תחת השמש |

ישראל היא פולין (עם עוף במקום חזיר)

יש הטוענים שישראל נעשית מדינה מזרחית. ביקור בפולין מגלה שהיא דווקא נעשית דומה למזרח אירופה

עפרי אילני
עפרי אילני
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
ידיים של אשה מבוגרת מכינות פירוגי פולני
פירוגי פולני. כל מה שצריך זה להחליף את החזיר בחזה עוף
עפרי אילני
עפרי אילני

ורשה

בכניסה לכיכר זבביצ'לה האופנתית במרכז ורשה עומד בית מרקחת של רשת רוסמן הגרמנית. כמה מטרים ממנו יש בית מרקחת נוסף, סניף של רשת סופר פארם. השוק הפולני הוא שדה מערכה שבו ישראל וגרמניה נאבקות זו בזו על שליטה כלכלית. קשה לחשוב על הרבה מקומות שבהם מתקיימת סיטואציה כזאת. ייתכן שזה אינו מקרה. מנקודת מבט ישראלית, ורשה נראית כמו אמצע הדרך בין ברלין לתל אביב. אף על פי שיורדים בה גשמי קיץ ומתנוססים בה דגלים של האיחוד האירופי, התרבות והפוליטיקה שלה מזכירות את ישראל באינספור צורות.

הדומיננטיות של יוצאי פולין בציונות ובמדינת ישראל היא עובדה ידועה. ועם זאת, הפולניות שביסוד הישראליות מוכחשת במידה רבה. לכאורה, הסיפור של התרבות הישראלית הוא סיפור ההתגברות רבת השנים על ההשפעה הפולנית. אלא שהפולניות מגיחה במקומות בלתי צפויים, ודווקא ברגעים שבהם נראה לכאורה שהיא כבר חוסלה.

למשל, מפגש עם התפריט הפולני העממי מגלה שהאוכל הישראלי הוא פולני יותר ממה שאנו רגילים להודות. אף על פי שהמטבח הישראלי אימץ לעצמו מרכיבים רבים מהמזרח התיכון, התשתית היסודית של האוכל הישראלי היא מרכז־מזרח אירופית. בלי להכיר את האוכל הפולני כמעט אי אפשר להבין את מקורותיהם של הרגלי האכילה הישראליים — החל מהשימוש החריג בגבינה לבנה ובביצה קשה, וכלה באופן שבו מכינים בישראל שניצל. כל מה שצריך זה להחליף את החזיר בחזה עוף.

פסטיבל קיץ בוורשה. נכון יותר לנתח את הציונות בהקשר של הקולוניזציה במזרח אירופהצילום: אי־פי

גם במערכת הפוליטית הישראלית יש טביעות אצבע פולניות ברורות, ואלה דווקא התחזקו תחת שלטון הליכוד. מנחם בגין (או בפולנית: מייצ'יסלב בייגון), היה כמובן פולני בכל רמ"ח איבריו. אך כפי שהראה ההיסטוריון יעקב שביט, האידיאולוגיה של תנועת החירות בכללותה חושלה בהשפעת מיתוסים לאומיים פולניים. יסודותיה התעצבו בסלון הוורשאי של הגברת לילי שטרסמן, שם התקיימו בשנות ה–30 פגישות של האינטליגנציה היהודית־פולנית שהפכה לצמרת חירות ובהמשך הליכוד. שטרסמן היתה מעריצה של המרשל פילסודסקי, שליטה הסמכותי של פולין בין המלחמות. היא הגתה את סיסמת האצ"ל, "רק כך", בתרגום ישיר של הסיסמה הלאומית הפולנית "Tylko Tak". הלאומיות הליכודניקית היא לאומיות פולנית שבה החזיר הוחלף בעוף, והכנסייה הקתולית הוחלפה ברבנות.

לכאורה, כל אלה תופעות היסטוריות הנוגעות רק לאבותיה הקדומים של המשפחה הלוחמת. אבל דווקא בימינו נראה שהדמיון הגורלי של התרבות הפוליטית בישראל ובפולין נחשף ביתר שאת. השמאל נמחק בשתי המדינות, ובמקומו יש אליטה פוסט־סוציאליסטית שהפכה לניאו־ליברלית. זו מוכה על ידי ימין פופוליסטי דתי־גזעני, הנאבק נגד חדירתם של הערכים הליברליים המערב־אירופיים.

השקילות הזאת נובעת מהדמיון היסודי בתפיסה העצמית הפולנית והישראלית, ומהאופן שבו שתי התרבויות ממקמות את עצמן בין מערב למזרח. מבחינה גיאוגרפית, פולין הקתולית שוכנת במרכז אירופה ומשתדלת להבחין את עצמה ממזרח אירופה הפרבוסלבית. אף על פי כן, לאורך ההיסטוריה המודרנית היא זוהתה לרוב כחלק ממזרח אירופה הסלבית. בדמיון האירופי השולט, כפי שעוצב בפריז ובלונדון, מזרח אירופה נחשבה למרחב נחשל, שתהליכי המודרניזציה בו מצויים בפיגור. אמנם מעטים ראו בפולין ובאוקראינה ארצות אקזוטיות כמו תימן או פקיסטן, אך לעתים קרובות התייחסו אליהן בתור "חצי־אסיה". כפי שכתב באירוניה הסופר יוזף רות, המזרח המסתורי "החל מיד אחרי קטוביץ', ומשם התפרס עד רבינדרנת טאגור".

הדימוי הזה משתקף במהופך גם בתפיסה העצמית של עמי מזרח אירופה ומרכזה. העמדה הגיאו־פוליטית של מדינות אלה מעוצבת על ידי ההתמודדות מול "המזרח" מצד אחד ל"מערב" מצד שני. המזרח נחשב מאיים וברברי — ג'ונגל אסייתי שבתוכו יש לשרוד. המערב, לעומת זאת, נתפס כצבוע, יהיר ודקדנטי.

ורשה. מנקודת מבט ישראלית, העיר נראית כמו אמצע הדרך בין ברלין לתל אביבצילום: Lonfunguy

תנועה בין הקטבים

האם התסביכים המזרח־אירופיים האלה לא ניכרים בעמדה הישראלית כלפי העולם? מהרצל וז'בוטינסקי ועד משפחת לפיד, הציונות מחשיבה את עצמה למוצב של אירופה במזרח, לדמוקרטיה מערבית בעולם המוסלמי הפנאטי. ועם זאת, הישראלים מזלזלים גם באירופאים הרכרוכיים והיהירים, ותופסים את עצמם כמגיני המערב מפני הברבריות המזרחית. מצד אחד, משימתנו היא להביא תרבות (או לפחות היי־טק) למזרח הפראי; ומצד שני אנו מתקוממים נגד מי שמבקש לכפות עלינו את התרבות המערבית. התנועה בין הקטבים האלה משותפת לאשכנזים ולמזרחים כאחד.

זו אינה הקבלה מקרית. הדיון האקדמי על הציונות משתמש במושגים הלקוחים מהעולם הקולוניאלי הבריטי והצרפתי. אבל כתופעה פוליטית נכון יותר לנתח את הציונות בתוך ההקשר של הקולוניזציה במזרח אירופה. תפיסותיהם התרבותיות והפוליטיות של אבות הציונות התעצבו במרחב המזרח־אירופי, ואימצו את הקטגוריות שלו.

לאורך מאות שנים, היחסים בין קבוצות אתניות במזרח אירופה הושפעו מהתפשטות של מתיישבים מהמערב באזורי הספר שבמזרח. זה המקור לעולם המושגים של ההתיישבות הציונית. המתיישבים העיקריים במזרח היו גרמנים, שהקימו אלפי יישובים מהאודר ועד הוולגה. עם עליית הלאומיות הגרמנית במאה ה–19, ההתנחלות במזרח הפכה לאידיאולוגיה של המדינה הגרמנית. ב–1905 הכריז הקייזר וילהלם השני שגרמנים מחויבים להיאחז במזרח. "גרמני שמוכר את קרקעותיו שבמזרח ללא סיבה מספקת חוטא נגד מולדתו", אמר הקייזר. "לפעול במזרח משמעותו לגלות אחריות כלפי גרמניה". כל זה נאמר במסגרת חגיגות השיקום של המצודה הטבטונית במריינבורג (כיום מאלבורק), ליד גדנסק. מלחמת העולם השנייה סימנה את נקודת השיא הזוועתית של ההתפשטות מזרחה, אבל גם את סופה. היום לא נשארו במאלבורק גרמנים — הם גורשו מערבה על ידי הצבא האדום. אבל התמונה מורכבת יותר: גם הפולנים התפשטו למזרח. תהליכי "פולניזציה" נכפו על אוכלוסיות בבלארוס, אוקראינה והארצות הבלטיות.

תפקידם של היהודים היה מסובך עוד יותר. במשך מאות שנים היהודים נספחו לצד המתנחל — הגרמני, הרוסי והפולני. אנשי העליות הראשונות הביאו למזרח התיכון את עולם המושגים של "המזרח הפרוע", כלומר של מחוזות הספר המזרח־אירופיים. במערך הזה, היהודי הוא לפעמים קאובוי ולפעמים אינדיאני.

במידה רבה, הציונות היא תנועת התפשטות מזרח־אירופית שיצאה משליטה והגיעה עד חופי ים סוף. הקוד הגנטי הזה לא ייעלם בקלות. יש הטוענים שישראל משתלבת במזרח התיכון. בעידן של עימותים סביב התנחלויות במזרח, לאומיות מתקרבנת, תסביכי גדולה ויחסים מסוכסכים עם המערב, נראה שהיא דווקא משתלבת יפה במזרח אירופה.

כתבות מומלצות

נעה ודוד שיסל. בזכות הסרט צבי בהחלט מאוד נוכח

"שואלים אם יש קשר לשיסל. אני אומר שאני הבן שלו, וישר עולה חיוך"

ויטמינים ותוספים בחנות פארם

כן, מדובר בסוג של אובססיה. זו רשימת תוספי המזון שאני לוקחת

אלן קאמינג ב"החבר הגאון שלי מהתיכון". כל זיכרון ילדות מחייב בדיקת עובדות

מרענן לראות טאץ' קומי בז'אנר שלא מצטיין בחוש הומור

סופה בחצי הכדור הדרומי

מחקר: התחזקות סופות שמדענים חזו ל-2080 מתממשת כעת

מארק צוקרברג

בין פייסבוק למדינה, אני מעדיף לחיות במדינה ושיסגרו את פייסבוק

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ

כתבות שאולי פספסתם

בת ים

שתי דירות במחיר אחת: האם זהו עתיד תחום הפינוי-בינוי?

אפליקציית קלארנה. החברה נמצאת במגעים לגיוס סבב חדש לפי שווי שנמוך בכ-30% מהשווי שקיבלה לפני שנה בלבד

"היערכו לגרוע מכל": נבואות החורבן בהיי-טק מתחילות להגשים את עצמן

בניין דירות בחולון

לקחתם משכנתא בחודשים האחרונים? גם אתם כבר שילמתם על עליית הריבית

"כשבאנו לקבל משכנתא לרכישת הבית, התברר שהבעיה לא פשוטה כלל"

הריבית במשק מזנקת – מה כדאי לעשות עם ההלוואות שלקחתי?

המשווקים של פוליסות החיסכון הם סוכני הביטוח, שנהנים מעמלות שמנות

"הציעו לי להעביר את החיסכון מאלטשולר. האם כדאי לי?"