בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

עוזרת הבית של הצמיחה הכלכלית

מחקרים מגלים כי הגדלת תקציבי החינוך לא בהכרח תורמת לשיפור הציונים במבחני פיז"ה. דווקא רפורמות רדיקליות, התואמות את מערכות החינוך, יכולות לשפר באופן משמעותי ובזמן קצר את ציוני התלמידים

תגובות

>> יש הטוענים כי החינוך הוא עוזרת הבית של הצמיחה הכלכלית: אם תלמדו את העובדים הפוטנציאליים היטב, הם בתורם ימריצו את הכלכלה. אין זה מפתיע, אם כן, שהארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי (OECD), שרוב החברות בו הן מדינות עשירות, עושה מאמצים רבים כדי לאבחן את יעילות מערכות החינוך במדינות החברות בו. שרי החינוך ציפו בחרדה לתוצאות מבחן פיז"ה, שפורסמו בתחילת דצמבר, ודירג את מדינות הארגון לפי תוצאות מבחני הקריאה, המתמטיקה והמדעים של בני 15 במדינה.

ואולם חשוב יותר מדירוג מערכות החינוך הוא הידע כיצד לשפרן. זו היתה מטרתו של מחקר נוסף, שפורסם ב-29 בנובמבר על ידי מקינזי. חברת הייעוץ בחרה מערכות חינוך שבהן נצפתה עלייה בסטנדרטים וזיהתה מהם הגורמים המשותפים להן. מדינות יכולות לבצע התקדמות מהירה, נטען, אם ינקטו צעדים הנכונים - בזמן הנכון.

לדוגמה, טוענים במקינזי, הזרמת תקציבים נוספים למערכת החינוך אינה תמיד תורמת לשיפור, לפחות במדינות שכבר שולחות את כלל תלמידיהן לבתי הספר (ראו תרשים). ארה"ב, לדוגמה, הגדילה את תקציב בתי הספר שלה ב-21% בין 2000 ל-2007, שעה שבריטניה הגדילה את התקציבים ב-37%. ואולם בתקופה זאת, לפי מבחני פיז"ה, נרשמה ירידה בתוצאות שני המדינות.

מערכות חינוך רבות שלא זכו בתקציבים נוספים רשמו תוצאות טובות בהרבה. בתי ספר בסקסוניה שבגרמניה, בלטוויה, בליטא, בסלובניה ובפולין רשמו שיפור בתוצאותיהם. אפילו מדינות עניות כמו צ'ילה וגאנה רשמו שיפור.

מה שמבדיל בין מדינות שהגדילו את התקציבים לבין אלה שהשתפרו, גילו במקינזי, הוא המודעות לכך שסוגים שונים של מערכות חינוך מגיבים באופן שונה לרפורמות רדיקליות. במדינות שבהן מטרת מערכות החינוך היא ללמד קריאה, כתיבה והבנה של מתמטיקה בסיסית, נראה כי מרכוז מערכות החינוך פועל ביעילות. כל המורים נדרשים ללמד את אותם שיעורים מאותם ספרי לימוד.

לאחר שמערכת החינוך מסוגלת להקנות את הסטנדרטים הבסיסיים, עליה להקדיש תשומת לב רבה יותר לאיסוף מידע מפורט של תוצאות הבחינות. הדבר משמש לא רק כדי להטיל אחריות על בתי הספר, אלא גם כדי לזהות את שיטות הלימוד הטובות ביותר.

מדינות שבהן בתי הספר משיגים סטנדרטים גבוהים יותר צריכות לשפר את איכות המורים. מחקר אחר של מקינזי, מ2007-, הראה כי שיפור תדמית מקצוע ההוראה תורם רבות להעלאת הסטנדרטים. לדוגמה, בתי הספר יכולים לגייס מורים מקרב בוגרי האוניברסיטאות המצטיינים, רעיון שעלה במסגרת סדרת צעדים שפורסמה בבריטניה ב-24 בנובמבר.

בראש טבלת ליגת החינוך הבינלאומית, שבו רק קומץ מדינות או מערכות חינוך מצליחות להשיג סטנדרטים גבוהים באמת - ביזור הוא שם המשחק. הרשויות מעבירות את השליטה לידי המורים, שמרביתם משכילים ובעלי מוטיבציה גבוהה, כך שיוכלו ללמוד זה מזה ולהטמיע את הפרקטיקות הטובות ביותר. כשמדובר בהשגת הציונים הטובים ביותר, נראה כי המורים הם עדיין אלה שיודעים הכי טוב.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו