בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

האם אדידס שילמה יותר מדי עבור ריבוק?

אנליסטים רבים ספקנים לגבי האתגר האמיתי שצפוי לנייקי בעקבות רכישת ריבוק על ידי אדידס - המחיר גבוה מדי והסינרגיות קטנות מדי, הם אומרים

תגובות

ב-1997 קיבלה אדידס החלטה עסקית שגויה, כאשר הסכימה לשלם 1.4 מיליארד דולר עבור חברת סלומון, יצרנית ציוד סקי וגולף צרפתית. במאי 2005 היא מכרה את סלומון במחיר של 625 מיליון דולר, ועדיין, יצרנית נעלי הספורט הגרמנית אינה אומרת נואש. ב-3 באוגוסט הודיעה החברה על רכישת ריבוק, מתחרתה האמריקאית, במחיר של 3.1 מיליארד יורו (3.8 מיליארד דולר). אם העניינים יתנהלו לפי התוכנית, חיבור זה של המספרים 2 ו-3 במגזר הנעלת הספורט עשוי ליצור אתגר אמיתי למובילת השוק, נייקי.

נייקי שולטת בשוק הנעלת הספורט זה שני עשורים, וכעת היא מחזיקה בנתח שוק של 35%. היא יצרנית נעלי הספורט ה"מגניבה" ביותר, ועושה שימוש בספורטאים דוגמת טייגר וודס או מייקל ג'ורדן כדי לקדם את מכירותיה. אדידס, בעלת מוניטין של חברת הנעלה איכותית, מחזיקה בנתח שוק של 15%, וריבוק, במקום השלישי, מנסה זה זמן רב (אך ללא הצלחה) להפוך לאופנתית כנייקי.

גודלה של החברה הממוזגת עשוי לסייע לאדידס לנהל מו"מ עם יצרניות הנעליים באסיה בנוגע למחירי העלות ועם רשתות הקמעונות בארה"ב על שטח מדף. עיקר הצלחתה של ריבוק מסתכם בנתח שוק של 12% בארה"ב והסכמים עם כמה ליגות ספורט מקצועניות. "הם חזקים באמריקה, אנו חזקים באירופה ובאסיה", אומר הרברט היינר, מנכ"ל אדידס.

אך רוב האנליסטים ספקנים בנוגע לעסקה. אדידס רכשה חברה עם שולי רווח נמוכים, רווחים נמוכים ומותג עייף. בפברואר, בניסיון למשוך לקוחות חדשים, פתחה ריבוק במסע שיווקי ("I am what I am") העושה שימוש בספורטאים ובדמויות מפורסמות מעולם הבידור. אחת המודעות, בכיכובו של הראפר 50 סנט, הורדה משלטי הפרסום במארס על רקע תלונות שהיא מעודדת אלימות.

האנליסטים חושבים שהמחיר גבוה מדי ושהסינרגיות קטנות מדי. היינר אמר שהוא צופה קיצוץ של 125 מיליון יורו בעלויות בשלוש השנים הבאות על רקע שיתוף בתשתיות וסינרגיות במכירות ובהפצה. אך עדיין, הישות החדשה תהיה בעלת שני ראשים, שני צוותי הנהלה ושני צוותי מכירות. במיזוג מוצלח, אחד ועוד אחד נותן שלושה; אך במקרה הזה, אחד ועוד אחד הם שניים ואולי עוד קצת, אומר גווין פינלייסון מקומרצבנק.

המיזוג צפוי גם להפוך את אדידס לפחות פגיעה לעליית שווי הדולר או היואן. בשנים האחרונות נהנתה אדידס מחוזקו של היורו: היא מכרה את מוצריה בעיקר בתוך גוש היורו, והעסיקה בקבלנות משנה יצרניות בווייטנאם ובסין.

לא נראה שנייקי מתרגשת מן האפשרות שאדידס תיקח את ההובלה בשוק הנעלת הספורט. "הגודל פעל לטובת נייקי, מאחר שהיא השתמשה בו בתבונה", אומרת מרגרט מייגר מגולדמן סאקס, "וריכזה את יכולות השיווק שלה מאחורי מותג בודד".

נייקי אינה צפויה לפרסם הצעת רכש נגדית עבור ריבוק, בעיקר עקב התנגדות צפויה של הרגולטור בשל חוקי ההגבלים העסקיים.

עם זאת, היא עשויה לשקול את רכישתה של פומה, מתחרה גרמנית נוספת. גם אדידס וגם פומה הוקמו על ידי משפחת דסלר; אדידס לקחה את שמה מאדולף "אדי" דסלר, ואילו אחיו רודולף הקים את פומה. שתי החברות ממוקמות בעיירה הקטנה Herzogenaurach בדרום גרמניה, ולשתיהן עשויה להיות בקרוב שותפה אמריקאית.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו