בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ארבעה חוקרי שיווק מצטרפים לבינתחומי; ידרבנו מרצים לשוב לישראל

פרופ' רון שחר: "החלטנו להתקבץ במוסד אחד ולאחד כוחות - כדי ליצור קבוצה המסוגלת להתחרות במחלקות המובילות בחו"ל, שתהווה אבן שואבת למרצים וסטודנטים החיים שם"

תגובות

>> התחרות על החוקרים במוסדות ההשכלה הגבוהה מתחדשת. המרכז הבינתחומי בהרצליה הודיע על הצטרפותם של ארבעה חוקרים בתחום השיווק לבית הספר למינהל עסקים במרכז. שלושה מהחוקרים עוברים לבינתחומי מהפקולטה למימון בתל אביב, אחד מהם יצטרף למרכז למשך שנת השבתון שלו מהאוניברסיטה העברית.

בין המרכז הבינתחומי, שהוא מוסד פרטי שאינו מתוקצב על ידי המדינה, לבין האוניברסיטאות בישראל קיימת מתיחות ותחרות על סגל המרצים והסטודנטים. שלושה מהעוברים לבינתחומי הם מרצים בולטים בהתמחות לשיווק בפקולטה לניהול של אוניברסיטת תל אביב: פרופ' רון שחר, ראש ההתמחות, פרופ' ברק ליבאי ופרופ' איתן מילר. השלושה היו חלק משבעת המרצים בהתמחות בשיווק בפקולטה בתל אביב. בנוסף יצטרף למרכז פרופ' יעקב גולדנברג, המשמש מרצה לשיווק בבית הספר למינהל עסקים באוניברסיטה העברית בירושלים, ומרצה אורח למינהל עסקים באוניברסיטת קולומביה.

מהבינתחומי נמסר כי הארבעה מצטרפים למרכז "במטרה להמשיך ולקיים, ברוח הבינתחומי, אוניברסיטה בינלאומית מובילה שתפעל להשבתם לישראל של טובי המרצים הישראלים הפועלים בחו"ל".

בראש הקבוצה שתעבור לבינתחומי עומד שחר, הדיקן המיועד של בית הספר למינהל עסקים במרכז שצפוי להחליף את פרופ' יאיר טאומן, שמונה לתפקיד לפני כשנה.

שחר, בעל תואר שלישי בכלכלה מאוניברסיטת תל אביב שעשה את הפוסט-דוקטורט באוניברסיטת הארוורד, משמש גם מרצה אורח בבית הספר למינהל עסקים של אוניברסיטת דיוק בארה"ב ובעבר היה מרצה באוניברסיטת ייל האמריקאית. מחקרו עוסק בעיקר באסטרטגיה שיווקית בתחומי תעשיות הבידור, במערכות בחירות, ובסוגית מרכזיות בתחומי מיתוג. בנוסף, שימש אסטרטג פוליטי של מפלגת מרץ בבחירות 1999 וב-2003, ופירסם שני ספרים בעברית.

ליבאי כיהן בעבר כחבר סגל בתחום השיווק בפקולטה להנדסה תעשייה וניהול בטכניון, ופרופ' אורח בבית הספר למינהל עסקים של המכון הטכנולוגי מסצ'וסטס (MIT). מחקריו עוסקים בהערכת תוצאות השיווקיות של תקשורת בין צרכנים, התפתחות שווקים והערכת שווי של לקוחות, ועבודותיו זכו בפרסים בינלאומיים.

מילר, המתמחה בכלכלה ניהולית מאוניברסיטת תל אביב, שימש פרופ' אורח בכמה בתי ספר למינהל עסקים באוניברסיטת ניו יורק, אוניברסיטת פנסילבניה ואוניברסיטת קולומביה הבריטית. בנוסף שימש מומחה בחברת המחקר PriceWaterhouseCoopers.

גולדנברג הוא ממקימי חברת SIT המתמחה בפיתוח רעיונות יצירתיית והובלה של פרויקטים ושל חדשנות.

פערי השכר גדולים לעומת חו"ל

לדברי שחר, הסיבה למעברם של החוקרים למרכז טמונה בניסיונות להחזיר לישראל מוחות ישראליים מחו"ל בתחום השיווק והניהול, ולשפר את איכות המחקר וההוראה של התחומים האלה בישראל, אל מול התחרות הגוברת בעולם.

"החלטנו להתקבץ במוסד אחד ולאחד כוחות כדי ליצור קבוצה המסוגלת להתחרות במחלקות המובילות בחו"ל וכדי ליצור מסה קריטית של חוקרים שתהווה אבן שואבת לישראלים החיים בחו"ל. שוכנענו שהמרכז הבינתחומי הוא המקום הנכון להוביל בו את השינוי", הוא מסביר.

לדבריו, "כולנו לימדנו בחו"ל וחזרנו לישראל בעיקר מטעמי ציונות. אולם מאז סוף שנות ה-90 יש לנו קושי למשוך חוקרים מובילים חזרה לישראל. המצב הזה חורה לנו מזה זמן ולאחרונה הבנו שאנחנו חייבים להתגייס כדי לשנותו - לפני שזה יהיה מאוחר מדי".

הסיבה לקושי, לדבריו, היא ההפרשים הגדולים בשכר במוסדות הלימוד המובילים בישראל לעומת חו"ל: "זה המצב כאשר באוניברסיטאות המוכרות בישראל מרוויחים בשקלים את אותה המשכורת שבארה"ב מרוויחים בדולרים. כך נוצר המצב שבו יש ישראלים שמאוד מצליחים בעולם והרבה מהם לא כאן - וזה נורא חבל. בתחומי השיווק, המימון, הכלכלה ומדעי המחשב ההפרשים בשכר הם המשמעותיים ביותר ולכן המצב חמור יותר. הפקולטות לניהול באוניברסיטאות העילית בארה"ב משגשגות, והן רוויות בחוקרים ישראלים שמובילים את התחום".

לדבריו, הבחירה להתאחד דווקא במרכז הבינתחומי נובעת, בין היתר, מהיכולת של הארגון לשלם שכר גבוה יותר. "היכולת שלי למשוך מרצה מחו"ל מגיעה מכך שאמנם רמת החיים שלו תרד, אך היא פחות תרד ממה שקורה במוסדות לימוד אחרים בישראל".

מדוע לא ללמד במוסד ציבורי המעניק הזדמנות שווה לכולם ולא במוסד פרטי הגובה שכר לימוד גבוה יותר?

"הלוואי שאפשר היה לעשות את זה במוסדות הציבוריים, אבל אנחנו לא תמימים ומבינים שזה לא יקרה. יש שתי אפשרויות - או לחלום שזה יקרה אי פעם במוסדות הציבוריים או לעשות מעשה. יש הרבה ישראלים שמלמדים בחו"ל ותלמידים ישראלים שלומדים בחו"ל, ואני שואל את עצמי 'למה יותר מ-300 תלמידי MBA בחו"ל צריכים לשלם שכר גבוה בהרבה מאשר במרכז הבינתחומי וללמוד אצל מרצה ישראלי'. אז השאלה היא לא אם פוגעים בבתי הספר הציבוריים או בסטודנטים הלומדים בהם, אלא לגרום לכך שסטודנטים ישראלים ילמדו בישראל ולא בארה"ב".

מאוניברסיטת תל אביב נמסר: "האוניברסיטה מכבדת את החלטת המרצים ומאחלת להם בהצלחה".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו