בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

נדווש ללא הפסקה

מיואשי הפקקים יתקשו להאמין, אבל תל אביב תהיה העיר הראשונה בישראל שתציע בשנה הבאה תחנות להשכרה אוטומטית של אופניים

תגובות

את הדרך מביתו ברמת אביב לעבודה בבניין העירייה עושה ראש רשות התחבורה בתל אביב, ד"ר משה טיומקין, ברכב פרטי או באוטובוס. למה לא באופניים? "אני גר בקצה העיר. אני אדם עסוק, קם בבוקר ומתרוצץ כל היום ממקום למקום", הוא מסביר. גם גילו, 78 שנים, הוא אומר, לא מקל עליו לדווש להנאתו לעבודה. "אני פנסיונר, זה מתאים יותר לחבר'ה צעירים".

טיומקין מסתפק בינתיים ברכיבה על אופניים בשעות הפנאי. אבל האופניים, אין לו ספק, הם כלי התחבורה של המחר. "אנחנו נלחמים בגודש התחבורתי ובזיהום האוויר. התמכרנו למכוניות בצורה טוטלית. אני לא נגד האוטו, שיסעו בו בשבת לטייל. אבל ביום-יום התשובה היא האופניים".

ממשרדו בקומה ה-11 בבניין העירייה הוא משקיף, ב-12 השנים האחרונות, על פקקי התנועה בעיר וחושב איך להניע נהגים לוותר על נוחות הרכב ולעבור לאופניים. אחד המיזמים הגדולים ביותר שהוא מקדם, בתמיכת ראש העיר רון חולדאי, הוא מיזם השכרת האופניים. "זה הפרויקט הכי זול, הכי בריא והכי תורם לאיכות הסביבה", הוא אומר בגאווה. תאריך היעד להשקת הפרויקט הוא פסח 2011.

עד סוף 2011 יוצבו בעיר 2,000 זוגות אופניים ב-150 תחנות השכרה. השימוש בהם יהיה כרוך בתשלום דמי מנוי. מנוי שנתי יעלה 280 שקלים לציבור הרחב, מנוי שבועי יימכר ב-60 שקלים ומחיר מנוי יומי יהיה 15 שקלים.

מעבר לדמי המנוי ההשכרה תהיה בחינם לחצי השעה הראשונה. אחר כך, כדי למנוע שימוש ארוך טווח באופניים ולהשאירם זמינים בתחנות, תהיה ההשכרה בתשלום: 5 שקלים בעד חצי השעה השנייה והשלישית ואחר כך יעלה המחיר במדרגות של 20 שקלים. כל תהליך ההשכרה יהיה אוטומטי לחלוטין וייעשה בעזרת כרטיס אלקטרוני.

הסכנה הגדולה ביותר, המרחפת עדיין מעל מיזם השכרת האופניים, היא חוק הקסדה - המחייב את חבישתה בכל רכיבה. בעירייה מעריכים שהציבור לא יסכים לחבוש קסדה שהיתה בשימוש רוכבים אחרים. עיריית תל אביב הפעילה לוביסטים בכנסת להילחם בחוק ולשנותו, כך שיחייב רק ילדים ורוכבים בנסיעות בין-עירוניות. בינתיים לא נקבעו תקנות ואין אכיפה של החוק. הכנסת כבר אישרה בקריאה ראשונה תיקון לחוק, המשאיר את חבישת הקסדה לשיקול הדעת של מבוגרים.

מה יקרה אם חוק הקסדות יישאר במתכונתו המקורית? "זה ידפוק את הפרויקט בצורה כל כך משמעותית, שספק אם יהיה אפשר לממש אותו", מזהיר טיומקין. ועם זאת, הוא מטיל ספק ביכולתה וברצונה של המשטרה לאכוף את החוק: "מי יאכוף את זה? המשטרה תעצור בן 18 שרכב בלי קסדה? אני לא מאמין".

תל אביב תהיה העיר הראשונה בישראל שתפעיל מערך השכרת אופניים. המיזם מבוסס על מודלים דומים שפועלים בערים גדולות אחרות בעולם כמו פאריס, ברצלונה ולונדון. ובכל זאת, יודע טיומקין, ההצלחה אינה מובטחת. "אין לי ספק שנצטרך ללמוד הרבה מאוד בדרך הקשה. נצטרך להגיב תוך כדי תנועה. זה שזה עובד טוב בפאריס לא אומר שזה יעבוד טוב בתל אביב".

אחד הדברים המקשים על תנועת אופניים בעיר הוא אי הרציפות של שבילי האופניים שסללה העירייה בשנים האחרונות. "אנחנו לא בונים עיר חדשה", אומר טיומקין, "אנחנו צריכים לשתול מערכת בתוך תשתית קיימת, עם כל המגבלות שיש בה. מה לעשות, העיר בת 100".

למרות הבעיות, גדל מאוד בשנים האחרונות מספר רוכבי האופניים בתל אביב. ההערכה היא ש-8% מתושבי העיר מעדיפים לדווש לעבודה ולא לעמוד בפקקים. "זה סוויץ' בראש. לכולנו יש הרגלים. זה גם עניין של אופנות. יכול להיות שפרויקט אופניים לא היה מתאים לפני 20 שנה, אבל היום הוא מתאים. אנחנו חלק מהעולם הגדול. ואני מאמין שהעסק הזה כבר תפס". S



ד'ר משה טיומקין



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו