בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מניות הטכנולוגיה הסיניות מזנקות - והאנליסטים חוששים מבועה

גל ההנפקות הראשונות של חברות סיניות בארה"ב מצליח להלהיב את המשקיעים, אבל מומחה מזהיר: "זאת אמונה עיוורת. כשבטלוויזיה זורקים את המשפט ?זוהי המקבילה הסינית לאמזון' - מי יכול להתווכח?"

תגובות

ניו יורק טיימס

>> מניות יוקו, המכונה "יו-טיוב הסינית", זינקו ב?161% ביום המסחר הראשון שלהן בבורסת ניו יורק. זה קרה בדצמבר.

חברת המסחר האלקטרוני דנגדנג, המקבילה הסינית לאמזון, קפצה ב?87% בהנפקתה הראשונה לציבור באותו יום. ספקית תוכן האינטרנט צ'יינה-קאש אינטרנשיונל עלתה ב?95% יום לאחר שהונפקה בנאסד"ק.

אבל ההתלהבות שמגלים המשקיעים במניות הטכנולוגיה הסיניות שהונפקו בארה"ב בחודשים האחרונים מעלה חששות מפני היווצרותה של בועה חדשה.

"אם ההנפקות האלה יימשכו, המשקיעים ימשיכו לשחק עד שהמוסיקה תיפסק", אומר סקוט סוויט, מנהל בכיר בחברת המחקר בוטיק העוסקת בהנפקות ראשונות לציבור. "וכשהיא תיפסק, לא תינתן התראה וזה לא יהיה נעים".

תקנים נוקשים

שוק ההנפקות הראשונות בסין מדשדש, והחברות מוצאות בית בארה"ב. בשבוע אחד בדצמבר החלו שש מניות סיניות להיסחר בבורסת ניו יורק ובנאסד"ק, שיא שבועי. 35 ההנפקות הסיניות ב?2010 היו 23% מההנפקות בארה"ב, לפי תומסון רויטרס.

בחודשים הקרובים צפויות הנפקות נוספות. היריבה העיקרית של יוקו, טודו, הגישה בחודש שעבר תוכנית להנפקה ראשונה בארה"ב.

מבחינת החברות הסיניות, רישום בבורסה אמריקאית מלווה בתקני חשיפה וחשבונאות נוקשים תקנים שעמידה בהם עלולה להיות יקרה לחברות קטנות ומתחילות. אבל התמורה גבוהה, וכוללת פוטנציאל גיוס הון רב יותר והרחבת בסיס המשקיעים, נוסף על חותם האיכות של טיקר בבורסת ניו יורק או בנאסד"ק.

"זהו חותם של הבורסות המחמירות בעולם", אמר סקוט קטלר, סגן נשיא וראש חטיבת

הרישום בבורסת ניו יורק של חברת יורונקסט. "זה משמעותי לחברות שעושות עסקים ברחבי העולם". לדבריו, חברה סינית הרשומה בניו יורק צפויה גם למשוך השוואות לענקיות מקומיות כמו במקרה של יוקו ויו-טיוב השוואה שעשויה לעורר עניין בקרב משקיעים חיצוניים.

"זה היה יום נהדר", אמר מייסד ומנכ"ל יוקו ויקטור קו לאחר הנפקת החברה. "זה ימצב את יוקו לעבר צמיחה ופיתוח עתידיים ויאפשר לה להפוך לספקית הווידיאו הגדולה ביותר למשתמשי האינטרנט בסין, בכל סוגי המכשירים".

להבדיל בין אמזון לפטס.קום

האתגר שניצב בפני המשקיעים כמו בבועת הדוט.קום של סוף שנות ה?90 הוא להבדיל בין אמזון לבין פטס.קום (Pets.com). ההנפקות הראשונות לציבור עשויות אמנם להפוך את בנקאי ההשקעות ואת המייסדים לעשירים, אבל משקיעים מהשורה שרוכשים את המניות במחיר גבוה ממחיר ההנפקה זוכים רק לעתים נדירות לתשואות דומות.

מניית באידו, מנוע החיפוש שזכה לכינוי "גוגל הסינית", זינקה ב?354% ביום ההנפקה של החברה באוגוסט 2005. אבל תוך חצי שנה המניה צנחה ביותר מ?60%, ורק בסוף 2006 חזרה לשוויה הקודם.

עד כה עקפו החברות הסיניות שהונפקו באחרונה את מתחרותיהן האמריקאיות. בממוצע, הן הניבו תשואה של 30.5% ב?2010, בהשוואה לתשואה של 22.5% בכל המניות החדשות, לפי נתוני רנסנס קפיטל, חברת השקעות מקונטיקט. אבל להוציא את יום המסחר הראשון, הנתונים משקפים תמונה שונה. החברות הסיניות הרשומות בארה"ב עלו ב?10.9%, להוציא תנודות חד-פעמיות, בהשוואה ל?11.4% בקרב כלל החברות החדשות.

העניין שמגלים המשקיעים ביוקו כבר דעך. המניות אמנם המשיכו לעלות ביום שאחרי הזינוק הראשוני, אבל לאחר מכן המניה החלה לרדת. באחרונה היא נסגרה במחיר של כ?30 דולר גבוה ב?140% ממחיר ההנפקה הראשונה (12.80 דולר), אבל נמוך ב?40% מהשיא שרשמה המניה (50 דולר). ארבע חברות נוספות שהונפקו באחרונה, בהן ספקית האפליקציות הסלולריות סקיי-מובי, עוררו עניין פושר בקרב המשקיעים. "זאת אמונה עיוורת, בפירוש", אמר דייוויד מנלאו, נשיא חברת המחקר IPO פיננשל. "כשמישהו בטלוויזיה זורק את המשפט ?זוהי המקבילה הסינית לאמזון', מי יכול להתווכח?".

לדעתו, יש להתייחס לחברות סיניות כמו יוקו כאל חברות בסיכון גבוה הנושאות תשואה גבוהה; האטרקטיביות ברורה, נוכח הצמיחה המהירה בסין והתרחבות המעמד הבינוני.

"המשקיעים מחפשים הזדמנויות השקעה", הוסיף קטלר מבורסת ניו יורק. "ובמצב שנוצר בשוק האמריקאי, הסינים מצליחים לעמוד בציפיות".

לשים לב לסכנות

אבל יש הטוענים שכדאי לשים לב לסכנות, לא פחות מליתרונות. אחת הסיבות העיקריות לכך היא שהאמריקאים אינם מכירים היטב את החברות הסיניות. גורם נוסף לדאגה הוא המוניטין הגרועים שיצאו לסינים בכל הקשור לניהול תאגידים.

"כשאחת העסקות האלה משתבשת בגלל בעיות חשבונאיות", אומר מנלאו, "הצורך בהגשה חוזרת של מסמכים או כל דבר שעשוי לחשוף את הקרביים של החברה, אנו עשויים למצוא עצמנו מול אפקט מיני-צונאמי שישפיע גם על חברות סיניות אחרות. זה יהיה כמו קוביות דומינו שנופלות".




תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו