בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מחר בבוקר ייפתח לתנועה נתיב האגרה המהיר לכיוון תל אביב

ראשי הפרויקט צופים שמחצית מהנוסעים ישתמשו בנתיב. המהירות הממוצעת בשעות העומס תהיה כ-70 קמ"ש

תגובות

המדריך המהיר

אף שהעבודות על חיבורו לנתיבי אילון טרם הושלמו, ייחנך מחר בבוקר נתיב האגרה המהיר לתל אביב. עלות הנסיעה בנתיב, המתחיל במחלף בן-גוריון ועובר במקביל לכביש ירושלים-תל אביב, תהיה 6-25 שקלים. המחיר המדויק לכל נסיעה ייקבע בזמן אמת, בהתאם לעומס בכביש מספר 1: ככל שלנהג ייחסך יותר זמן עמידה בפקקים, כך ישלם יותר.

נהגים המבקשים להשתמש בכביש האגרה נדרשים להירשם קודם לכן, בחינם, באתר האינטרנט או במוקד הטלפוני של הנתיב המהיר. מצלמות יזהו את כלי הרכב באמצעות לוחיות הרישוי. על נהגים שישתמשו בנתיב ללא רישום מראש יוטל קנס.

במחלף שפירים הוקם חניון ובו יותר מאלפיים מקומות חניה, ובשעות היום יצאו ממנו הסעות הלוך ושוב בחינם לאזור הקריה בתל אביב ולבורסה ברמת גן. בשעות העומס יצאו ההסעות מדי חמש דקות.

תחבורה ציבורית, כלי רכב ובהם ארבעה נוסעים ויותר ובעלי תו נכה יהיו פטורים מתשלום האגרה. מחוץ לשעות העומס תהיה הנסיעה חינם גם לכלי רכב עם שלושה נוסעים. אולם, מכוניות מרובות נוסעים יידרשו לעבור בנקודת ביקורת כדי לקבל את הפטור מהתשלום. אופנועים ישלמו מחצית מן המחיר המלא.

מחיר הנסיעה המינימלי בנתיב המהיר יהיה שישה שקלים. האגרה תעלה בהתאם לגודש התנועה - ככל שהנתיב יהיה עמוס יותר תתייקר הנסיעה. המחיר ייקבע אוטומטית אחת לדקה, ללא התערבות ידי אדם, על פי אלגוריתם שפיתחה במשך שלוש שנים חברת סימנס. מערכת האגרה מביאה בחשבון את מצב התנועה על כביש מספר 1, מצב התנועה בנתיב המהיר וחישוב שלפיו שעת עמידה בפקק שווה לנוסע הישראלי 35 שקלים בממוצע. סימולציות ממוחשבות הראו כי המחיר המרבי בשעות העומס - שיגיעו לשיאן בין 8 ל-9 בבוקר - יהיה 25 שקלים.

לדברי עזרא לוי, סמנכ"ל חברת אורד, המנהלת את מערכות הבקרה של הנתיב המהיר, על אף שהחוק מתיר לזכיינית הנתיב המהיר, שפיר הנדסה, לגבות עד 75 שקלים לנסיעה אחת, המחיר לא יתקרב לסכום זה. הוא מעריך כי לפחות 18 שעות ביממה ובמהלך כל סוף השבוע עלות הנסיעה תהיה שישה שקלים. שלטים אלקטרוניים המצויים כקילומטר לפני הכניסה לנתיב המהיר יציגו את גובה האגרה המעודכן בכל רגע נתון.

"זו המערכת המתקדמת ביותר בעולם בתחום הזה", אומר לוי. "אם הפקק בבוקר הוא 45 דקות ואני אציע לך לנסוע את אותו הקטע ב-11 דקות, אתה תסכים לשלם כי חסכת זמן עבודה, דלק ועצבים". לדבריו, "ביום ראשון יהיה פקק אחד גדול לתל אביב ואתה תראה מכוניות נוסעות מהר על הנתיב. כשאתה בפקק וכולם בפקק זה דבר אחד, אבל כשאתה עומד בפקק ויש מישהו על ידך שנוסע, זה כבר לא כל כך נעים. אנשים יראו את זה ולמחרת ירצו גם הם להשתמש בנתיב המהיר".

זכיינית הנתיב המהיר התחייבה שבעת ש-1,600 כלי רכב ייסעו בנתיב בשעות העומס המהירות הממוצעת לא תרד מ-70 קמ"ש. מנהלי הנתיב המהיר שואפים להגיע ל-1,800 כלי רכב בשעה - מה שישאיר רווח של שתי שניות לכל היותר בין מכונית אחת לשנייה. ניצן יוצר, ראש מנהלת נתיבים מהירים, אומר כי לא סביר שמהירות הנסיעה בכביש האגרה תהיה גבוהה בהרבה מ-70 קמ"ש בשעות העומס. "כשנוסעים בשיירה, כדי שאחד ייסע 100 קמ"ש, כולם צריכים לנסוע במהירות הזו", הוא מסביר. אם ימומשו היעדים ייסעו בנתיב המהיר בשעות העומס רבע מכלי הרכב ומחצית מהנוסעים (בגלל ריבוי הנוסעים בתחבורה הציבורית) העושים דרכם לכיוון תל אביב בכביש מספר 1.

הלילה יושלמו עבודות תשתית אחרונות בחיבור של כביש האגרה לנתיבי אילון. מנהלי הנתיב המהיר צופים תנועה דלילה עם פתיחתו לתנועה בסוף השבוע ומעריכים כי המבחן האמיתי לפעילותו יהיה ביום ראשון בבוקר.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו