בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לא חדשנות או טכנולוגיה - אלא יזמות זריזה

רווח מהיר

תגובות

>> סיפור רכישת אתר גרופר הישראלי על ידי אחד מאתרי האינטרנט הלוהטים של השנה האחרונה - גרופון - ודאי מעורר את מיצי הקיבה של יזמי אינטרנט חרוצים השואפים להתעשר ולהפוך למיליונרים. המקרה של גרופר הוא מסעיר. מדובר באתר שהוקם במארס 2010 ובתוך תשעה חודשים רשמו מייסדיו - דורי הללי, דותן סתיו ויובל קרז'בסקי - רווח של כמה מיליוני דולרים כל אחד. כל זאת בהשקעה של מאות אלפי שקלים בלבד.

מי לא חולם על אקזיט כזה? ואולם, כל החולמים צריכים להבין: גרופר והאקזיט המדהים הם מקרה יוצא דופן. רכישה זו שונה מכל הרכישות שאליהן הורגלנו בישראל, שבהן גוף טכנולוגי גדול רוכש מרכז פיתוח. מעטים הם המקרים שבהם אתר ענק בסדר גודל של גרופון מנסה לחדור לשוק מקומי קטן, כמו ישראל, ולרכוש פעילות המיועדת לקהל הצרכנים בו.

בשונה מסטארט-אפים אחרים, מאחורי האתר גרופר אין טכנולוגיה חדשנית פורצת דרך. אין מאחוריו פטנט חזק, או אלגוריתם ייחודי. הוא נשען על מודל עסקי ייחודי שיובא בהצלחה מארה"ב. הערך הגדול של גרופר הוא בזיהוי מוקדם של ההזדמנות ובהצלחה להגיע ראשון לשוק הישראלי. מתברר שגם יזמות מסוג זה יכולה להניב רווח גדול ומהיר ליזמים חדים וחריפים.

40 מיליון שקל הוא שווי מכובד, אך האם גרופר הישראלי שווה סכום זה? התשובה לשאלה זו נגזרת מאיכות הנכסים הנמכרים. עד כמה נכסים אלה הם ייחודיים ולא ניתנים להעתקה ועד כמה נכסים אלה מסוגלים להניב רווח? הראשוניות של גרופר יצרה לו קהל רחב של גולשים. הבעיה היא שקהל זה הוא קהל נייד מאוד, אשר דוגם מדי יום את כל אתרי הקופונים המתרבים בקצב הולך וגדל. הנאמנות של לקוחות גרופר נמוכה מאוד, שכן אין חסמי המעבר בין גרופר לבין השירותים המתחרים. לקוחות לא נאמנים שווים הרבה פחות.

גרופון העולמית ביקשה לקצר את זמן הגעתה לשוק הישראלי, אך ייתכן מאוד שהיתה יכולה להקים בעצמה פעילות מתחרה בהשקעה נמוכה יותר. רכישת גרופר אמנם מוציאה מהשוק את אחת המתחרות הגדולות, אך כל עוד שוק הקופונים הוא תחרותי ואין בו חסמי כניסה, הדבר לא צפוי לגרום לירידה ברמת התחרות.

הרכישה של גרופר היא חלק ממצב צבירה רב לאומי של תעשיית האינטרנט, אשר נהנית כיום ממשאבים כמעט בלתי נדלים. גרופון העולמית גייסה בימים האחרונים 950 מיליון דולר ממשקיעים. היא מייעדת את הכסף לכמה מטרות, שהבולטת והבעייתית בהן היא רכישה חוזרת של מניותיה מידי המשקיעים והעובדים. גרופון לא תפנה את כל הכסף שגויס לשם השקעה וצמיחה, אלא תפנה חלק מהותי ממנו כדי לספק אקזיט של בעלי המניות.

למעשה, גרופון מספקת למשקיעים שלה תזרים מזומנים, אך לא מתוך הפעילות השוטפת שלה אלא מתוך הכסף שגייסה. זה מזכיר השקעות פירמידה נוסח ברנרד מיידוף, שבהן המשקיעים החדשים מממנים את הרווח של משקיעי העבר. ככה נראית בועה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו