בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מסין לטיבט - בקו הרכבת הגבוה בעולם

תגובות

בייג'ין (רויטרס). סין השיקה אתמול את קו הרכבת הגבוה ביותר בעולם, המאפשר לנסוע ישירות מבייג'ין לבירת טיבט, לאסה. בייג'ין הציגה את הפרויקט האדיר כסמל לעוצמה לאומית, ונשיא סין, הו ג'ינטאו, אמר כי הוא מחזק את ההרמוניה האתנית במדינה. אולם מבקרי הקו חוששים כי ההרמוניה המקווה תושג על חורבות התרבות הטיבטית. קו הרכבת, הם טוענים, יציף את טיבט במהגרים סינים, ויותיר מאחור את חלומה לעצמאות.

נשיא סין, הו ג'ינטאו, נופף בגאווה לרכבת הראשונה שעזבה את הרציף בצ'ינחאי שבמערב סין, המחוז שבו מתחיל הקו החדש. היא הגיעה ללאסה, בירת טיבט, אחרי 1,142 קילומטרים. הסינים הצביעו בגאווה על ההישג הטכנולוגי וההנדסי הכביר של בניית המסילה, אחרי שרבים תהו אם ניתן בכלל לקבוע מסילה ברמות הקרח של טיבט. המסילה עוברת לעתים בגבהי שיא של מעל 5,000 מטר, ולאורכה נקבעו צינורות קירור, שאמורים לוודא שהאדמה הקפואה תישאר קפואה, ולא תאבד את יציבותה בשל התחממות כדור הארץ.

"לבניית קו הרכבת מצ'ינחאי לטיבט יש חשיבות רבה להאצת הפיתוח הכלכלי והחברתי של טיבט והאזור, לשיפור חיי התושבים של כל הלאומים ולחיזוק האחדות בין הקבוצות האתניות השונות", אמר הו בשידור של הטלוויזיה הסינית. לאחר נאומו יצאה הרכבת כשהיא נושאת פקידים ועובדים. במקביל יצאה לדרך רכבת מלאסה.

אתמול בערב יצאה גם הרכבת הראשונה מבייג'ין - בשיאו של מסע תעמולה סיני - ותגיע ללאסה אחרי 48 שעות ומסע בן 4,000 קילומטרים. לדברי סין, הרכבת עשויה להכפיל את היקף התיירות לטיבט ולהסיר את טבעת הבידוד שבו היו שרויים 2.8 מיליון בני אדם. בבייג'ין טוענים שהשינוי בטיבט כבר החל, והרכבת רק צפויה להאיץ אותו. על פי נתונים סטטיסטיים רשמיים, בין השנים 2001-2005 הגיעה הצמיחה הכלכלית בטיבט ל-12% בשנה בממוצע, הודות לתמריצי מימון של ממשלת סין.

עם זאת, מתנגדי הרכבת טוענים כי רק מעט מהפיתוח מועיל לתושבי טיבט המקוריים. הם מזהירים כי הרעיון האמיתי מאחורי הרכבת הוא להציף את טיבט במהגרים סינים, ובכך להוסיף לתהליך המתמשך של הרס התרבות הטיבטית. הצבא הקומוניסטי של סין כבש את הטריטוריה ההררית ב-1950. תשע שנים לאחר מכן, בעקבות התקוממות שנכשלה, נמלט להודו מנהיגם הרוחני של הטיבטים, הדלאי לאמה.

בדהרמסלה שבצפון הודו, שם מנהל הדלאי לאמה את ממשלתו הגולה, הכריזו גולים טיבטים על "יום שחור". הטיבטים חוששים כי גורלם יהיה דומה לגורל של שכניהם מצפון, תושבי מחוז שינז'יאנג. ב-1962 נחנכה מסילת הרכבת למחוז המדברי והמרוחק, שבאדמתו התגלו משאבי נפט גדולים. מיליוני מהגרים סינים הציפו את האזור, והפכו את תושביו המקוריים, אויגורים מוסלמים, למיעוט בארצם.

בטיבט מהווים עדיין בני האן - קבוצת הרוב בסין - מיעוט קטן, רק 4.2% מהאוכלוסייה הקבועה במחוז. אולם רבים טוענים שמספר המהגרים השוהים בטיבט גדול בהרבה, ומצביעים בפקפוק על המקור למידע - נתונים סטטיסטיים רשמיים של ממשלת סין. כעת זרם המהגרים עשוי לגדול פי כמה. מתנגדי המסילה מצביעים גם על הסכנה הסביבתית הטמונה בפרויקט אדיר הממדים, וחוששים כי מיליוני הנוסעים יזהמו את אחד האזורים היפים בעולם.

אולם הממשלה טוענת שנקטה צעדים להגן על הסביבה. הקרונות מצוידים במתקנים לדחיסת האשפה, ולאורך המסילה נבנו אפילו מעברים מיוחדים בשביל אנטילופות. אולם גם אם בעלי החיים יינצלו, בטיבט חוששים שבשביל בני האדם והתרבות המאבק כבר אבוד. "אנחנו כבר רואים דחיקה לשוליים של טיבטים, והרכבת היא רק ההישג האחרון", אמרה קייט סונדרס, פעילה למען עצמאות טיבט.



ילדים טיבטים צופים ברכבת בדרכה ללאסה, אתמול



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו