בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בדרך לניתו"ץ שיאי המהירות

נתיבי התחבורה הציבורית (נת"צים) בערים קודמו בעצלתיים עד כה ולא הביאו ליתרונות משמעותיים לנוסעים בהם. נתיבים חדשים המקודמים כיום, שיובחנו באמצעות הפרדה פיזית ברורה, אמורים לשפר באופן דרמטי את מהירות הנסיעה באוטובוס

תגובות

מתי בפעם האחרונה המתנתם לאוטבוס בתחנה עירונית והוא הגיע על פי לוח הזמנים? קרוב לוודאי שזה לא קרה יותר מדי פעמים, אם בכלל, וזאת מהסיבה הפשוטה שלאוטובוסים עירוניים אין לוח זמנים, ואם הוא קיים הרי שמדובר בהמלצה בלבד. הפעם, לשם שינוי, לא צריך לבוא בטענות לאוטובוסים או לנוהגים בהם, הואיל ולאוטובוסים אין סיכוי לעמוד בלוח זמנים כלשהו - לפחות כל עוד הם נאלצים להתמודד עם עומסי התנועה בדרכים.

מדינות רבות בעולם הבינו מזמן כי בתחבורה הציבורית טמונים יתרונות ניכרים, והן משקיעות בכך משאבים אדירים. במערב אירופה נתיבי תחבורה ציבורית (נת"צ) הם חלק בלתי נפרד מחיי היום יום, ותתפלאו - זה אפילו עובד. בערים כמו ברלין, זלצבורג, שטוקהולם ואדינבורו לוחות הזמנים של האוטובוסים נהנים ממעמד מיוחד, ולא פעם ממתינים נהגי האוטובוס מעבר לפינת הרחוב לפני שהם נכנסים לתחנה, כדי לעמוד בדקה המופיעה בלוח הזמנים.

נחזור לרגע למזרח התיכון. בשנים האחרונות עוסק משרד התחבורה בפיתוח תשתיות למערכות הסעת המונים, הכוללות נתיבים לתחבורה ציבורית ופרויקטים מסילתיים. זאת, בהמשך להחלטת ממשלה מאוגוסט 1997 על אימוץ תוכנית כוללת להתמודדות עם הגודש בכבישים, ועל העדפת תחבורה ציבורית. במסגרת החלטת הממשלה נקבע כי יוקמו נתיבים בלעדיים לאוטובוסים בתל אביב, ירושלים וחיפה, בהתאם לתוכנית שתגובש, ולשם כך הוקצו עשרות מיליוני שקלים בשנה מתקציב משרד התחבורה.

ב-1998 הוחל ביישום החלטת הממשלה ובביצוע עבודות לקידום הפרויקטים על פי התוכנית שגובשה. בנוסף, בעקבות החלטות ממשלה מ-1994 ומ-1995, מוקמים נתיבים מיוחדים לתחבורה ציבורית בכמה נתיבים בין עירוניים. ואולם, למרות היתרונות הגלומים בסלילת נתיבים בלעדיים לתחבורה הציבורית, במשרד התחבורה טענו לא פעם כי הרשויות המקומיות אינן מנצלות את מלוא התקציב שניתן להן.

לדברי המשנה למנכ"ל משרד התחבורה וסמנכ"ל יבשה, אלכס לנגר, בישראל אין כיום יתרון לרכב ציבורי על פני הרכב הפרטי. "לצערי, התחבורה הציבורית אינה זוכה לעדיפות, וכתוצאה מכך אמינותה נמוכה. מערכות התנועה קורסות לא פעם, ונכשלנו בניסיון ליצור שירות אטרקטיווי".

מנתוני משרד התחבורה עולה כי הרשויות המקומיות מנצלות רק חלק מהתקציב שהוקצה להן לצורך סלילת נתיבים לתחבורה ציבורית. לדברי לנגר, הסיבה העיקרית לקשיים בסלילת נת"צ ברשויות היא העובדה שנתיבים אלה פוגעים בנהגי כלי הרכב הפרטיים. "נהגים אלה מתנגדים לסלילת נתיבים לתחבורה ציבורית, ולכן מבחינת ראשי הערים מדובר בצעד לא פופולארי. לא פעם גם מוערמים קשיים סטטוטוריים ופרסונליים למיניהם. לצערי, הנתצ"ים של היום הם לא יותר מצבע על הכביש, והם רחוקים מלהשיג את מטרתם".

האוטובוסים דוהרים, הפרטיים משתרכים

כיום מקודמת שורה של תוכניות לנתיבי תחבורה ציבורית מופרדים, השונים מנתיבי התחבורה הציבוריים הקיימים כיום, ואשר באים לידי ביטוי באמצעות הצבע השונה של הכביש. נתיבים מופרדים נבדלים בדרך כלל באמצעות מעקות או אמצעי הפרדה בולטים, המדגישים את ההפרדה בינם לבין נתיבי התחבורה הרגילים. בבת ים מקודם נתיב תחבורה ציבורית לאורך ציר בלפור המרכזי בעיר, וכך גם בפתח תקוה לאורך ציר ז'בוטינסקי. שני הצירים צפויים לשמש בעתיד את הרכבת הקלה. לדברי לנגר, "לאחר שסיימנו את הנתצ"ים הללו, האוטובוסים דוהרים והרכבים הפרטיים משתרכים בפקקים, וכך זה צריך להיות".

בנוסף מקודמים כיום נתיבי תחבורה ציבורית מופרדים בירושלים, המהווים חלק מתוואי מערכת הסעת ההמונים בעיר, הלא היא הרכבת הקלה. הקו הראשון, שנבנה ממש בימים אלה, יהיה אכן מסילתי, ואולם הקו השני עתיד להיות מסלול בלעדי לתחבורה ציבורית (מת"צ). בירושלים מתכוונים להעניק עדיפות לנסיעה בתחבורה הציבורית על פני התחבורה הפרטית, בין היתר באמצעות המת"צים. על פי התוכנית, במהלך השנים הבאות תוקם בעיר מערכת מת"צים, מהם שמונה בכבישים עורקיים, שבהם תחלוף בעתיד הרכבת הקלה. כיום נמצא ביצוע המת"צ הראשון, שאורכו 13.8 קילומטר והוא משתרע מפסגת זאב בצפון דרך כביש מס' 1, רחוב יפו ושדרות הרצל עד להר הרצל. במקביל, נבנה מת"צ בדרך חברון.

הנתיב הארוך ביותר בישראל

גם בחיפה מקודם נתיב תחבורה ציבורית שבעתיד עשוי לשמש לרכבת קלה. הנת"צ החיפאי מתחיל מצפון לקריות במפרץ חיפה, לאורך כביש מס' 4, שדרות ההסתדרות, דרך צומת הקריות (הצ'ק פוסט), העיר התחתית, שדרות ההגנה ועד למרכז תחבורה חוף הכרמל במבואותיה המערביים של חיפה. מדובר בנת"צ הארוך ביותר בישראל - כ-24 קילומטר - ומטרתו לקשר את מוקדי האוכלוסייה והתעסוקה במטרופולין חיפה, את שלושת מרכזי התחבורה, המפרץ, בת גלים וחוף הכרמל, ולשרת את עיקר התחבורה הציבורית ונוסעיה באוטובוסים וברכבות. הנת"צ החיפאי נמצא בשלבים אחרונים של סלילה, והושקעו בו כ-250 מיליון שקל. בנוסף מתוכנן נת"צ בבאר שבע לאורך שדרות רגר ובאזור העיר העתיקה.

לדברי לנגר, במקומות שבהם הנת"צ הוא ימני, ולא בין שני נתיבים רגילים, עלולה להיווצר פגיעה מסוימת בבעלי העסקים במקום, זאת מכיוון שנתיב זה אינו מאפשר חניה בסמוך לבתי העסק. לנגר אומר כי מעולם לא היתה בעיה תקציבית עם השקעה בנתצ"ים. "הבעיה היא בלובי החזק ביותר במדינה, הלובי של הנהגים הפרטיים. ייקח עוד זמן עד שנגיע למצב של ברלין, שבה נהגי אופניים רוכבים בנתיבי תחבורה ציבורית בבטחה, אבל ללא ספק מצבנו טוב יותר מאשר בעבר".



נתיב תחבורה ציבורית



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו