תחת השמש

רודפי שלום: מדוע זכה גרשם שלום למעמד של כוכב על

במחלקות למדעי הרוח בישראל צמח זרם עצמאי של היהדות שגרשם שלום הוא נביאו. חסידיו מתנהגים כמעריצים שרופים

עפרי אילני
עפרי אילני
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
עפרי אילני
עפרי אילני

שוחחתי באחרונה עם פרופסור למדעי היהדות שמלמד בגרמניה. לפני כמה שנים הוא הוזמן לשבתון באוניברסיטה העברית, חי כאן במשך שנה עם משפחתו, וכך התוודע לראשונה להוויה הממשית במדינת היהודים. הוא הופתע מכמה היבטים של החברה הישראלית, אבל דבר אחד הדהים אותו במיוחד: כמעט אף ישראלי שפגש לא ידע מי זה גרשם שלום. במשך עשורים, לאורך שנות לימודים ומחקר, הוא האמין ששלום הוא הדמות החשובה ביותר ביהדות המודרנית, וגם בחייה הרוחניים של ישראל. גם אקדמאים ישראלים שאיתם דיבר עסקו בשלום בלי הפסקה. אבל כשהגיע לישראל, גילה להפתעתו שגיבורו זר לגמרי לחייה התרבותיים של ישראל. ביתו של שלום ברחביה עומד נטוש, חיבוריו אינם נלמדים בבתי הספר ובערים הגדולות אין רחוב משמעותי על שמו. חמור מכך: הישראלים שפגש, למשל ההורים בגן שאליו שלח את ילדו, לא ידעו אפילו להגות את שמו כמו שצריך: "שולם?" אמרו לו, "מי זה לעזאזל שולם?"

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ