בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מסלול המכשולים של כביש הטבעת בי-ם

הוועדה לתשתיות לאומיות החליטה השבוע לאמץ את אחת החלופות שהונחו בפניה לתוואי כביש הטבעת המערבי בירושלים. כעת מחכים לבחינת התוכניות לפיתוח מערב העיר, שהכביש אמור להיות התשתית התחבורתית שלהן

תגובות

כל מי שמבקש בימים אלה להגיע לבירת ישראל ולהיכנס בשעריה, לא יכול שלא לחוש באי נוחות לנוכח העומס בכבישים. הנסיעה לירושלים מקבלת צביון חדש עם הסדרי התנועה שהופעלו בכניסה לעיר בעקבות תחילת העבודות על גשר הרכבת הקלה. מסתבר שדרכי הגישה הן מרכיב קריטי, ובדיוק בכך דנה השבוע הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל).

השבוע חזרה ונחתה על שולחנה של הות"ל תוכנית "כביש הטבעת המערבי". כביש זה הוא חלק מהפרישה החדשה של כבישים ראשיים בעיר, שירכזו את התנועות העוקפות את מרכז העיר ממערב, והוא כולל כניסה לעיר ולשכונות המערביות המתוכננות, רובן במה שמוכר יותר כ"תוכנית ספדיה" לפיתוח ירושלים. תוכנית כביש הטבעת המערבי הוכרה כתוכנית בעדיפות לאומית כבר במאי 2003, ולמעשה זוהי התוכנית הראשונה שהוגשה לוועדה הארצית לתשתיות לאומיות תחת השם תת"ל 1 (תוכנית תשתית לאומית 1).

התוכנית שהוגשה לות"ל התעכבה מסיבות ביורוקרטיות זמן רב, בעיקר בשל המחלוקת בנוגע לנחיצותו של הפרויקט, מחלוקת הקיימת אפילו בקרב בכירים במשרד התחבורה, שחלקם טוענים כי הכביש מיותר. על פי התוכנית, הכביש מתחבר בצפון ירושלים לכביש מס' 1 (ירושלים-תל אביב) בשני מחלפים מרכזיים - עין חמד ומוצא - ומשם הוא חוצה את הרי ירושלים ממערב עד לאזור גן החיות התנכ"י בדרום מערב העיר. מצפון מערב לירושלים מתנשאים ארבעה רכסים העוטפים את העיר: רכס רמות, מבשרת ירושלים, מעוז ציון (הקסטל) והר חרת.

תוואי הכביש כולל גשרים, מנהרות, מערכות קירוי ומחלפים. האורך הכללי של הכבישים בפרויקט הוא כ-10 ק"מ ועלות הפרויקט היא כ-2 מיליארד שקל. באחרונה נבחנו על ידי צוות מומחים של הות"ל שתי חלופות בנוגע למעבר הכביש מצדה הצפוני של העיר לדרומה.

עתודת הקרקע היחידה הזמינה להתרחבות של ירושלים היא בכיוון מערב. תוכנית הבינוי הגדולה למערב העיר היא תוכניתו של האדריכל משה ספדיה, הכוללת יותר מ-20 אלף יחידות דיור, ואשר אף היא ממתינה בימים אלה לפתחה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה. שטח התוכנית כ-26 אלף דונם, והיא כוללת בינוי של יותר מ-20 אלף יחידות דיור בעמק הארזים, בהר חרת, ברמת הדסה וברכס לבן. כמו כן, כוללת התוכנית בנייה של 500 אלף מ"ר לתעסוקה, בעיקר בשטח מחצבת הקסטל בהר חרת.

חלק בלתי נפרד מהתוכנית הוא כביש הגישה אליה, ובמקרה זה מדובר בכביש הטבעת המערבי. לתוכנית ספדיה קמו מתנגדים רבים, בעיקר לנוכח הפגיעה הסביבתית החמורה באזור. כ-16 אלף מתנגדים הגישו את הסתייגויותיהם לתוכנית, ובימים אלה צפוי החוקר המיוחד שמונה לבחון את ההתנגדויות להגיש את מסקנותיו למועצה הארצית לתכנון ובנייה. בין השאר נטען כי תוכנית ספדיה תפגע בירושלים מבחינה כלכלית וכי העירייה מקדמת את התוכנית רק ממניעים דמוגרפיים ובשל הרצון לשמור על רוב יהודי בעיר.

הולכים על "חלופת מוצא"

כאמור, לבה התחבורתי של תוכנית ספדיה הוא כביש הטבעת המערבי. במשרד התחבורה ובעיריית ירושלים ישנם כאלה הסבורים כי לכביש הטבעת המערבי זכות קיום עצמאית ללא תוכנית ספדיה, וזאת כעורק תחבורה מטרופוליני הכרחי. אך המתנגדים לכביש, הכוללים בין השאר בכירים במשרד התחבורה, הגופים הירוקים, הקואליציה לשמירת הרי ירושלים ותושבי האזור, גורסים כי ללא תוכנית ספדיה אין לכביש הטבעת המערבי זכות קיום, בעיקר בשל הנזק הסביבתי העצום שהוא עלול לגרום לערכי הטבע והנוף באזור. בנוסף טוענים המתנגדים כי עד כה לא נעשתה בדיקת היתכנות כלכלית לכביש.

השבוע התקיים בות"ל דיון בסוגיה, והוועדה החליטה לאמץ את אחת מהחלופות שהוצגו בפניה. במהלך השנים האחרונות נבחנו מגוון רחב של חלופות ושיקולים, ולבסוף נבחרו שתי חלופות להשוואה ולהכרעה, שהובאו השבוע לדיון בפני הוועדה: "חלופת מוצא" ו"חלופת הראל". הוועדה אימצה את "חלופת מוצא", הכוללת מחלף המחבר את כביש הטבעת המערבי עם כביש מס' 1 וכביש 16 (כביש הנחשב לבעל חשיבות אסטרטגית, מכיוון שהוא מחבר את הבאים לירושלים מכביש 1 ישירות לכביש מנחם בגין - העורק המרכזי בלב ירושלים) באזור סיבוב מוצא, והוכנסו בה תיקונים בהשוואה לתוואי המקורי, שנועדו לצמצם את הנזק לסביבה.

חלופת הראל מוציאה את כביש הטבעת ממחלף מוצא, ומותירה בו חיבור בין כביש מס' 1 לבין כביש מס' 16. כביש הטבעת מוסט מערבה לכיוון מחלף הראל ומותווה בתוואי כביש 1. חלופה זו נולדה כהצעה נגדית שהגישו תושבים להתוויה המקורית של כביש הטבעת, ועובדה על ידי צוות מקצועי שנשכר על ידי משרד התחבורה לשם כך.

הסיבה העיקרית להליך בחינת החלופות הארוך והיסודי היתה הניסיון למזער את הפגיעה הנופית והתפקודית של השטחים הפתוחים בעמק מוצא. שני החוקרים שחיברו את התוכניות עבור הות"ל, ירון טוראל ודן עמיר, ציינו בחוות הדעת שהוגשה לוועדה כי "בהליך עצמו התברר המחיר שיש לשלם כדי להימנע באופן מלא מהעברתו של כביש הטבעת במחלף מוצא: פגיעה נופית קשה באזור הוואדי המרובע; פגיעה ברמת השירות ואיכויות המערכת כמערכת תנועתית; קשיחות במערך ההשקעות ושלבי הביצוע הנדרשים למימוש כביש הטבעת והכבדה על המערכת הסביבתית בשל הניסיון לאחד קטעים מכביש 1, טבעת ו-16. התועלת הנופית שהופקה במחירים אלה היתה גדולה ביחס לחלופת מוצא המקורית, ואולם היא זניחה כיום בהשוואה לחלופת מוצא המשופרת, המתווה את רוב כביש הטבעת מתחת לפני הקרקע".

בחוות הדעת קבעו החוקרים כי לחלופת מוצא יתרונות תנועתיים מובהקים והיא בהירה יותר, קלה יותר להתמצאות, נוחה יותר בסטנדרטים ההנדסיים ופונקציונאלית יותר כטבעת לעיר ירושלים. עוד ציינו השניים כי חלופת מוצא גמישה יותר בשלבי הפיתוח ומאפשרת תזרים השקעות נוח לאורך זמן, ובכך מעלה את סיכויי המימוש שלה.

"בהיבטים הנופיים משמרת חלופת מוצא את חוויית ההגעה לירושלים באופן מוצלח. למרות הצפיפות במחלף מוצא, היא מאפשרת מעבר הולכי רגל רחב ונוח בין הפארקים המטרופוליניים, ובשאר העמק היא נמצאת ברובה מתחת לפני הקרקע ולכן אינה מהווה חיץ בין השכונות המערביות העתידיות לבין הפארק המטרופוליני המתוכנן".

הוועדה לתשתיות לאומיות קיבלה את המלצת החוקרים, אך הציבה כמה תנאים סביבתיים ותכנוניים. כעת ימתינו כולם להמלצות החוקר המיוחד בנוגע ל"תוכנית ספדיה" ולהחלטת המועצה הארצית בנוגע לתוכנית זו. בחודשים הקרובים לא צפויות התפתחויות נוספות בכל הקשור לכביש הטבעת המערבי, וכמו כל תוכנית הנמצאת במחלוקת קשה, היא תיכנס לתרדמת חורף עד אשר יוחלט לדון בה שוב.



השטח בו מתוכנן כביש הטבעת המערבי של ירושלים. ניסיון למזער את הפגיעה בנוף



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו