בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

טוב למות בעד אס.אם.אס

האדם המסמס בזמן נהיגה מוכן לסכן את חייו כדי לקחת חלק במבנה החברתי

42תגובות

מה משמעות העובדה שאדם מסמס תוך כדי נהיגה: שאחיזתה של החברה בפרטיה מתגברת עד כדי כך, שהאדם מוכן לסכן את חייו כדי להמשיך ולתחזק בכל רגע ורגע את היותו חלק ממרקם. האיש המסמס תוך כדי נהיגה - או המדבר בסלולרי תוך כדי נהיגה, או הבודק מייל תוך כדי נהיגה - מודה שחייו כפרט אוטונומי, נטול הקשר, אינם מקנים לו כמות מספקת של משמעות, כזאת שתאלץ אותו לוותר על פעולה מסכנת חיים.

האדם המסמס תוך כדי נהיגה מודה שחייו שואבים את ערכם ממיקומם היחסי בתוך המבנה החברתי, ושיש לו צורך אובססיבי לברר על המיקום הזה בכל רגע נתון. הוא מוכן להפחית את הסיכוי שימשיך לחיות תמורת האפשרות לשמור על קשר רציף עם פרטים אחרים. הוא חרד למעמדו החברתי חרדה כה עזה, עד שלעתים היא גוברת על חרדת המוות.

תוכן המסרון של האדם המסמס תוך כדי נהיגה אינו חשוב כשלעצמו. גם לא תוכן המייל או השיחה. חשובה התמונה שנוצרת: אדם נוסע במהירות עצומה ולפתע מוריד את עיניו מטה במקום להביט בחלון, כלומר במציאות שחולפת על פניו במהירות ומאיימת להשמידו. זוהי מטאפורה לכך שההשתוקקות לקשר מתגברת על ערך החיים וששליחת וקבלת מסרים מהאחר הופכת לתוכן שממלא את הפרט ומעניק לו משמעות.

Jason Weaver

האדם המסמס תוך כדי נהיגה סותר במובן מסוים את ההנחה הרווחת לגבי התגברות כוחו של ה”אני”. התפיסה שלפיה האדם החליף את מרכז הכובד החברתי במרכז כוח פרטי, אגואיסטי, נרקיסיסטי, לא מתיישבת עם סיכון חיים פרטיים בתמורה לעדכנות חברתית.

האדם המסמס תוך כדי נהיגה הוא עדות לכך שהתוכן החברתי־לאומי הוחלף בתוכן חברתי לא אידיאולוגי. התוכן החדש הוא הצורה החברתית עצמה, המבנה. המיקום של הפרט בתוך המבנה הוא האידיאולוגיה החדשה ‏(לכן גם קשה לבטל את ההיבט הנרקיסיסטי, כי בסופו של דבר האדם מוכן לסמס תוך כדי נהיגה ולסכן את חייו, רק כדי לוודא שהחברה מכירה בכך שה”אני” שלו חזק די הצורך, מה שמלמד שה”אני” שלו חלש במיוחד‏).

האדם המסמס תוך כדי נהיגה כבר אינו מוכן למות בעד ארצו, אך הוא מוכן למות בעד הידיעה שהוא חלק משמעותי מגוף אורגני גדול יותר. כלומר, המטרה “ארץ”/”מדינה” הוחלפה במושג כללי יותר, אזרחי יותר - “חברה” ‏(לעתים וירטואלית - פייסבוק וכו’‏). יש בכך עדות מסוימת לנורמליות ‏(שבנקודות הקיצון שלה מתממשת על ידי פעולות “לא נורמליות”, למשל, לסמס תוך כדי נהיגה‏).

האדם המסמס תוך כדי נהיגה הוא שלב נוסף בהתפתחות ההבנה שקשר הפך מאמצעי למטרה, לערך בפני עצמו. העובדה שחמישה מיליון אנשים הזמינו אייפון 5 תוך שבוע לא קשורה למסך השטוח או הארוך יותר - היא קשורה לעובדה שהאדם מוכן לשלם הרבה כסף תמורת גישה נוחה ומעודכנת יותר למבנה החברתי. כלומר, גישה נוחה ותכופה יותר למפת הקשרים הסבוכה שמעניקה לו ערך ומשמעות.

הנכונות לסכן את החיים הפרטיים בתמורה לכך שהחברה תאשר את העובדה שיש לך ערך, היא צורה של אבסורד, שניתן לנסחו כך: אדם נוהג במכונית, שומע צליל של אס.אם.אס, מפנה את עיניו מטה, נוטל את הסלולרי, לוחץ על הכפתור, קורא את תוכן האס.אם.אס, מאבד שליטה על המכונית, מתנגש ברכב שמולו ומת. אחר כך, כשהמחלצים מגיעים למקום כדי לגרד אותו מהתקרה של האוטו, מתברר שתוכן האס.אם.אס היה: “רק תעשה לי טובה, מותק, תנהג בזהירות”.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו