בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

המלצת השבוע

תגובות

מפיסטו הוט פריים, שבת, 22:00, 135 דקות

האנוסן הוט פריים, שבת, 00:25; א', 09:55, 115 דקות

קולונל רדל הוט פריים, א', 11:50, 149 דקות

שלושת הסרטים המרכיבים את הטרילוגיה החשובה והמרשימה הזאת, שבוימה על ידי הבמאי ההונגרי אישטוואן סאבו בשנות ה-80, מתרחשים באירופה שבין שתי מלחמות העולם ועוסקים בעלייתו של הפאשיזם שקירב את העולם המתואר בהם אל סף התהום. עלילותיהם של שלושת הסרטים מתמקדות בדמויות שהיו קיימות במציאות (גם אם לא תמיד הן מופיעות בסרטים בשמותיהן האמיתיים), ושסרטיו של סאבו מעניקים להן נפח מיתי מפתה ומרתיע כאחד. את התפקיד הראשי בשלושת הסרטים מגלם השחקן קלאוס מריה ברנדאור, ושלושתם צולמו על ידי לאיוס קולטאי, שסרטו הראשון כבמאי, "ללא גורל", מוקרן כעת בישראל.

שלושת הסרטים עוסקים בתעתועים. הם מתארים מציאות שנעה בשיכרון הולך וגדל בין אמת לשקר ובין הקיים למומצא. הם עוסקים בבוגדנות אישית ומקצועית; פרטית, מינית, מעמדית וציבורית, ומצטברים לפסיפס היסטורי ואנושי עשיר, שמהווה סיכום של הרגע ההיסטורי שבו הסרטים האלה מתרחשים, והוא כולל בתוכו התראה בפני מה שעלול לקרות פעם נוספת. "מפיסטו" מ-1981, הידוע והמצליח מבין שלושת הסרטים שמרכיבים את הטרילוגיה הזאת, שמבוסס על ספרו של קלאוס מאן, ויצא לאור ב-1936, מציג את סיפורו של שחקן, שממעריץ של ברכט הופך לשליח השטן, שמעניק ליצירותיו של גתה פרשנות ברוח הנאציזם; "קולונל רדל" מ-1984 (שדמותו שימשה גם בסיס למחזהו של ג'ון אוסבורן "A Patriot for Me"), מציג את סיפורו של איש צבא שמדחיק את יהדותו ואת זהותו המינית ההומוסקסואלית כדי להתקדם בסולם הדרגות; "האנוסן" מ-1988 מציג את דמותו של סמל אוסטרי, שאחרי מלחמת העולם הראשונה גילה שיש לו יכולות על טבעיות, והוא הפך לאטרקציה בידורית אצל שליטי התקופה. שלושת הסרטים הם מעין טרגדיות גרוטסקיות, שמסיפוריהם הפרטיים של גיבוריהם יוצאים אל המשטח ההיסטורי שבו הגיבורים האלה פעלו כדי לתאר את האופן שבו הפרט והכלל השתלבו כדי ליצור מציאות של הרס הדדי.

כוחם של שלושת הסרטים נובע מהיותם יותר מאשר דרמות ביוגרפיות בסגנון מסורתי; בשלושת הסרטים מצליח סאבו למקם את סיפוריהם של גיבוריו בהקשר תיאורטי שכולל לא רק את הרגע ההיסטורי שבו הם פעלו אלא גם את האמנות שבה הם עסקו - ואף את האמנות, כלומר הקולנוע, שכעת מציגה את דמותיותיהם וסיפוריהם בפנינו פעם נוספת. במישור הנעלה ביותר של הטרילוגיה הזאת עוסקים שלושת סרטיו של סאבו ביכולת הפיתוי הטמונה באמנות עצמה, ביכולותיה המתעתעים ואף השקריים ובסכנות הנובעות מההיענות לה. זהו לפיכך מכלול יצירה מורכב ביותר, שנע באלגנטיות בין המעשי לתיאורטי, ומציג בפנינו מופת של עשייה קולנועית שמפרקת את העבר על מנת להרכיב אותו מחדש באופן אנליטי מורכב ומעמיק.

שלושת הסרטים מבוימים בקפידה, ומתפקדים היטב כדרמות תקופתיות סוחפות. נוכחותו המרשימה מאוד של קלאוס מריה בראנדאור בשלושתם מעניקה להם קומה נוספת, והופכת אותם לסרטים שמתפקדים זה מול זה, וזה נגד זה, באופן שמייצר אירוניה והופך את הטרילוגיה כולה ליצירה רבת פנים ומשמעויות. טוב עושה הערוץ שהוא משדר את שלושת הסרטים בכפיפה אחת (גם אם לא בדיוק בסדר שבו הם הופקו); כך ניתנת לנו ההזדמנות לבחון אותם פעם נוספת ולהעריך שוב את היומרה שמניעה אותם וגם את ההישג שמצדיק באופן מוחלט את היומרה הזאת.



"קולונל רדל". לבחון את היומרה שמניעה אותו



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו