בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

המלצת השבוע

תגובות

האיש שלנו בהוואנה הוט סרטים, ו', 14:33 ,107 דקות

מצ'וקה הוט פריים, ו', 22:00 ,121 דקות

ב-1949 חברו במאי הקולנוע קרול ריד והסופר והתסריטאי גרהם גרין ליצור את "האדם השלישי", שהיה לאחד הסרטים הידועים והמהוללים ביותר בתולדות הקולנוע הבריטי (סרט תיעודי מהנה ביותר, שסוקר את תהליך עשייתו של הסרט, הוקרן באחרונה בפסטיבל הסרטים שהתקיים בחיפה, וכדאי שהוא ירכש לשידור על ידי אחד הערוצים המקומיים שמתמחים בקולנוע תיעודי). לא היה זה שיתוף הפעולה הראשון בין ריד לגרין, ששנה קודם לכן, ב-1948, יצרו את מלודרמת המתח "האליל שנפל", שזכתה אף היא להערכה מרובה.

ב-1959, עשור לאחר "האדם השלישי", חברו ריד וגרין פעם נוספת ליצירת "האיש שלנו בהוואנה", שתסריטו נכתב על ידי גרין על פי ספר שהוא כתב. התגובות הפעם היו מעורבות יותר. הסרט לא זכה להצלחה ביקורתית או כלכלית, ורק עם השנים קיבל מעמד של סרט שכדאי לצפות בו, גם אם הוא מעולם לא השתווה בזיכרון הקולנועי הקולקטיווי עם יצירותיהם המוקדמות יותר של ריד וגרין. ואמנם, מה שחסר ב"האיש שלנו בהוואנה" בעיקר זו התנופה הסגנונית שאפיינה את "האדם השלישי". אין בסרט המאוחר יותר משהו שישתווה לעוצמה השנונה של הופעתו של אורסון ולס ב"האדם השלישי" או לסוגסטיוויות של המוסיקה של אנטון קאראס, שליוותה את הסרט. "האיש שלנו בהוואנה" הוא מוצר קולנועי יבשושי יותר; אין לו את תעצומות המלנכוליה הרומנטית שאפיינו את "האדם השלישי" והפכו את התוצאה ליצירה מהפנטת כל כך. אך היובש הזה תואם דווקא את הסרט המאוחר יותר, שהופק בתקופה מאוחרת יותר, והוא אירוני, ואפילו ציני בהרבה מהסרט המוקדם יותר, שביטא את תחושות הכאב של אירופה הפצועה אחרי מלחמת העולם השנייה. "האיש שלנו בהוואנה" אינו מתרחש באירופה, אלא בקובה שלפני המהפכה, והוא מתאר מציאות של שאננות, שחיתות וניצול שלוכדת בהדרגה את גיבור הסרט בתוכה. הגיבור הזה הוא כל אדם בריטי, מוכר שואבי אבק במקצועו, שמגוייס לשירות הביון הבריטי בקובה. מגלם אותו באיפוק מדוייק ומרשים השחקן אלק גינס, ששנים לאחר מכן יגלם את דמותו של הסוכן סמיילי בסדרות המבוססות על ספריו של ג'ון לה קארה. למרות שיש הבדלים בסיסיים בין המקצוענות של סמיילי למבוכה ולבלבול של גיבור "האיש שלו בהוואנה", שתי הדמויות כרוכות זו בזו ומסמנות את התהליך שעברה המלחמה הקרה בעשורים הבאים. "האיש שלנו בהוואנה" הוא יצירה שנונה וחריפה, שגם אם אין לה את הממד האטרקטיווי המיידי שאפיין את "האדם השלישי", ראוי לצפות בה. היא מייצגת את הרגע ההיסטורי שבו היא הופקה, ודווקא מרחק הזמן הופך את הצפייה בה למרתקת יותר ויותר. צוות מצויין של שחקנים מופיע בסרט לצדו של גינס, ובהם ברל אייווס, ארני קובאקס, נואל קאורד, מורין אוהרה, ראלף ריצ'רדסון, ג'ו מורו וגרגואר אסלאן.

"מצ'וקה", סרטו של אנדרס ווד מ-2004, אף הוא נוגע באופן שבו כוחות אימפריאליסטיים השפיעו על מהלך ההיסטוריה של מדינה לטינית. העלילה מבוססת על זכרונותיו של במאי הסרט, אנדרס ווד, ומתרחשת ב-1973, זמן קצר לפני ההפיכה שהביאה לחיסולו של הנשיא איינדה ולעלייתו של הנשיא פינושה. בבסיסו "מצ'וקה" הוא סרט מסורתי מאוד; הוא מציג את הידידות שמתפתחת בין שני ילדים שבאים מרקעים חברתיים שונים מאוד. אלה הם גונזלו (מטיאס קואר), בן למשפחה בורגנית, שדמותו מייצגת את זו של במאי הסרט, ופדרו (אריאל מאטלונה), ילד משכונת עוני. העלילה מתבססת יתר על המידה על נוסחאות המוכרות מסרטים מהסוג הזה, וסופו צפוי ומאכזב. אולם, יש בסרט משהו שמצליח לרגש, והאופן שבו ווד טווה את הרקע ההיסטורי אל תוך הסיפור הפרטי הופך את "מצ'וקה" לסרט שברגעיו הטובים ביותר עוסק באובדן התמימות בעידן של תמורה היסטורית טראגית.



אלק גינס ומורין או'הרה ב"האיש שלנו בהוואנה"



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו