בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

נרקומנים של הדולר*

בעשר השנים שחלפו מאז שיבח ראש ישיבת שובו בנים הירושלמית, הרב אליעזר ברלנד, את רצח ראש הממשלה רבין, המשיכה המדינה להזרים לקופתה מיליונים. בינתיים הפכה הישיבה למרכז הרוחני של בכירי העבריינים בישראל. האזנות סתר של המשטרה חושפות כיצד חולבים אנשי הישיבה את אסי אבוטבול. אבוטבול באמת האמין שיקבל מכבוד הרב ברלנד שכפ"ץ אלוהי נגד טילי הלאו וכדורי המתנקשים

2תגובות

*ריקו שירזי, עבריין נתנייתי בכיר, על תומכי ישיבת שובו בנים הירושלמית

"אסי אסי", פתח כבוד הרב אליעזר ברלנד, ראש ישיבת שובו בנים את שיחת הטלפון שלו עם אסי אבוטבול, אחד מיעדי המודיעין העיקריים של משטרת ישראל. "וואי, איזה געגועים, איזה געגועים".

"מה שלומך כבוד הרב?" שאל אבוטבול, המכונה בפי העבריינים "הילד".

הרב ברלנד: "אני חייב לראות אותך, אני חייב".

אבוטבול: "אני גם רוצה לראות אותך, אתה לא יודע איך אני עצוב".

הרב ברלנד: "מחר אתה תבוא... תשאיר את השומרי ראש, תשאיר".

אבוטבול: "אני אשאיר את כולם, אני אבוא לבד".

הרב ברלנד: "לבד, נפתלי (אחד מאנשי הישיבה) מחכה לך עם האוטו".

אבוטבול: "אז אני אבוא מחר לבד".

הרב ברלנד: "כן וב-11 בלילה תהיה, ונפתלי יקח אותך. ותביא בשביל החבר שלך שמה בכלא, תביא עשר אלף דולר בשבילו".

השיחה הזו היא רק אחת מסדרת שיחות ארוכה בין אנשי הישיבה הירושלמית לבין אסי אבוטבול, יורשו של העבריין הנתנייתי המיתולוגי, פליקס אבוטבול. את השיחות הקליטה המשטרה במהלך המעקב אחרי ארגון הפשע של משפחת אבוטבול. הן נחשפות כעת במסגרת המשפט המתנהל נגד אבוטבול וכמה משותפיו באשמת אספקת נשק בלתי חוקי לארגון פשע אחר. תמליליהן מספקים הצצה נדירה אל עולמו הפנימי של גנגסטר במצוד. צעיר בן 31 בלבד, שמעסיק משטרות בשלוש יבשות, ושמאז נרצח אביו נמצא על הכוונת של משפחות הפשע המתחרות.

מקריאת התמלילים מתברר כי מאחורי החיוך השחצני של אבוטבול הבן מסתתר אדם מבוהל. איש שרק אלוהים יכול לעזור לו, ואם לא אלוהים, לפחות שליחיו עלי אדמות. את החיבור בין אבוטבול לבין אנשי שובו בנים עשה ככל הנראה העבריין החרדי אלי אריש, סגנו של אלי נעים, המכונה "קוסם", שנחשב לראש ארגון הפשע הירושלמי. נעים עצור כיום, יחד עם אבוטבול, במגרש הרוסים בירושלים. לפי כתבי האישום שהוגשו בתחילת החודש, חברי הארגון של אבוטבול סיפקו לחברי הארגון של נעים מקלעון עוזי מצויד במשתיק קול.

עשרה נאשמים מופיעים בכתב האישום: חמישה ירושלמים וחמישה מנתניה. חומר הראיות בתיק מבוסס על עדותו של עד המדינה, שי אבו. מדובר בצעיר ירושלמי, שב-27 באפריל אחר הצהריים התלווה למוביל העוזי מירושלים לנתניה וחזרה. במשך 20 ימי המעצר הראשונים הוא הכחיש כל קשר לנשק שנתפס מתחת למושב הנהג, ואז לאחר שחתם על הסכם עד מדינה (תמורת מחיקתו מכתב האישום, ותשלום של 1,000 דולר) הסכים להעיד. בעדותו הוא לא מתייחס כלל לאבוטבול ואילו את נעים הוא מזכיר בחצי משפט, ורק בתשובה לשאלת החוקר אם הוא מכיר אותו ומאיפה: "כן, הייתי אצלו בבית פעם אחת".

העדות הזו מצטרפת אמנם לעוזי שנתפס, אבל אין בה כדי לקשור אליו את שני הקודקודים - נעים ואבוטבול. כדי לחבר בין הדברים, חוקרי יאחב"ל ליקטו מאות תמלילים של האזנות סתר שנערכו בחודשים אפריל ומאי, שבהם רוב האנשים המופיעים בכתב האישום משוחחים בינם לבין עצמם, ועם אחרים.

לפי הערכות מודיעיניות, הקשר החדש יחסית בין נעים לאבוטבול לא התחיל בפרשת העוזי, אלא נוצר כתוצאה מהמצוקה שנקלעו אליה שניהם, כל אחד בנפרד, במלחמותיהם נגד אויבם המשותף, איציק אברג'יל ושותפיו ברחבי הארץ. "הילד לא עושה בבית המעצר צעד אחד בלי הקוסם", מספר יודע דבר אשר ביקר במגרש הרוסים.

נעים וחבורתו - חלקם עברייני רחוב דלפונים, חרדים או חובשי כיפה - עודדו את אבוטבול, נער התפנוקים הנתנייתי לתרום לישיבות שהם מזוהים אתן, ובראשן ישיבת שובו בנים של אחד ממנהיגי חסידות ברסלב בישראל, הרב ברלנד. לפי שיחות הטלפון של אבוטבול, הוא הזרים לחצר הרב עשרות אלפי שקלים לצורך פדיון חטאיו מהעבר, ואולי גם כמפרעה על אלו הצפויים בעתיד. מדהים לראות איך הרב ברלנד ואנשיו מצליחים לתמרן את בכירי הפשע הישראלים. אותם ואת המדינה - שמעבירה לישיבה תמיכות בגובה מיליונים על פעולות החינוך והצדקה שלהם.

שלוחי דרבנן מברסלב

חסידי ברסלב שבהנהגת הרב ברלנד מוכרים היטב לשלטונות החוק. באגף היהודי של השב"כ הם מוגדרים כימין קיצוני. הרב ברלנד נהג לשבח בהרצאותיו את רצח ראש הממשלה יצחק רבין, ולהסית נגד הערבים והשמאל. הישיבה גם קיימה קייטנות לילדים להנחלת מורשתו של הרב מאיר כהנא. משובו בנים יצאו שיירות חסידי ברסלב שהסתננו לקבר יוסף מתחת לאף של צה"ל בעיצומה של האינתיפאדה.

למשטרה ולמבקר המדינה מוכרים חלקם מפריימריס 99'. רבים מחסידי הישיבה התפקדו אז פיקטיווית לליכוד. אשת הרב ארוש הוקלטה מסבירה כי ההתפקדות הזו נעשתה על מנת ליצור לחץ על ראש העיר דאז אהוד אולמרט, כדי להשיג הטבות לישיבה תמורת תמיכה פוליטית. אולמרט הכחיש בתוקף שהוצעה לו עסקה פלילית כזו של קולות תמורת עזרה, והסביר שמדובר בניסיון לטפול עליו האשמות שווא במסגרת מערכת הבחירות. החקירה נסגרה בלא כלום. באותן שנים נחקרו חשדות גם על כך שישיבת שובו בנים מסרה למשרד הדתות דיווחים כוזבים על היקף פעילותה התורנית, כדי לזכות בתמיכות בהיקפים של מיליוני שקלים.

יזהר באר מ"קשב - המרכז להגנת הדמוקרטיה", ערך בשנת 99' תחקיר נרחב על שובו בנים. את הממצאים הוא העביר לשרי ממשלה, לפרקליטות ולאגף החקירות במשטרה. "שובו בנים היא קבוצה קיצונית מסוכנת המורכבת מבעלי תשובה, חלקם בעלי רקע עברייני, השרויים במתח משיחי מסוכן המוזן מאישיותו הקיצונית והכריזמטית של ראש הישיבה, הרב אליעזר ברלנד", כך קבע באר בהקדמה לתחקיר שלו. "השילוב של פונדמנטליזם דתי, קיצוניות לאומנית, רקע עברייני ומתח משיחי גבוה מסמן קבוצה זו כבעלת פוטנציאל גבוה לפעילות אלימה על רקע אידיאולוגי (לאומני ודתי)".

באר תיאר כיצד במהלך דרשה שנערכה באשקלון, התסיס הרב ברלנד את הקהל נגד הערבים, באמירה "שמאשקלון תצא האש הזאת", וחזר עם הקהל המתלהב פעמים אחדות, בצורה אקסטטית על הקריאה: "והיה בית יעקב אש, ובית יוסף להבה. ובית עשו - לקש. ודלקו בהם ולא היה שריד לבית עשו. כי פי השם דיבר".

חסידות ברסלב בישראל נחלקת לכמה זרמים. לפי הסקירה של באר, הזרם המרכזי מונה כ-1,500 חסידים, מחציתם בעלי תשובה "אליטיסטים" שלא מקבלים בעלי תשובה עם רקע עברייני ומתרחקים מהרב ברלנד. הזרם של ברלנד מתרכז כאמור בישיבת שובו בנים, אבל גם בישיבת חוט של חסד בראשות הרב שלום ארוש, יחד הם מהווים את הזרם הגדול ביותר בחסידות. קהילתם מונה כ-300 משפחות. המצטרפים החדשים לקהילה חייבים להוכיח מסירות נפש באמצעות גיוס כספים ברחובות ובמוסדות. המתרימים, שנקראים שד"רים (שלוחי דרבנן), מקבלים לפרנסתם 17 אחוז מכספי התרומות שגייסו.

לפי באר, הרב ברלנד הוא מצד אחד אנטי ציוני, המציג את קהילתו כממשיכה של חסידויות נטורי קרתא ותולדות אהרון, ומצד שני מחזיק בדעות ימניות קיצוניות. תלמידיו מציגים אותו כממשיכו של הרב מברסלב והוא נחשב בעיניהם לקדוש. על פי הדו"ח של באר, שהתבסס על עדויות אנשי הישיבה בעבר ובהווה, פעלה בתוך הישיבה משמרת צניעות אלימה במיוחד, בה השתתף בין היתר ברוך מהשיר המגפיים של ברוך. בנימין זאבי, בנו של רחבעם זאבי (גנדי), נחשב לקצין המודיעין והמבצעים של הישיבה.

באר אומר השבוע כי בעקבות התחקיר שלו "המשטרה פשטה על הישיבה ואף הגיעה לכספת המוסלקת של הרב ברלנד, כולל אל הקוד הסודי. לכדי הליכים משפטיים הפרשה הזו לא הגיעה, ומבחינתי רב הנסתר על הגלוי, כי אני מתרשם שהיה להם חומר ראיות משמעותי. הרי אשתו של הרב ארוש התוודתה בפנינו שבחורי ישיבה התפקדו פיקטיווית לליכוד תמורת סיוע. משום מה השתרר מאז איזה שקט תעשייתי".

כשברלנד פגש את פליקס

למרות ההסתות, למרות החקירות נגד משמרות הצניעות של הישיבה, למרות הקשרים הידועים עם העבריינים, המשיכה המדינה להעביר לישיבת שובו בנים מיליוני שקלים מדי שנה. על פי נתונים שמסרה העמותה הראשית "מוסדות ברסלב-נחמת ציון" לרשם העמותות, היא קיבלה בשנת 2002 הקצבה של יותר משלושה מיליון שקלים ממשרד הדתות. בשנת 2003 קיבלה העמותה ממשרד הדתות 2.2 מיליון שקל. בשנת 2004 זכתה העמותה ל-1.7 מיליון שקל וב-2005 - 1.16 מיליון שקל. לשובו בנים יש גם מספר רב של עמותות בנות, שאת רובן מנהל בנו של הרב ברלנד, נחמן ברלנד. אחת העמותות "חסדי צבי" זכתה בעבר להקצבה של עשרות אלפי שקלים ממשרד העבודה והרווחה.

את עיקר מימונה מקבלת הישיבה מתרומות פרטיות: כ-5.7 מיליון שקל בשנת 2004. בקופתה הצטברו עד סוף 2004 5.5 מיליון שקל. בנוסף, יש לעמותה נדל"ן בשווי 8.2 מיליון שקל. מיני-אימפריה במימון משותף של המדינה ושל תורמים מסוגם של אסי אבוטבול ושותפיו.

במסגרת התחקיר של באר תיאר תלמיד לשעבר בשובו בנים את הקשרים המיוחדים שניהלו אנשי הישיבה כבר בשנות ה-90 עם עבריינים בכירים דוגמת פליקס אבוטבול וזאב רוזנשטיין. "לפני כשנתיים", מצוטט העד. "שכרה הישיבה דירה ברחוב עלי הכהן במוסררה שתשמש משרד למתרימים. עבריינים ממוסררה ואנשי מרצ ניסו להוציא אותם מהשכונה. העבריינים ביקשו להיפגש עם הרב והוא שלח את בנו נחמן עם חוזר בתשובה בעל רקע עברייני אבל הפגישה התפוצצה. העבריינים הגיעו לבית הרב, שנתן להם במתנה פמוטים וניסה לתת להם שיעור באחדות. כאשר גם הפגישה הזאת התפוצצה החוזר בתשובה התקשר עם פליקס (אבוטבול), 'העוזר' של רוזנשטיין, שסגר את הדברים בטלפון תקיף אחד אל החבר'ה במוסררה".

אם כן, המורשת של אסי אבוטבול בחצר הרב ברלנד החלה עוד בימיו של אביו פליקס, מה שלא מפריע לאנשי הישיבה לחלוב מהבן פדיונות של עשרות אלפי שקלים עבור אבטחה אלוהית. "הגענו למצב מוזר שבו לכל עבריין שמכבד את עצמו יש קשר רוחני עם רב, ואילו הרבנים עולים בדרגה ככל שהם מחוברים לעבריינים בכירים יותר", אומר עורך דין המייצג כמה מכרישי העולם התחתון. "זה נראה כאילו הרבנים באמצעות מניפולציות פשוטות סוחטים כסף מעבריינים בעלי יכולת. הם יוזמים סולחות, או אומרים 'יש עליך גזירה', או 'יש עבירה שבאה ומתממשת נגדך, אסון גדול בפתח, ואתה צריך לעשות פדיון'. זה מאוד עובד עליהם והם תורמים להם סכומי כסף עצומים, בין היתר משום שחלקם מגיעים ממשפחות מסורתיות ונתונים ללחץ עצום של חיים ומוות בעסקיהם ובמלחמות הכנופיות. עד כדי כך הם מעורבבים יחד, הרבנים והעבריינים, שיש היום חצרות של רבנים שחייבות כספים בשוק האפור".

כיפה אדומה בבית הרב

סיפור שממחיש היטב את מידת התלות של בכירי העבריינים בחצר הרב ברלנד נחשף באקראי בחודש אפריל האחרון, במהלך המעקב המשטרתי אחרי ארגון הפשע של משפחת אבוטבול. בשניים באפריל אחר הצהריים ביקר אסי אבוטבול בבית שותפו הירושלמי, אלי נעים. כשיצא בדרכו לחצר של הרב ברלנד, עיכבו אותו בלשי משטרת ירושלים לתשאול קצר. כשהניחו לו, ב-18:40, אבוטבול דיווח על כך בטלפון לנעים, שבסיום השיחה מזכיר לו לבקש מהרב ברכה גם למענו. אלא שבצאתו מהרב חיכתה לאסי אבוטבול הפתעה לא נעימה.

ב-19:23, המאזין המשטרתי קולט שיחה שיצאה מאחד המאבטחים של אבוטבול: "הגבר מהאבטחה מדווח לאסי שכאשר הם יצאו מהרב היה טוסטוס שהם לא הצליחו לראות את המספר שלו אבל חן (המאבטח) שמע את האופנוען אומר לטלפון: 'הוא היה אצל הרב...'. 'נראה לנו שהוא העביר דיווח שאתה הגעת לרב', אמר המאבטח לאסי".

אבוטבול, שכבר ניצל מהתנקשויות בחייו, נכנס לפאניקה ומחייג לנעים. לטלפון עונה אליהו נחמן, תושב מאה שערים, שמשמש כנהג ועוזר של העבריין החרדי אלי אריש, סגנו של נעים. אבוטבול מספר לנחמן שמאבטחיו שמעו את האופנוען המסתורי מדווח על תנועותיו.

נחמן שואל: "דיווח עליך?"

אבוטבול משיב: "כן, הוא הצליח לברוח, להתחמק מהם (מהמאבטחים), הם לא הצליחו לראות את המספר... אז תיקח בחשבון אולי יש מישהו על הבית שלו... צריך לבדוק את העניין".

נחמן: "מה אתה אומר? אז למה הם לא עשו משהו?"

אבוטבול: "הם מטומטמים".

כעבור שעה מתקשר אבוטבול, עדיין בסערת נפש לאיש שהסדיר לו את הביקור, רפאל בן הרוש, מורשה חתימה בישיבת שובו בנים ועוזרו האישי של הרב ברלנד.

אבוטבול: "הם חיכו לי למטה כשיצאתי מהרב".

בן הרוש: "מי זה הם?"

אבוטבול: "אנשים".

בן הרוש: "של מי? של אברג'יל?"

אבוטבול: "כנראה, כן. פיספסו אותי".

בן הרוש: "מה אתה אומר? נו נו..."

אבוטבול: "עם אופנוע באו להיצמד אלי, המאבטחים... ההוא אמר בטלפון, 'הנה הוא יוצא מהרב'. אתה מבין? ואז שקלטתי אותם, באתי לכיוון שלהם במהירות, אז הם ברחו".

בן הרוש: "מה אתה אומר".

אבוטבול: "כן, צריך להסביר את זה לרב".

בן הרוש: "אני חייב להגיד את זה לרב. אני עולה אליו עוד פעם... אבל תגיד לי, מאיפה הם קיבלו את המידע הזה?"

אבוטבול: "לא יודע. זה מה שמשגע אותי".

בן הרוש: "תסלח לי שאני אומר לך את זה, זה יכול להיות בא מהאגף שלך, אמרת לאנשים שאתה עולה לירושלים. מהאגף שלי זה לא יצא".

רב ירושלמי, המכיר את דרכי הפעולה של אנשי שובו בנים העלה את ההשערה, כי לא מן הנמנע שאנשי הישיבה הם שהכינו מארב דמה לאבוטבול ביוצאו מבית הרב ברלנד, רק כדי להעצים את החרדה שלו ולהגדיל את התלות הרגשית שלו ברב. "לפני הפגישה עם הרב הם מפעילים מערכת מתוחכמת של לוחמה פסיכולוגית, ממש כמו יחסי הציבור שעושים אצלכם בתקשורת", אומר אותו רב. "בנאדם מאמין שנקלע לצרה, מה הוא לא יעשה בשביל לצאת מהצרה? ואם הוא כבר מגיע לרב כזה שיגיד לו תן 10 אלף דולר וייכשלו כל מזימות אויביך, או אתה תשתחרר, הוא לא ייתן? העניין הוא שכאשר בנאדם בא לרב והוא אומר לו 'אתה צדיק ואתה זה וזה', הבנאדם גם נותן סכום גדול וגם נשאר מאוד מבולבל".

הלחץ הפסיכולוגי אכן פעל את פעולתו. בתשע בבוקר למחרת אירוע האופנוע, מתקשר עוזרו של אלי אריש, אליהו נחמן, לאבוטבול ואומר לו: "צריך להפקיד 42,000 לרב, וזה להיום הצ'ק". נחמן מבקש מאבוטבול ללחוץ על האחראי להפקדה, "הסחבה הזאת" כלשונו. כעבור שעה וחצי מדבר אבוטבול עם העבריין הבכיר ריקו שירזי, שותפו לעסקי ההימורים המקוונים, ודוחק בו לדאוג לכסף. שירזי כועס על הלחץ שמפעילים החברים הירושלמים החדשים, אותם הוא מכנה בבוז כ"נרקומנים של הדולר".

בשיחה הבאה עם בן הרוש, כעבור כמה דקות, שואל אותו אבוטבול האם עידכן את הרב בהתפתחויות. בן הרוש שולף תשובה מקורית: הרב היה ב"חדרים פנימיים" ואי אפשר היה לדבר אתו. לפי המאזין המשטרתי אבוטבול נותר חשדן ומזכיר לבן הרוש שאנשים מחצר הרב לחשו לו כי לפני זמן מסוים הביאו עבריין אחר אל הרב. "אני יודע שאברג'יל היה אצל הרב ושמעתי איזה דרישת שלום", מלחיץ אותו בן הרוש. "הוא אמר למי שהביא אותו 'מה, אסי מגיע ואתה לא מעדכן אותי?' כאילו דיבר אתו בעצבים כזה, חתך אתו כזה, זה מה שאני יודע".

אבוטבול ממש לחוץ ודורש לדעת מה הרב אומר על כל האירוע. כאשר רפאל אומר שהוא ידאג לשיחת טלפון עם הרב, אסי אומר "לא חייב לדבר, רק תשאל אותו מה הוא אומר". בן הרוש מנסה להרגיע ואומר לאבוטבול ש"הרב אמר לי אתמול שאתה שמור".

עוד יום עובר. אבוטבול משוחח עם העבריין אלי אריש שאמור לעמוד למשפט למחרת, ומבטיח להתקשר לעוזר של הרב ולבקש ממנו ברכה בשבילו. אבל אריש מתעלם מהרוחניות, הוא עסוק יותר בעניינים החומריים: "יש בלגן עם ההעברה של הצ'ק, בבוקר לא הופיעה להם ההפקדה".

אבוטבול: "מה קרה, הם נלחצו?"

אריש: "כן, מהבית של הרב שיגעו אותי, כי מהבנק שיגעו אותם, נקרע להם הצ'ק ויצא בלגן. נהיה בו חור גדול באמצע, דווקא על הספרות. חתמתי על זה".

אבוטבול: "טוב שלא הוסיפו אפס".

5 באפריל, 18:08, אבוטבול שוב מתקשר לבן הרוש, רוצה לדעת מה אומר הרב ומסביר לעוזר: "המשטרה הזהירו אותי שיש התראות חמות לגבי". בן הרוש מבטיח שיחת טלפון, "תן לי ללכת לנשר הגדול, זה כבר גדול עלי אתה מבין, אני, אתה מפחיד אותי, יש לי יסורי מצפון... אתה יקר לי ואני רוצה לדעת שעשיתי את המקסימום. היום אחרי שהרב גומר את העניינים אני עולה אליו".

6 באפריל, 21:08, הלחץ לא מרפה. בשיחה עם נחמן שואל אבוטבול: "מה אתה אומר על הקטע עם הרב?"

נחמן: "היה לי צער מזה, אל תשאל".

אבוטבול: "גם אני. אמרתי להם 'פדיונות אתם יודעים לקבל, הא?' אמרתי להם 'תגידו לרבנית שפדיונות היא יודעת לקחת נכון?'"

נחמן: "לא, לא יפה. אל תגיב".

אבוטבול: "אני הגבתי, אמרתי כבר".

בהמשך מספר נחמן שהוא נתן לרב נסים את הוולוו והוא נתן לו לקרוא ספר על פדיונות והיו לו צמרמורות וזרמים. הם מתפלמסים בנושא הפדיונות, ונחמן אומר לאסי ש"הרב גבר ואוהב אותך אהבה אמיתית... האדמה צריכה להירגע אצל חצר הרב ואחר כך יהיה אפשר להמשיך ולבוא".

איך קורה שאדם כמו אסי אבוטבול מסכים לשלם עשרות אלפי שקלים לרב ממודר ומסתורי שהוא בקושי מכיר? הסנגור שלו, עו"ד אבי חימי, אומר כי "המקור לקשר החם והמיוחד של אסי אבוטבול עם רבנים הוא בקשר רוחני המשקף את התייחסותו הערכית למסורת ישראל". לגורמים המכירים את התופעה ואת הנפשות הפועלות יש הסברים מפורטים מעט יותר. ההסבר המוסרי הוא, שהקשר נועד לכפר על חטאים ועוולות שנעשו על ידי אבוטבול כלפי אחרים. ההסבר הנפשי הוא, שזוהי מסגרת לפריקה של מתח עצום ומעיק שנוצר על ידי סדרת טילי לאו, כותרות ענק בעיתונים, מכוניות מתפוצצות, אח שמבודד בכלא, אבא נערץ שנרצח וגופות מתעופפות מכל הצדדים של הסכסוך.

מה המשמעות של הפדיונות?

"אדם הוא הנפש ודמים זה הכסף. אדם שמפחד למות יכול לפדות את נפשו באמצעות צדקה שכידוע מצילה ממוות", מסביר הרב הירושלמי. "לפעמים, רב אומר לאדם, 'או-קיי הלכת עם אשת איש? אז צריך פדיון כזה וכזה. במקום שתצום או שתעשה ככה וככה, תן לי כסף ואני אעשה בשבילך'. גם אדם שרוצה שיקרה לו דבר טוב, נניח חתונה או להישאר מחוץ לכלא, ואפילו להישאר בחיים כמו במקרה של אבוטבול שמרגיש מאוים, הוא יכול לשלם עבור הפדיון מתוך אמונה שמבוקשו יתגשם. יש רבנים וביניהם הרב ברלנד, שאם אתה הולך אליהם הם אומרים לך, תן 10,000 דולר ואני עוזר לך, אתה תהיה בריא, תהיה זה".

והרב ברלנד הוא גם מאלה שיגידו דברים כאלה בטלפון?

כן, בוודאי, עובדה, מי שנותן לו הוא ידבר אתו".

גורם ביחידה המרכזית של משטרת ירושלים דווקא מעודד את התופעה: "ידוע לנו על קשרים בין עבריינים לבין ראשי ישיבות, אבל לא מדובר בקשרים בעלי מהות פלילית או ברבנים שמגבים פעילות פלילית. עבריינים באים לרבנים כדי לקבל את ברכת הדרך לפני עסקה מסוימת, אבל לא נהוג שהם אומרים לרב את הקשר הפלילי שבעסקה. הם רק שואלים אם לבצע או לא. היבט אחר הוא התמיכה הכספית של עבריינים שונים בחצרות שונות, השמות ידועים לנו אבל לא נפרט שמות וסכומים, בין היתר משום שזה לגיטימי לתרום. עבריינים גם עורכים מפגשים אצל רבנים לצורך פישור ביניהם, כי הם חשים שם מוגנים יחסית, ללא מעקבים והאזנות.

"במקרים מסוימים הישיבות משמשות כחלופת מעצר שבית המשפט מאשר, עם זאת לא פעם חשפנו כיצד הם המשיכו בפעילות הפלילית מתוך הישיבות. לגבי שובו בנים, זה מקום שאליו הגיעו פליליסטים רבים שחזרו בתשובה, והמוסד הזה שומר עליהם מכל משמר כדי שלא יחזרו לפשע. לא צריך להתעלם מהעובדה שעבריינים מגיעים לחצרות סתם כדי לקבל שיעורי דת, וחלק מהם גם שולחים את ילדיהם ללמוד בכוללים".

עו"ד אריאל עטרי מייצג את אלי "קוסם" נעים. לאחרונה, במסגרת הייצוג של סגנו, אלי אריש, שהורשע בסחיטה, הוא הביא לבית המשפט רבנים מחסידות ברסלב, ביניהם הרב שלום ארוש, כדי שיימסרו עדות אופי לטובתו. השבוע אמר: "הקשר בין רבנים לחשודים בפלילים הוא קשר מצוי ואף רצוי. הוא מונע ניכור בין העבריינים לחברה. לעתים הרבנים הנם הגורם היחיד שיכול להשפיע ולתקן, במקום שבו אותם עבריינים לא סרים למרותו של איש. יתר על כן, תרומות למוסדות לימוד הנה דרך מבורכת להחזיר לחברה כספים שנלקחו ממנה. בסופו של דבר חלק גדול מכספים אלה מושקע בשיקומם של אחרים".*

הסניגורים: משקל הראיות קל כנוצה

עו"ד אבי חימי המייצג את אסי אבוטבול יחד עם עוה"ד דוד יפתח ומשה שרמן: "משקל הראיות המפלילות נגד אסי אבוטבול הוא קל כנוצה. אני רוצה להאמין שבית משפט יקבע כי ההרשעה מושגת באמצעות ראיות ולא באמצעות מסע יחסי ציבור מתוקשר של משטרת ישראל".

עו"ד אריאל עטרי, המייצג את אלי נעים: "זה קורה שוב, המשטרה קודם יורה חצים ורק אחר כך מסמנת את המטרה. קודם עצרו את 'קוסם' ורק בדיעבד מנסים לבסס את החשדות נגדו. היום ברור שאלמלא היה מיוחס ל'קוסם' תפקיד בכיר בעולם הפשע לא היו מעיזים לעצור אותו".




ישיבת שובו בנים. מיליונים מהמדינה, רוב הכסף מתרומות פרטיות



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו