בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מזוז: "חוק ההסדרים הוא הדרך היחידה להעביר רפורמות כלכליות קריטיות"

היועץ המשפטי לממשלה לשעבר יזם בעבר הנחיות שהגבילו את הנושאים שייכללו בחוק ההסדרים, אך השבוע אמר: "כמעט כל הרפורמות החשובות במשק ב-25 השנה האחרונות עברו דרך החוק"

תגובות

>> "כמעט כל הרפורמות החשובות ביותר במשק הישראלי ב-25 השנה האחרונות שהובילו אותו למצב הכלכלי הטוב שבו הוא נמצא כיום, עברו דרך חוקי ההסדרים", כך אמר שלשום היועץ המשפטי לממשלה לשעבר מני מזוז, בכנס שנערך במרכז הבינתחומי בהרצליה.

לדברי מזוז, שדיבר בפאנל שעסק בחוק ההסדרים, "המתכונת של חוק ההסדרים מעוררת קשיים שמחייבים התייחסות רצינית. זו לא איזושהי גחמה של משרד האוצר. הוא מבטא צרכים ואילוצים אמיתיים. חוק ההסדרים עונה על צורך אמיתי בהליך חקיקה משלים לחוק התקציב. הוא דרוש נגד חקיקה פופוליסטית שמשבשת את היכולת ליצור מדיניות כלכלית".

לדברי מזוז, "מי שמבקש לבטל לחלוטין את חוק ההסדרים צריך להתמודד עם העובדה שלפיה חוק ההסדרים הוא במקרים רבים הדרך היחידה להעביר רפורמות כלכליות קריטיות למשק שבהליכים רגילים לא יעברו, כמו הפחתת קצבאות, פתיחת ענפים במשק לייצור ולתחרות ושלילת זכויות מבעלי אינטרסים שונים".

למרות תמיכתו בחוק ההסדרים, התריע מזוז מפני הכשלים והבעיות שהוא מציב למערכת החוק. לדבריו, "ישראל עושה שימוש חורג בחוק ההסדרים. יש פעולות שנעשו והיוו שימוש מופרז בכלי של חוק ההסדרים".

מזוז סיפר על הצעדים שנקט ב-2004, עם כניסתו לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה. "קבעתי שורת הנחיות שבהן החוק לא יכלול הסדרים שאין להם קשר לתקציב או למדיניות כלכלית, הגבלתי כמותית את הנושאים שייכללו בו. הכנסת או הממשלה לא מסוגלות בתקופה של כחודשיים לדון בנושאים האלה בצורה רצינית. נקבע שנושאים אחרים יעברו לדיון במסלול רגיל. דרשתי שמשרדי הממשלה הרלוונטיים לסעיף התקציבי יערכו עבודת הכנה קודם להגשת חוק ההסדרים". מזוז אמר כי הנחיותיו הביאו לשיפור מהותי בתהליכי העבודה בתוך הממשלה ובכנסת. "היתה הפחתה מהותית בהיקף של חוקי ההסדרים שהגיעו לכנסת", סיפר.

כהמחשה לדבריו אמר כי חוק ההסדרים ב-2003 כלל 308 סעיפים ואילו ב-2005, לאחר פרסום הנחיותיו, כלל החוק 94 סעיפים בלבד. לכן, אומר מזוז, "המצב כיום שונה לטובה מהותית מהמצב שהיה לפני חמש ועשר שנים. עם זאת, אני לא סבור שהגענו למנוחה ולנחלה ועדיין צריך למצוא את נקודת האיזון המתאימה".

מזוז מציע ללכת בשביל הביניים. לדבריו, "מצד אחד לא צריך לזנוח את הכלי החשוב והחיוני הזה במציאות הישראלית ומאידך צריך להגביל את השימוש בו לשימוש מבוקר, ענייני, רק למקרים ומצבים שבהם יש הצדקה וצורך אמיתי".

עו"ד אתי בנדלר, המשנה ליועץ המשפטי לכנסת (בתחום כלכלה ותקשורת) והיועצת המשפטית של ועדת הכלכלה, הביעה בכנס גישה שונה מזו של מזוז. בנדלר מתנגדת באופן נחרץ לשימוש שעושה הממשלה בחוק ההסדרים. בנדלר ביקשה לעורר את הביקורת הציבורית נגד החוק. "לצערי התחושה שלי היא שבשני חוקי ההסדרים האחרונים, ודאי בחוק האחרון, הביקורת הציבורית דעכה. יש השלמה עם הגזירה הזו, כי כולם מבינים שאי אפשר אחרת. הקולות היחידים שנשמעים היא של גופים אינטרסנטיים שחוק ההסדרים פוגע בהם". לדבריה, "הכי הרבה מכתבים קיבלנו מחברות הסלולר שלא מעט גזירות נגזרו עליהם במסגרת חוק ההסדרים שהתקבל".

באשר ליכולת של היועצים המשפטיים של הכנסת לצמצם את השימוש בחוק ההסדרים אמרה בנדלר: "יכולת ההשפעה שלנו מוגבלת. היא קיימת בעיקר כשיש יו"ר כנסת שעומד לצדנו ומונע הגשה של סעיפים רבים שאינם קשורים לתקציב". בנדלר פנתה לקהל ואמרה "אני רוצה לבקש מהציבור - אל תרפו מהביקורת. חברי הכנסת רגישים מאוד לביקורת ציבורית, ויש לה חשיבות רבה. הדבר היחיד שיכול למתן באופן מעשי וממשי את השימוש הנרחב והבלתי ראוי בחוק ההסדרים הוא רק היווצרות אווירה ציבורית עוינת המבקרת את החוק".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו