המון, אפשר לראות מי מבין חברינו השקיעו בפרויקט מסוים, וזה המצב גם כאן.

יהיה מעניין לראות כמה כסף יגייס קננגיסר, וכמה יגייס ידידו יהונתן קלינגר ‏(גילוי נאות: אני מכיר את קלינגר כבר כמה שנים‏) כאשר ישיק את הקמפיין שלו. ויהיה מעניין עוד יותר לראות אם התופעה הזאת תהפוך לנפוצה יותר בפוליטיקה הישראלית. לפחות היא מוסיפה לתהליך אלמנט מבורך של שקיפות.

http://www.mimoona.co.il/Projects/474

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ