בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הקמפיין של אובמה בשדרות רוטשילד

סטארט־אפ ישראלי זכה לקבל פרספקטיבה ייחודית על אחורי הקלעים של מערכת הבחירות בארצות הברית

18תגובות

בום. הכותרת שחיכית לה במייל בוקס מכה בך: Presidential Campaign. המייל פועם לו חרש בתיבת המייל, חודש לפני הבחירות הנשיאותיות באמריקה. לחיצה אחת ואתה בפנים, רואה מספרים שתמיד חשבת שקיימים, אבל איכשהו אף פעם לא אצלך.

הסבר קצר: אחרי העימותים הצמודים בין המועמדים יש הרבה ביקוש למקום לשפוך בו כסף. הרבה כסף. כסף אמור לסדר הכל. לא? בעולם שבו אנחנו עובדים, זה די עובד ככה: קמפייני וידיאו שרצים בדרך כלל בטלוויזיה, ויש להם גם גרסאות זהות או מעובדות שרצות ברשת, ובכמויות גדולות, מאוד, שמחפשות צופים מאוד מסוימים במדינות מאוד ספציפיות - שלדעת הסוקרים הבחירות בהן עוד לא הוכרעו. וכן, זה מוזר שזה הכלי שהם חושבים שיעזור לפתור להם את הגרידלוק - אבל לנו זה באמת לא משנה ‏(מישהו אמר ציניות? כי אם כן - אז הוא קצת צודק‏). לנו משנות הכמויות, והן גדולות, והמחירים, והם טובים.

הנה המספרים: קמפיין נשיאותי שאמור לרוץ ב–21 מדינות, בקצב של 10 מיליון חשיפות וידיאו ליום, ובמשך 20 יום, מתומחר בכסף הכי טוב שראיתם בחיים. ואף אחד לא מתווכח על המחיר ‏(מוזר, כי התרגלת להתמקח, אבל כאן אף אחד לא מעיז או לא חושב שכדאי - ואין סיבה: אם אתה יכול לבצע את מה שהם רוצים, אז אין באמת מגבלה על הכסף‏).

ואם יש משהו שאנחנו יודעים לעשות - זה בדיוק את זה. טכנולוגיה זה אנחנו ‏(ישראלים, לא?‏) אבל מירוץ נשיאותי, זה לא משהו של אמריקאים? פלסטיק כזה עם טקסטים שממילא לא אומרים לנו כלום. לא צריך כאן מומחיות אמיתית, או שזה חלק מהגלובליזציה הזאת שתמיד מדברים עליה: חברה ישראלית מריצה קמפיינים לנשיא אמריקאי ביוטה או אוהיו, אם זה בכלל משנה למישהו איפה.

ובכל זאת, אתה קורא בעיתונים שהמירוץ צמוד, שמשקיעים הרבה בקמפיינים במדינות מתנדנדות או “קרובות”, אבל אתה לא באמת מאמין שכל זה יגיע עד לפתח הדלת של החברה שלך משדרות רוטשילד בתל אביב. עשית כל מה שצריך לפני: התכוננת, יזמת, הכנת קונספטים וטסט־קייסים, but still - לא תמיד הכסף והחשיפה הולכים עם הטובים. את זה כבר למדנו בסטארט־אפ הקודם. וכן - אנחנו היינו הטובים.

עושים את החישובים שוב. וזה עדיין יוצא הרבה כסף. שוב מתגנבת הרגשה פרובינציאלית של אמריקה ואנחנו... זה באמת מה שישנה לאובמה? שנצליח להכניס לו פילוח מדויק לקמפייני הווידיאו שלו? שנפיץ קמפיין במאות מיליונים לאנשים הנכונים בטריטוריות הנכונות, שבסוף תמיד קוראים להן איידהו, אוהיו או יו אחר, ונציף אותם במסרים הקבועים שלו?

טוב, ממש הייתי אמור לשמוח. וגם לספר ליותר ממישהו אחד, ואפילו להתגאות. אבל הנה כבר מתחילה לה הדעיכה באופן טבעי: פחות מדינה אחת, שבה אובמה מוביל בבירור, ועוד אחת ירדה, השוויון נשבר לאט לאט, ולמרות שאני אמור לשמוח שאובמה מתחזק באטיות, מתחיל חשש קל. נשארו עדיין כמויות יפות עם מספרים יפים לידם, אבל מתחילים להרגיש איזו הרגשה מוכרת, שתמיד מלווה במילה מגמה. כמה שאני לא אוהב את המילה הזאת.

ואז הן התחילו לנשור. לא באמת חשבתי שאתחיל את היום בלבדוק בעיתון ‏(כן, כן, “הארץ”‏) אילו מדינות עדיין מתנדנדות ואילו כבר הוכרעו, יוטה יורדת, מיזורי, פלורידה, דרום דקוטה. נשימה עמוקה, עדיין נשארו לא מעט, למה להיות פסימי, ואז ממשיך השטף, קליפורניה, מסצ’וסטס, ניו המפשייר ועוד ועוד... טוב, בואו נהיה חזקים, נשארנו עם אייווה, איידהו, צפון דקוטה, וויסקונסין, וירג’יניה ופנסילבניה... סה טו.

אבל מה שמרשים זה מה שקורה עכשיו, כל הכסף, כל הקמפיינים, כל קניית המדיה - ה־כ־ל עבר לחמישה הימים האחרונים - על שש המדינות האחרונות. זה אקט כל כך קיצוני, שלקח לנו יותר מכמה דקות להבין ‏(ואנחנו אמורים להיות הצד החכם במשוואה‏) - וזה מה שהתורה אומרת: בואו נשפוך את כל מה שיש לנו על המקומות האחרונים שעוד רלוונטיים למשהו. גם אם זה ישפר בשבריר אחוז, אולי זה מה שישבור את השוויון, ואם לא - זה Other’s people Money בכל מקרה. כל הברזים נפתחים בפעם אחת, סרוורים נשחקים ‏(נכון, הכל בענן, אבל גם שם אלו שרתים ממשיים‏) הכל סופק, דוּלוור ונספר. זה היה מוצלח - לא מה שרצינו, עם עשרות מדינות ופרישה ארצית, אבל בכל אופן היינו שחקנים אמיתיים במגרש של גדולים.

סיכום: גם בלי הנשיאים האמריקאים, העברנו בפלטפורמה שלנו יותר מ–10% מהפרסומות בעולם באותו חודש. אז לפעמים אני חושב שאולי באמת רצינו קמפיין נשיאותי רק כי אנחנו פרובינציאלים ‏(ישראלים משדרות רוטשילד, כבר אמרתי?‏). למה אמור לשנות לנו מה עובר במערכת בסוף? אבל מה לעשות, זה משנה. האמת היא שהעיקר שאובמה ניצח.

הכותב הוא מנכ”ל ומייסד הירו־מדיה, חברה לניהול והפצת קמפייני וידיאו אונליין



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו