בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

קורס חדש במכללת תל חי, מלמד סטודנטים צעירים וזקנים על הזיקנה

סטודנטים צעירים ומבוגרים במכללת תל חי לומדים יחד מהי זיקנה

תגובות

רחל רבין-יעקב לומדת במסלול לעבודה סוציאלית במכללה האקדמית תל חי. המחנכת הוותיקה מקיבוץ מלכיה, אחותו של ראש הממשלה המנוח יצחק רבין, לא פצחה בקריירה חדשה, אלא משתתפת בקורס על בריאות וזיקנה, שמתייחד בכך שבין תלמידיו גם עשרה זקנים. "כך 'הלקוחות' משולבים לא רק בתהליך הטיפול, אלא גם בתהליך ההוראה", מסבירה ד"ר שירה הנטמן, המעבירה את הקורס.

הקורס, חלק מההכשרה המעשית של העובדים הסוציאלים לעתיד, נלמד ב"בית ותיקי הגליל" בשטח המכללה. "החלטנו בקורס הזה על דבר שונה - לא עוד קורס שבו יגיע זקן שיספר מה זה להיות זקן, אלה הזקן יהיה חלק מהכיתה", מסבירה הנטמן, דיקנית הפקולטה למדעי החברה והרוח במכללה ומומחית לזיקנה.

המפגש והלמידה המשותפת מאפשרים לסטודנטים להבין לעומק את החוויות האישיות של הזקנים, וללמוד כיצד כל אחד מהם מתמודד אתן. הנטמן נזכרת בשיעור שדן בסניליות. "אחת הסטודנטיות הזקנות ביקשה לספר על בעלה, שחולה באלצהיימר כבר 20 שנה. פתאום זה הפך למשהו מוחשי, אישי. היא פרצה בבכי ודיברה על זה. היתה התחברות אישית למקום שלה, בלי מחיצות ודעות קדומות. אחת הסטודנטיות הצעירות קמה וחיבקה את חברתה לכיתה".

לשימוש במונח "זקן" קדם דיון בכיתה. "הצעירים חששו לומר 'זקן'", אומרת הנטמן. "הם אף פעם לא דיברו עם זקן שלא ממשפחתם, לא ישבו בתחנת אוטובוס וקישקשו עם זקן".

רבין-יעקב, חברת קיבוץ מלכיה וחברה בחבר הנאמנים של המכללה, אמרה כי "אני אוהבת את המלה 'ותיק', אבל המונח לא באמת מעניין אותי. היה מי שאמר 'זקן זה כן'. בתרבות היהודית לזקן יש משמעות של האיש החכם, השקול, נותן העצות. היום, לצערי, המעמד של הזקן הוא פחות מבעבר, מתייחסים יותר לבעיות ולא ליתרונות".

לבסוף, אגב, הוחלט בכיתה כי בשיעורים ישתמשו במלה זקן. רבין-יעקב, בעברה מורה לביולוגיה, רואה בסימביוזה בין הגילים את היתרון הטמון בקורס. לדבריה, "המונח סימביוזה הוא הדבר הבריא ביותר. שני הגורמים תורמים ונתרמים, כל אחד תורם את הייחוד שלו ומקבל מהייחוד של השני. ללמידה המשותפת של צעירים ומבוגרים יש תרומה מיוחדת והשילוב הזה בונה ונכון, בעיקר משום שפה מדובר בקורס מקצועי שהסטודנטים הצעירים נפגשים בו אתנו לא כמטפלים, אלא כשותפים ללמידה".

לדברי הנטמן, "המפגש הזה מוריד את רף הפחד ונוצרת דינמיקה. זה ההבדל בין הרצאה של מרצה אורח לסיפור מפי אחת התלמידות, על התקופה שסעדה את בעלה לפני מותו, על חוסר האונים ועל השנה שלאחר מכן, כשלא היה לה כוח לצאת מהבית".

התלמידים הזקנים עומדים גם הם במטלות ועבודות הקורס, אף שאינם לומדים לתואר. כך הם לומדים דברים שלא ידעו על הזיקנה ובאים במגע עם צעירים. מנגד, לומדים הצעירים לתקשר עם זקנים.

"חוויית הלמידה של הסטודנטים הצעירים היא מדהימה. אבל מי שמרוויח מזה לא פחות הם הזקנים עצמם", אומרת הנטמן. "תהליך הלמידה המשותף גורם להעצמה ולחיזוק משמעותי בדימוי העצמי שלהם. הם מדווחים על שינוי לטובה בתפישת היכולות שלהם: התחושה ש'יש לי מה לתרום, ואני אפילו יכול ללמד סטודנטים' היא נפלאה להם. נרקם קשר מאוד יפה ומיוחד בינם לסטודנטים הצעירים, שמאפשר לשני הצדדים להסתכל זה בעולמו של זה". *



רחל רבין-יעקב וסטודנטים בקורס על בריאות וזיקנה



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו