שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שוברות קופות

כוכבות הוליווד זוקפות ראש

קיץ 2014 היה הקיץ שהוכיח: נשים בתפקידים ראשיים מסוגלות להחזיק את התקציב של הוליווד על כתפיהן

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
נטע אלכסנדר

השבוע נגמרה רשמית ״עונת הקיץ״ הקולנועית בארצות הברית, שנמשכת מסוף מאי ועד ספטמבר. לצד נתונים עגומים על ירידה חדה בהכנסות של סרטים הוליוודיים ביחס לשנים קודמות, קיץ 2014 נתן הכשר רשמי לתופעה חיובית שהחלה בשנים האחרונות - עליית כוחן של שחקניות מול השקיעה המתמדת במעמדם של עמיתיהן הגברים. באופן חריג, בחמישה מתוך 20 הסרטים הרווחיים ביותר בקיץ האחרון הדמות הראשית היתה אשה.

בניגוד להנחה המוטעית שכוכבות יכולות לתרגם את הפופולריות שלהן להצלחה קופתית רק בקומדיות רומנטיות, הקיץ הזה סיפק להן מגוון רחב של תפקידים בז׳אנרים שונים: הפקת הענק ״מליפיסנט״ של דיסני בכיכובה של אנג׳לינה ג׳ולי, דרמת ההתבגרות סוחטת הדמעות ״אשמת הכוכבים״ עם הכוכבת העולה שיליין וודלי, הקומדיה הפרועה ״תמי״ עם מליסה מקארתי וכן סרט האקשן־מדע־בדיוני ״לוסי״ עם סקרלט ג׳והנסון. במקביל, סרטים קופתיים אחרים היו בעיקר סרטי אנסמבל כמו ״שומרי הגלקסיה״ ו״אקס מן״ (טום קרוז היה הכוכב הגברי היחיד שהוכיח שהוא עדיין מסוגל למשוך צופים לקופות, עם ״קצה המחר״).

שיליין וודלי ב"אשמת הכוכבים". כוח נשי מתפשט

הנתונים האלה מפריכים כמה הנחות יסוד בנוגע לפוטנציאל הקופתי של סרטים בכיכובן של גיבורות, שעד עכשיו נתפסו בעיקר כסרטי נישה. בקיץ 2014 אפילו גברים העדיפו לראות סרטים עם נשים בתפקידים הראשיים, וגם בישראל הלהיט הקופתי המפתיע של הקיץ היה ״אפס ביחסי אנוש״ - סרט על טהרת הקאסט הנשי.

במובן זה קיץ 2014 הוא מסמר נוסף בארון הקבורה של הכוכב ההוליוודי הקלאסי - ממרלון ברנדו עד ליאונרדו דיקפריו. אף על פי שכוכבים כמו קרוז, בראד פיט ולאחרונה גם ריאן גוסלינג עדיין מרוויחים סכומי עתק, אף אחד מהם אינו מהווה ערובה להצלחה הקופתית של סרט בכיכובו. ״מליפיסנט״ בכיכובה של ג׳ולי, לעומת זאת, הכניס עד כה יותר מ-750 מיליון דולר. אפילו כוכבת צעירה ואנונימית יחסית כמו וודלי הצליחה להזניק שני סרטים - ״אשמת הכוכבים״ ו״מפוצלים״ - לצמרת שוברי הקופות.

מוקדם לדעת אם הנתונים משקפים שינוי תודעתי אמיתי או טרנד חולף. הוליווד עדיין נשלטת על ידי במאים, מפיקים ומנהלי אולפנים גברים, והנשים בדרך כלל מככבות לפני המצלמה ולא מאחוריה. ובכל זאת, בזכות ההצלחה המתמשכת של סדרת ״משחקי הרעב״ בכיכובה של ג׳ניפר לורנס, ההצלחה הביקורתית והקופתית של ״כוח משיכה״ עם סנדרה בולוק והלהיטים הנשיים של הקיץ החולף, ייתכן שכמה בכירים ישנו גישה. כדאי רק לזכור שלא מדובר בניצחון פמיניסטי - אלא בשינוי אסטרטגיה על טהרת הקפיטליזם.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ