בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מחפשים את הפקמן הישראלי

עד עכשיו הסטארט-אפים הישראליים נמנעו מכניסה למשחקי המחשב. ירון לייפנברג ואילן גרייצר משוכנעים שהם יהיו הראשונים בישראל שילכו לעבודה כדי לשחק - ועוד יקבלו על זה כסף. גם קרנות ההון סיכון עוקבות בעניין אחר התחום

תגובות

לקראת סיומו של הראיון, כשירון לייפנברג (34) ואילן גרייצר (39) עוזבים את מקום הפגישה שלנו, לייפנברג פולט בקול חלש בהיסוס: "מתקשרים אלינו ויש לחץ. הרבה תלוי בנו". לא סתם לייפנברג בלחץ, הציפיות ממנו גבוהות. הסטארט-אפ החדש שהם הקימו - פאנטקטיקס (Funtactix) סיים בימים אלה לגייס 1.5 מיליון דולר מקרנות ההון סיכון בנצ'מרק וג'יי.וי.פי סטודיו (JVP). המטרה: להפוך לחברת הסטארט-אפ הראשונה בישראל שפיתחה משחק מחשב ויצאה מזה בחיים, כלומר הניבה למשקיעיה אקזיט נאה.

כבר היו כאן יוזמות מקומיות להקמת משחקי מחשב מסחריים, אבל הם צללו למעמקי התהום והתפרקו. לייפנברג וגרייצר בטוחים שלהם זה לא יקרה, אבל באותה נשימה לא מהססים להודות שהלחץ להצליח גדול. לא רק להצליח כחברה אלא מעבר לכך: לשמש חיל חלוץ / חוד חנית לתעשיית המשחקים הישראלית שכרגע, איך לומר, לא ממש קיימת.

גם קרנות ההון סיכון מבינות שפיתוח תעשייה כזו, כלומר מיזמי תוכן דיגיטליים, הם העתיד. ולא מעט באזז נשמע בחודשים האחרונים בכיוון.

ג'יי.וי.פי למשל, הקימה חממת מדיה בשם ג'יי.וי.פי סטודיו שעוסקת בהשקעות של מדיה דיגיטלית. הקרנות ג'מיני ולייטספיד הקימו מעבדת אינטרנט. וגם מנהלי קרנות הון סיכון אחרים תרים אחר מיזמים תוכן מעניינים. בנצ'מרק נחשבת לאחת מקרנות ההון סיכון המתעניינות במשחקי מחשב. היא השקיעה ב-CodeMaster ובעולם הווירטואלי Second Life הידוע.

ואילו קרן ההון סיכון גיזה נטלה חסות על מפגש IGDA האחרון - מפגש איגוד מפתחי משחקי המחשב הבילנאומיים-Game Developers Association International.

ההתעניינות של קרנות ההון סיכון בתחומים האלה מגיעה בעקבות מחקרים ופרסומים שונים המצביעים על כך ששוק משחקי הווידיאו והתוכן הדיגיטלי ינסוק בקרוב.

פירמת ראיית חשבון PwC חזתה במחקר שפורסם באוקטובר 2006 כי תעשיית משחקי הווידיאו תצמח בכל שנה עד 2009 ב-16.5% והיקפה יגיע ל-55 מיליארד דולר. לפי נתוני חברות המחקר IDC ,NPD וג'ופיטר ריסרץ', גלגל שוק התוכנה והחומרה העולמי של משחקי המחשב ב-2004 כ-30 מיליארד דולר.

איפה פיפוש?

שוק משחקי האונליין (משחקים שמשוחקים באמצעות חיבור לאינטרנט) הגיע ב-2004 ל-640 מיליון דולר וב-2007 הוא צפוי להאמיר ל-4 מיליארד דולר.

הנתונים המעודדים גרמו לפאנטקטיקס הישראלית להיוולד לפני חודשיים. זו לא לידה קלה. הקרקע עליה הם מבקשים להנביט את המיזם החדש יבשה מאוד. ניתן למנות על כף יד אחת את כל היוזמות המשמעותיות להקמת חברות משחקי וידיאו בישראל. אחד המיזמים הידועים היה שייך לפיקסל שפיתחה כמה סימולטורים. הידוע שבהם בישראל היה "הכוכב הכחול", שהופץ על ידי אלקטרוניקס ארטס וג'יינס דיפנס.

יוזמה אחרת היתה של רנן גלזמן עם משחק המחשב "פיפוש", אבל גם היא נכשלה. עוד יוזמה מעניינת היתה שייכת ל-Majorem שניסתה ליצור משחק מחשב שאפתני בשם באלריום (משחק אסטרטגיה מרובה משתתפים), אבל גם פרויקט זה גווע.

פאנטקטיקס מפתחת בימים אלה שני משחקי מחשב, כשהמטרה היא להפוך לסטודיו של משחקים. לפי נתונים שאספה החברה כדי לפתח משחק מחשב ממוצע יש צורך ב-30 עד 50 עובדים, הון של 8-3 מיליון דולר וזמן של שנה וחצי עד שלוש שנים. פאנטקטיקס מפיקה את שני המשחקים עבור מחשבי PC (המשחק הראשון) וקונסולת המשחקים של מיקרוסופט - Xbox (המשחק השני). כשתסיים את פיתוח שני המשחקים - תנסה להתבסס כסטודיו משחקים ישראלי עצמאי.

לייפנברג וגרייצר מסרבים לחשוף פרטים נוספים על משחקי המחשבים שהם מפתחים. לכל היותר הם מוכנים לגלות שמדובר במשחק פעולה (Action) המיועד ל-2 עד 8 שחקנים. מדובר במשחקים מרובי משתתפים המשוחקים דרך בחיבור לאינטרנט ומבוססים על מנוע (GameBryo) ש-Bethesda עושה שימוש עבור משחקה החדש Oblivion. משחק כזה מפותח לרוב על ידי עשרות מפתחים, מעצבים גרפיים ותסריטאים. אבל לייפנברג וגרייצר פיתחו לטענתם טכנולוגיה המאפשרת לבצע את הליך הפיתוח עם מעט עובדים, מה שעשוי לספק להם יתרון בפיתוח משחקי וידיאו מול בתי תוכנה אחרים שיש להם יותר עובדים.

"בעתיד תמנה החברה עשרות עובדים והשאיפה היא שהמשחקים שנפתח יממנו את המשכורות שלהם. בעולם המשחקים ניתן להגדיר את המו"לים כקרנות הון סיכון. נציע את המשחקים שנפתח לאותם מו"לים. בדרך כלל משחקים של חברות גדולות, כמו של אלקטרוניק ארטס, דורשים מאות מתכנתים. משחקים 'רגילים' דורשים בסך הכל עשרות מפתחים", מציין לייפנברג.

מי צריך תעודת בגרות?

לייפנברג וגרייצר הן דמויות מוכרות בברנז'ה המקומית. השניים מוכרים כגיימרים ותיקים אף שרוב חייהם המקצועיים עבדו במיזמי היי-טק מסורתיים שונים. לייפנברג (שאגב אין לו תעודת בגרות) צמח בג'ון ברייס, עבר לקבוצת פורסוף (שהפכה למטריקס), פירסם כמה ספרים טכנולוגיים ואף השתפשף בחברת הסטארט-אפ אדוויז שקרסה בתקופת הבועה. הוא הספיק לפתח את אתר המשחקים הישראלי V-Games ולעבוד עם גרייצר מול מפקדת זרוע היבשה של צה"ל בפיתוח מערכות סימולציה. בשנים האחרונות עבד במיקרוסופט ישראל ולפני חודשיים עזב כדי לעסוק ב"חלום חייו".

"בשנים האחרונות אנחנו מובילים בישראל קהילה של מפתחי משחקים. תוכניתנים רבים עובדים בהיי-טק ובשעות הפנאי רוצים לפתח משחקים. המחסום להקמת סטודיו למשחקים גבוה כי לא ניתן לעשות זאת ללא מימון".

לייפנברג וגרייצר מספרים כי אחת הדמויות שעזרה להם במימוש החזון היתה יוסי ורדי. "הוא חיזק את התשוקה שלנו ללכת עם מה שאנחנו חולמים והכיר לנו לא מעט אנשים", הם מספרים.

אחת הבעיות הקשות בפיתוח תעשיית משחקים ישראלית קשורה לעובדה שבקושי יש כאן בתי ספר המלמדים את המקצועות לתחום: תכנות, עיצוב גרפי, תסריטאות וכו'. לפני כשנה נפתחה במכללת בית ברל בפעם הראשונה תוכנית לעוסקים במשחקי מחשב בשם "משחקולוגיה". ל-TheMarker נודע כי מוסד אקדמי נוסף מתכנן לשלב לימודי עיצוב גרפי למשחקים בקרוב.

"השוק מתעורר. קרנות ההון סיכון יודעות שאם היום לא ישקיעו כסף במיזמים של תוכן דיגיטלי - לא יוכלו לעשות זאת בעתיד כי המחסום יהיה גבוה מדי. אי אפשר יהיה לעשות זאת בתקציב נמוך", מציינים לייפנברג וגרייצר.

גם מייקל אייזנברג, מנהל שותף מקרן ההון סיכון בנצ'מרק, סבור שזו התקופה להשקעה בתוכן ומשחקי מחשב. "מ-95' נמנעתי מלהשקיע בחברות משחקים. מדוע זה השתנה? כי כעת בשלו התנאים. יש הכרה במשחקי On-Line ובערוצי ההפצה באינטרנט".



ירון לייפנברג(מימין) ואילן גרייצר. הקושי לפתח תעשיית משחקים נובע ממחסור במורים בתחום



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו