תחת השמש |

הם המציאו את האל־אס־די, אנחנו המצאנו את דניאלה וייס

כאשר צופים בסרטים מ–1967, קל להשתכנע שישראל השתרכה הרחק מאחורי העולם. אבל במבט מחודש, מתברר שהקדמנו את כולם

עפרי אילני
עפרי אילני
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
פסטיבל מוזיקה בארה"ב בשנות ה-70
צילום: אי-פי
עפרי אילני
עפרי אילני

מה עוד קרה ב–1967? בבריטניה החלו שידורי טלוויזיה צבעונית, והחוק האוסר הומוסקסואליות נמחק מספר החוקים. בקמפוסים בארצות הברית הגיעו לשיאן ההפגנות נגד מלחמת וייטנאם, ג'ון באאז נעצרה, ובסן פרנסיסקו התחולל "קיץ האהבה" של תרבות הנגד ההיפית, שבו הלהיב נביא האל־אס־די טימותי לירי רבבות צעירים בסיסמה Turn on, tune in, drop out (תידלק, תתעורר, תנשור). "שיער" עלה באוף ברודוויי, ו"ספר הג'ונגל" של וולט דיסני יצא לאקרנים. להקת הדלתות הוציאה את אלבום הבכורה שלה, וג'ים מוריסון חולל שערורייה כששר בטלוויזיה את המילים האסורות מהשיר "Light My Fire". גם ולווט אנדרגראונד הוציאו אלבום ראשון, וכמוהם פינק פלויד. וכמובן, הביטלס יצאו עם "סרג'נט פפר" ב–1 ביוני — ארבעה ימים לפני פרוץ המלחמה במזרח התיכון.

היתה זו גם השנה שבה השתנה המראה הנשי: בתוך 12 חודשים התחלפו תספורות הקסדה בשיער גולש ובאפרו, שהצטרף למכנסי פעמון ושמלות גולשות. 1967 היתה, אם כן, נקודה של מפץ גדול תרבותי בארצות הברית ובאירופה. "מהפך נעורים של הסדר המסורתי", כינה זאת ההיסטוריון טוני ג'אדט. ניתן לראות ב–1967 את השנה שבה השתנה העולם, את נקודת המעבר מהחברה השמרנית והקשיחה של שנות אחרי־המלחמה לתרבות ההמונים המשוחררת.

הגרסה הקולנועית למחזמר "שיער" מ-1979צילום: רקס

אבל כאשר מביטים בסרטים מהתקופה, נראה שההתרחשויות בעולם החיצוני קורות בשלל צבעים פסיכדליים, ואילו האירועים בישראל מתנהלים בשחור־לבן, עם מדי חאקי ומארשים צבאיים. ישראל האשכנזית נשלטה על ידי אליטה מסוגרת וקולקטיביסטית, והתרבות הפופולרית היתה שמרנית וחשדנית כלפי השינויים בעולם. על אל־אס־די כמעט אף אחד לא שמע — עד כדי כך שהסם לא היה כלול אפילו בפקודת הסמים, כי הרשויות לא היו מודעות לקיומו.

עיתוני התקופה ביטאו את עמדתם הקרתנית של מעצבי דעת הקהל בישראל — רובם ילידי מזרח אירופה — כלפי ההתעוררות התרבותית של הסיקסטיז. כל זה החמיר עוד יותר בהשפעת המלחמה, שהביאה להתכנסות מחודשת סביב נעמי שמר ודומיה. במאמר "לקחי המלחמה — גם בשדה התרבות" שהתפרסם ב"מעריב" ב–21 ביוני, כתבה טלילה בן זכאי, עורכת מדור התרבות של העיתון: "בשדה הזמר נתברר לפתע, כי רק החומר הישראלי יכול לבטא את הלכי־הרוח ורשאי ללוות את הלוחמים בקרב. אם בתחילת מצב הכוננות עוד שמענו מעל גלי האתר את קצב 'החיפושיות', הרגש של פרנק סינטרה וכו', הרי עד מהרה הם פינו מקומם לאמנינו שלנו. שירים שכבר נדמה היה שאבד עליהם כלח הוצאו מן המגירה ונשמעו ערבים לאוזן".

גם הפגנות הסטודנטים דילגו על ישראל כמעט לחלוטין. במאי 1968 התגאה דב ינאי, יו"ר התאחדות הסטודנטים הישראלית, בפני העיתונאי אורי דן: "לי נדמה, שאם יש למישהו אצלנו עודף מרץ, הרי אחרי חודשיים על יד גשר דמיה בשטחים שוב אין לאף אחד רצון וכוח להפגין ברחובות!"

מבחינות מסוימות, קל לפיכך להסיק שישראל השתרכה הרחק מאחורי העולם. מוכרת הטענה שהסיקסטיז הגיעו לישראל בסבנטיז, אם בכלל. בשעה ששאר העולם כבר צעד לתוך תרבות וחברה נזילות ומתירניות, ישראל דישדשה לצלילי שירי לכת. אבל בפרספקטיבה של חצי מאה, אפשר כיום לראות את הדברים באור אחר.

קל להתמסטל מהדימוי הססגוני של הסיקסטיז בחוף המערבי של ארצות הברית, ולשכוח ששנות ה–60 היו גם תקופה שונה מאוד מתקופתנו שלנו: המלחמה הקרה התנהלה בעוצמה, וכחצי מהעולם חי תחת משטרים קומוניסטיים — בנוסח הסובייטי, הסיני או הקובני. אי אפשר להבין את ההידרדרות למלחמת ששת הימים ללא ההקשר של המאבק הבין־גושי. אבל מה שמעניין הוא, שהמאבק האידיאולוגי בין הקפיטליזם לקומוניזם הסתיים מזמן, ואילו תוצאות המלחמה של 1967 עדיין איתנו, בכל מובן. יותר מכך: תהליכים מסוימים שאירעו בישראל בהשפעת המלחמה ב–1967 בישרו מגמות כלל־עולמיות, שהגיעו תוך כעשור גם לארצות הברית ולמדינות אחרות במערב.

הכוונה היא, כמובן, לצמיחת הפונדמנטליזם הדתי של גוש אמונים. כיבוש הגדה ושאר השטחים הביא להתעוררות משיחית בשורות המחנה הדתי־הלאומי, שסחף בהדרגה חלקים נרחבים בחברה הישראלית. הניצחון על צבאות ערב נתפס כאצבע אלוהים. חזרתו של עם ישראל להר הבית, לחברון ולבית־אל תוארה כשלב מכריע בדרך לגאולה.

גוש אמונים כסימן

המגמה המשיחית הזאת החלה בעולם שהיה עדיין חילוני הרבה יותר מהעולם הנוכחי. גם המזרח התיכון היה נתון במידה רבה לאידיאולוגיות לאומיות וסוציאליסטיות, יותר מאשר פונדמנטליזם איסלאמי. כדאי לזכור שאחמד שוקיירי, יו"ר אש"ף הראשון, הושפע מתורת מאו יותר משהופעל על ידי אידיאולוגיה איסלאמיסטית. אבל במידה רבה, האירועים בישראל הקדימו את ההתעוררות הדתית שהתרחשה בעשורים הבאים בחלקים רבים בעולם — גם במזרח התיכון וגם בעולם הנוצרי.

דניאלה וייס. הדת חזרה לבמהצילום: דן קינן

חוקר הפונדמנטליזם הנוצרי יעקב אריאל הראה שהתנועות הפונדמנטליסטיות ברחבי העולם הנוצרי, ובעיקר בארצות הברית, גילו עניין רב בתנועה הציונית ובמציאות הפוליטית בארץ הקודש. אמנם באווירה של שנות ה–60 הפונדמנטליסטים נראו כמו שריד מאובן של אורח חיים ומחשבה שאבד עליהם הכלח, אבל בתוך שנים אחדות התברר שאווירת המתירנות הסתיימה במהירות. רבים מצעירי דור הפרחים "חזרו בתשובה" וגילו פתאום את התנ"ך. ומה שסייע במיוחד לפונדמנטליסטים לחזור בראש מורם היה מלחמת ששת הימים. "מאז המהפכה הצרפתית ומלחמות נפוליאון לא היה מאורע צבאי־פוליטי שעורר תקוות רבות כל כך לשיבתו הקרובה של ישוע הנוצרי והסעיר כל כך את דמיונם של המצפים להופעתו כמלחמת ששת הימים", כותב אריאל במאמר "מקומה של ישראל בהגות נוצרית פונדמנטליסטית בת זמננו". בניצחון צה"ל הם ראו אות וסימן לכך שקראו נכונה את כתבי הקודש.

ואכן, בעולם העכשווי, שבו הדת חזרה למרכז הבמה על חשבון אידיאולוגיות פוליטיות חילוניות, נראה שתופעות כמו גוש אמונים דווקא הקדימו את זמנן. בעשורים שאחרי 1967 הופיעו ברחבי העולם שיבוטים שונים של הרב לוינגר ושל דניאלה וייס — שאפשר, למשל, לזהות בדמויות של רפובליקאים בכירים כמו מייק פנס ושרה פיילין. מבהיל ככל שהדבר יכול להישמע, מתברר שהעולם פיגר אחרינו. מלחמת ששת הימים הביאה לקצו של דור הפרחים. הסיקסטיז התיישנו, הרוקנרול הזדקן ואילו האוונגרד של הכיבוש וההתנחלויות — שוקק חיים כמו תלמידת אולפנה בבית־אל.

כתבות מומלצות

דיוקנאות של כתבת אל-ג'זירה שירין אבו אקלה בתערוכה לזכרה בעיר ג'נין, לפני כשבוע

חדשות היום, 25.5

קורס העריכה הדיגיטלית של הארץ

"הארץ" מוציא לדרך את המחזור השלישי של קורס העריכה הדיגיטלית

התאונה בכביש 6, הבוקר

חדשות היום, 24.5

רגב בוועדת הכנסת, בחודש שעבר

חדשות היום, 23 במאי

מתחם בדיקות קורונה בתל אביב, בינואר

חובת הבידוד למי שמתגורר עם מאומת לקורונה מבוטלת החל מהיום

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ

כתבות שאולי פספסתם

בת ים

שתי דירות במחיר אחת: האם זהו עתיד תחום הפינוי-בינוי?

אפליקציית קלארנה. החברה נמצאת במגעים לגיוס סבב חדש לפי שווי שנמוך בכ-30% מהשווי שקיבלה לפני שנה בלבד

"היערכו לגרוע מכל": נבואות החורבן בהיי-טק מתחילות להגשים את עצמן

בניין דירות בחולון

לקחתם משכנתא בחודשים האחרונים? גם אתם כבר שילמתם על עליית הריבית

"כשבאנו לקבל משכנתא לרכישת הבית, התברר שהבעיה לא פשוטה כלל"

הריבית במשק מזנקת – מה כדאי לעשות עם ההלוואות שלקחתי?

המשווקים של פוליסות החיסכון הם סוכני הביטוח, שנהנים מעמלות שמנות

"הציעו לי להעביר את החיסכון מאלטשולר. האם כדאי לי?"