בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

האיש שראה עצמו כ"הונגרי חוקי" ונכנס לספרי ההיסטוריה לאחר שטבע מונחים שמשמשים אותנו עד היום

זהו את הדמות

תגובות

איש זה אמנם נולד בווינה ושפת אמו היתה גרמנית, אך הוא ראה עצמו כהונגרי בכל רמ"ח איבריו. "נולדתי בווינה, אבל אינני וינאי. אני הונגרי חוקי", כתב פעם. "משימת חיי היא לספר לעולם על האומה ההונגרית", הוסיף בהזדמנות אחרת.

חייו המקצועיים כמו גם המקומות שבהם חי ופעל היו מגוונים. תחילה היה שוליה אצל מוכר ספרים, אחר כך — חייל ברגימנט הארטילרי. בהמשך, לפי עדותו, החל ללמוד רפואה וגם בוטניקה ובין לבין היה עיתונאי, סופר ומתרגם פורה. הוא נדד בין ערים שונות ובהן וינה, בודפשט, פריז, לונדון, לייפציג, ברלין, מינכן, קלן, הנובר, דיסלדורף, ג'נבה ובריסל.

לספרי ההיסטוריה נכנס איש זה בשנות ה–60 של המאה ה–19, לאחר שטבע שני מונחים שמשמשים אותנו עד היום. האזכור הכתוב הראשון שלהם היה במכתב פרטי שכתב איש זה בחודש מאי 1868. הפרסום הראשון הופיע באופן אנונימי בקונטרס שחיבר איש זה כמה חודשים לאחר מכן, שבו יצא נגד חוק מפלה. רק יותר ממאה שנה לאחר מכן ניתן היה לקבוע בוודאות, בתום מחקר ארכיוני, כי איש זה הוא האדם שעומד מאחורי הטקסט הזה, אף שפורסם כאנונימי.

את המונחים החדשים טבע איש זה בהשראת מונח בוטני שהיה בשימוש מדעי מראשית המאה ה–19 לציון פרחים בעלי איברי רבייה דו־מיניים. באופן דומה, כך הוא סבר, ניתן יהיה להבחין גם בין בני אדם על פי מושאי התשוקה שלהם.

המונחים שטבע איש זה נועדו להחליף מונח שלילי, שרווח ביבשת שבה חי במשך מאות שנים, אשר דבקו בו סטיגמות, שהפכו אותו למונח בלתי ניטרלי. איש זה האמין, כי תקיפה של קטינים וקטינות, שימוש לרעה בבעלי חיים והתנהגות מושחתת מבחינה מוסרית כלפי גופות — פרקטיקות שהזהירו מפניהן בתקופתו — אינם קשורים לאובייקט התשוקה של האדם, אלא לאופן שבו הוא מממש אותה בפועל. הוא סבר, כי משיכה מינית של גבר לגבר או של אשה לאשה אינה בהכרח פחות טבעית מהטרוסקסואליות, וגם האחרונים יכולים לבטא את תשוקתם בדרך "לא טבעית".

ובכלל סבר כי למדינה אין זכות להתערב בפעילות המינית של בוגרים, כל עוד אינה פוגעת בזולת. פרופ' איריס רחמימוב טוענת, כי בפועלו, איש זה הרים את אחת התרומות החשובות להתהוות השיח המערבי המודרני על מיניות.

באשר להעדפתו המינית של איש זה רב הנסתר על הגלוי. הוא הציג את עצמו כהטרוסקסואל, אך יומניו מלאים בהתייחסויות לגברים, אשר מעלות את האפשרות כי היה בעצמו הומוסקסואל.

______________________________________

זה האיש!
פתרון החידה מהשבוע שעבר

הקולונל הבריטי, שהשתתף בתחילת המאה ה–19 במלחמות הצבא האנגלי נגד נפוליאון באירופה; שכיהן כמושל דרום־אוסטרליה בין 1838 ל–1841, והצליח להפריח שם את השממה; שבלט בקרב הנוצרים שפעלו באמצע המאה ה–19 להתיישבות יהודית בארץ־ישראל; שסבר כי הצלחתו במבצע ההתיישבות באוסטרליה ניתנת להעתקה גם בארץ־ישראל; שפירסם ב–1845 ספר בשם "השקטת סוריה והמזרח, הערות והצעות מעשיות לקידום הקמתן של מושבות יהודיות בארץ־ישראל, התרופה המפוכחת והרצינית ביותר לתחלואי טורקיה האסייתית"; שהתלווה ב–1849 למונטיפיורי במסעו השלישי לארץ; שאמר: "אין דבר היקר ללבי יותר משגשוגם של היהודים בארץ הקודש" — הוא קולונל ג'ורג' גאולר (1795–1869).



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו