בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

תפתיעו אותנו | הנה באה הרכבת הקלה

נכון, הבטיחו שהרכבת הקלה תנוע בשקט אלגנטי ברחובות ירושלים כבר בשנת 2006, ועוד הרבה פעמים מאז, אבל השנה זה אמיתי. באוגוסט. אולי

תגובות

הוא אולי הירושלמי האחרון שעוד מאמין ברכבת הקלה ובשינוי החיובי שהיא תביא לבירה, אבל בניגוד לכל השאר, שהתייאשו מהעבודות האין-סופיות, הוא יודע על מה הוא מדבר.

עוזי עובדיה, בן 44, עד לפני תשעה חודשים נהג אוטובוס, הוא האיש של 2011 בירושלים. מהקיץ יישבו עובדיה ועוד כ-50 מחבריו מאחורי הג'ויסטיק במושב הנהג של קרונות הרכבת הקלה שיחצו את הבירה ויחזירו לירושלמים, יש לקוות, את האמונה בכך שעבודות התשתית יסתיימו יום אחד וישפרו את חייהם.

עובדיה, תושב מעלה אדומים, הוא מהראשונים בין נהגי הרכבת הקלה בארץ. הוא למד את רזי נהיגת הרכבת הקלה בעיר ניס שבצרפת, שם מפעילה חברת ויאוליה את הרכבת הקלה. זוהי החברה הממונה על ההפעלה בירושלים. כיום, עוד לפני שזכה להסיע נוסעים, עובדיה משמש מדריך לנהגים חדשים, שגם הם עבדו כנהגי אוטובוס. "אי אפשר להשוות את זה לאוטובוס, זה שמים וארץ. אין זיהום אוויר, אין רמזורים, זה כמו שיוט. אני רוצה להגיד לתושבי ירושלים שאנחנו כבר בסוף, עוד טיפה ואתם תברכו את היום שהרכבת הזאת הגיעה לעיר. ואני אומר את זה בלב שלם. אנחנו נגיע מהר יותר לכל מקום, עם מערכת בקרת אקלים וללא טלטולים".

אחרי עשור של עבודות, פקקים, כשלים ועיכובים, נקבע בשבוע שעבר תאריך סופי לתחילת הפעולה המסחרית של הרכבת - אוגוסט 2011. התאריך הזה, שנקבע בשבוע שעבר, החליף את אפריל 2011, שהחליף את ספטמבר 2010 וככה אפשר ללכת אחורנית עד ל-2006 - תאריך ההפעלה שעליו דובר בתחילת הפרויקט, אי אז בשנת 2000.

אבל אוגוסט 2011 נחשב תואם יותר את המציאות ההנדסית בעיר. המסילות הונחו לכל אורך הקו, הקרונות כבר עליהן ומתבצעות נסיעות מבחן. אמנם רוב הנסיעות נעשות בחלקו הצפוני של הקו, אבל הרכבת כבר חצתה את רחוב יפו, לקול תשואות ההמונים בצעדת ירושלים. ארבעה קרונות גם זכו לחצות את גשר המיתרים ובשבוע הבא, אם לא יהיו דחיות נוספות, יגיעו הקרונות להר הרצל ובכך תושלם נסיעה מלאה על הקו.

בחודשים הקרובים יתבצעו נסיעות מבחן והרצה. על פי הצעת ראש העיר ניר ברקת, הגלולה שאמורה להמתיק את הדחייה הנוכחית, תהיה בדמות נסיעות חלקיות וחינמיות ברכבת לתושבי העיר החל באפריל 2011. הזמן עד לפתיחה הרשמית והמלאה של הקו ינוצל לפתרון המחלוקת העיקרית בין המדינה לבין הזכיינית בסוגיית הרמזורים.

לטענת חברת סיטי פס, המדינה חזרה בה מההתחייבות לתת לרכבת עדיפות מלאה בכל מאה הצמתים המרומזרים שלאורך המסלול. לטענת הזכיינית, ההחלטה תהפוך את הרכבת לעוד אוטובוס שמחכה ברמזור כמו כולם. בינתיים סיכמו המדינה והחברה על עדיפות ב-80 צמתים. גורל העדיפות ב-20 הצמתים הנותרים יוכרע בחודשי ההרצה, בין אפריל לאוגוסט.

במשרד התחבורה טוענים מנגד כי שאלת הרמזורים משמשת לסיטי פס תירוץ לעיכובים וכשלים שלה, שלא איפשרו לה לעמוד בלוחות הזמנים שנקבעו. כך או כך, תושבי ירושלים יוכלו השנה להתנחם בשמחה לאיד, שיחלוף עוד עשור לפחות עד שחבריהם מתל אביב יזכו להגיע לעבודה ברכבת קלה.

אחת הבעיות המטרידות את מובילי הפרויקט בעיריית ירושלים ובמשרד התחבורה, היא הבטיחות לאורך המסלול, ובפרט התאונות שבהן ייפגעו הולכי רגל. לאורך רוב המסילה תנוע הרכבת ללא שום הפרדה בינה לבין הולכי הרגל. ברחוב יפו היא אף תעבור במרכזו של מדרחוב. הולכי רגל, שאינם מורגלים בחרישיות שבה נעה רכבת קלה, עלולים לעלות על הפסים בלי להבחין בה. באחת הישיבות בנושא אף אמר גורם ממשלתי כי הרוגים בתאונות בין הולכי רגל לרכבת בחודשים הראשונים, הם דבר בלתי נמנע.

עובדיה מבקש להרגיע: "צריך לתת כבוד לרכבת, להיזהר, ללמוד להכיר אותה. אבל זה כלי מאוד ידידותי. הרכבת בניס מאוד מזכירה את הקו שלנו. גם שם יש מיזוג עם הולכי הרגל ועם המכוניות. אנשים הולכים ליד המסילה ומכבדים אותה. אם אנשים ילמדו לכבד, לא יקרה שום דבר". אבל עובדיה גם מזכיר שלרכבת אין הגה: "יש לך מסילה, אתה תמיד צריך להיות ערני. אתה לא יכול לברוח ימינה או שמאלה אם מישהו קופץ לך לכביש".

נהג יחיד יכול להוביל (בשני קרונות) מספר גדול פי עשרה ממספר הנוסעים באוטובוס רגיל. ההכשרה לנהיגת רכבת קלה נמשכת כשלושה חודשים וכוללת מבדקי אישיות ומבחנים עיוניים ומעשיים. את הנסיעה המעשית מבצעים הנהגים על המסילה בשכונת פסגת זאב. "נותנים לאנשים להתרגל לצליל שלה, לגודל שלה, לקולות הגונג", אומר עובדיה בהתייחסו לצליל שהפך לסמלה המסחרי של הרכבת - מעין דנדון פעמון שמזכיר רכבות אירופיות עתיקות.

ממושב הנהג ההיי-טקי בקדמת הקרון, המראה שונה מזה שנשקף ממושב הנהג במכונית התקועה בפקק הסמוך. עובדיה מדווח על ימים של תהילה: "כשאנחנו נכנסים לרחוב חיל האוויר, אין אחד שלא מוציא מצלמה ומצלם את הרכבת. אנשים יוצאים מהחלונות". S



הנהג עוזי עובדיה, ברכבת קלה בירושלים



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו