בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"הגדלת שכר המורים הכרחית - אבל לא מספיקה"

שר החינוך אמר כי משיכת צעירים איכותיים להוראה הוא העיקרון המוביל שצריך להנחות את מדיניות משרדו ? סער: "אי אפשר יהיה להתמודד עם האתגר ללא שינוי שבוע העבודה ומבנה השכר של המורים. מערכת החינוך תלויה באיכות ההון האנושי שלהם"

תגובות

>> "ניצב בפנינו צורך ליצור שינוי בדפוסי הביקוש להוראה. האיכות של המורים היא הדבר הכי חשוב" - כך אמר אתמול גדעון סער, שר החינוך בכנס ישראל 2021 בירושלים.

"אני יכול להגיד שיש לנו מורים ומנהלים מצוינים בתוך המערכת, אבל בכל העולם המערבי המקצוע נחלש ואנשים עוברים למסלולים אחרים. מאחר שמדובר במקצוע שמבוסס על תחושת שליחות, הוא נחלש בגלל השינויים שהתרחשו בחברה", הוסיף סער.

אתה באמת חושב שיש לנו מורים מעולים, או שאתה נזהר לא לפגוע בהם?

"אני לא נזהר משום דבר. אם תסתובב בשטח בבתי הספר תפגוש אנשים מדהימים. אבל לא כל האנשים שעוסקים במקצוע ולא כל האנשים שנמצאים כיום במכללות להוראה הם האנשים שהיינו בוחרים לכך. באופן עקרוני צריך להיות פער בין הביקוש להיצע כדי לבחור בטובים ביותר".

במהלך דיוני השולחנות העגולים בכנס הוסיף סער כי "כל מרכיבי המדיניות שלנו צריכים להיות מכוונים להעלאת הביקוש להוראה, וכמובן להעלאת הביקוש להשתלבות של צעירים איכותיים בהוראה.

"כשמגבשים תוכנית למערכת החינוך, חשוב לשאול קודם מה הממדים המרכזיים להצלחת המערכת. יש כאלה שמדגישים ממדים ארגוניים, ויש כאלה שמדגישים את מספר התלמידים בכיתה. אבל הצלחת מערכת החינוך תלויה באיכות ההון האנושי של המורים. זאת גם המסקנה שעולה מתוך הדו"ח של חברת מקינזי, שקובע כי איכותה של מערכת החינוך שקולה לאיכות מוריה", אמר סער.

"עשינו צעדים בטווח הקצר, כמו העלאת רף הקבלה למקצוע, אבל יש לבצע גם תהליך עומק בהכשרת מורים שאנו מבצעים - כמו שיפור בהכשרת המורים והגדלת נתח המורים המחזיקים בתואר שני".

הערכת המורה תשפיע על מתן קביעות

בהתייחסות לרפורמה שנחתמה עם ארגון המורים בחודש האחרון, שלפיה שכר המורים בתיכונים יעלה בתמורה לתוספת שעות - לצד רפורמת אופק חדש בבתי הספר היסודיים, בגנים וחטיבות הביניים - אמר סער כי "צעדים להעלאת שכר המורים הם הכרחיים, אבל לא מספיקים. אי אפשר יהיה להתמודד עם הנושא ללא שינוי שבוע העבודה של המורים ושינוי בשכרם בכל שכבות הגיל. השינוי יתרחש באמצעות העלאת שכר המורים, שינויים בהכשרתם, שדרוג שכר המורים במכללות והעלאת היוקרה של המקצוע. צעדים נוספים כוללים ליווי מורים לפני קבלת קביעות, כדי לבחור מי מתאים, והערכת מורים לפי קריטריונים, כדי שההערכה תשמש פקטור לקבלת קביעות".

לטענת סער, "אלה המרכיבים ההכרחיים כדי להגיע לתוצאה. אנחנו כבר רואים יותר ביקוש. בשנה האחרונה אנחנו מזהים עלייה של 30% בשיעור האקדמאים בהוראה, אבל צריך לבחון את המגמה לאורך זמן".

אולי העלייה בביקוש למקצועות ההוראה נובעת מהמצב הכלכלי?

"זה בהחלט יכול להיות גורם. אבל בתשע"א ראינו נתונים יותר טובים מהשנה שקדמה לה, וזו תוצאה של המדיניות שלנו והרפורמה שכוללת את שכר העבודה. אנשים שמימשו את עצמם בשוק הפרטי ומחפשים לעשות משהו משמעותי, רוצים לעבור לחינוך.

"כדי שאלה יהיו מהלכים קבועים, אנחנו צריכים לשנות הרבה דברים במערכת. אנחנו צריכים להבין למה אנשים עוזבים את המערכת, ואיך מתגמלים לפי מדדי איכות ומצוינות".

כמה מהזמן שלך באמת מוקדש לתכנון לטווח הארוך, וכמה לכיבוי שריפות?

"זו באמת דילמה. הצגנו בפני הממשלה תוכנית של יעדים, כך שיש לפנינו כל הזמן מפה וזה עוזר לנו מאוד להתמקד באותם יעדים כל הזמן. אני לא יכול לומר שאנחנו לא מתעסקים בשוטף, אבל אנחנו כן מפרידים בין עיקר לטפל ובקידום של דברים".

אם אתה מתכנן לעוד עשר שנים, לא בטוח שזה יעזור לך בבחירות הבאות.

נדמה לי שכשאתה עושה, הציבור מזהה את זה והיכולת להיבחר לא נפגעת. שר חינוך הוא בין התפקידים שאם כבר הגעת אליהם, אז כדי לעשות אותו טוב".

איך אתה רואה את מערכת החינוך בחמש שנים הבאות?

"אני מאמין שנהיה במערכת טובה יותר, אני מאמין שאם נדע להמשיך תהליכים שהתחלנו בהם, גם בהשקעה תקציבית אבל גם בכיווני המדיניות, אין סיבה שלא נהיה בין המדינות הטובות יותר בעולם.

"היקף האתגרים הוא גדול מאוד ויש לנו בעיה אסטרטגית של כמה מערכות חינוך. אתה צריך לנתח כל מערכת בנפרד ולתת מענה לכל מערכת בנפרד - זה לא מתכונת ליעילות גדולה".

אתה מקבל גיבוי מראש הממשלה?

"כן. דוגמה אקטואלית לכך היא הגיבוי התקציבי שקיבלנו ממשרד האוצר ומראש הממשלה בתוכנית עוז לתמורה ובתוכנית להשכלה גבוהה. אני לא יכול להגיד שאני מקבל כל מה שאני רוצה, אבל אם אני משווה למה שבוצע בעשור הקודם - כאשר אנחנו מגישים תוכנית אנחנו יכולים לשכנע את האוצר ואת ראש הממשלה. ואולם, קשה לבקש גיבוי תקציבי לשתי רפורמות במקביל, עם הוצאות חד-פעמיות גדולות.

"אחד האתגרים שלנו הוא התאמה של תשתיות פיזיות. הבעיה היא שיש אצלנו ריבוי גדול והצרכים שלנו אדירים. בסופו של דבר, בנקודות מסוימות אתה עומד בפני דילמה. כמה אתה משקיע בהון אנושי ובהעלאת שכר מורים ומנהלים. אין לי ספק שאנחנו צריכים להפוך את בתי הספר שלנו למקום מתקדם יותר".

אתה חבר בממשלה שסופגת הרבה ביקורת בזמן האחרון. ראש האופוזיציה, ציפי לבני, אמרה שאנחנו הופכים את המדינה שלנו לדחויה, שנואה וגזענית

"לא שמעתי את הנאום של יו"ר האופוזיציה, אז קצת קשה לי להגיב. יש פה שינוי מגמה באופן שבו רואים את ישראל בעולם. אני לא מקל ראש בקשיים של ההתמודדות שלנו בזירה הבינלאומית . אחת הדרכים להתמודד אתו היא גישה שונה גם מצד החברים שלנו באופוזיציה, שצובעים בשחור את מה שאנחנו עושים בתחום המדיני".

אתה אופטימי ביחס לעשר השנים הבאות?

"אני אופטימי כי אני חושב שהצלחו בתחומים שהתמודדנו איתם. אני מאמין שיש לנו את הכלים להגיע לתוצאות, בחינוך ובהשכלה הגבוהה. בלי לקפוץ מנושא לנושא, אלא להתקדם בתחומים שהגדרנו.

"לא מרבים לדבר על זה, אבל התחלתם בשיח חשוב בנושא של איך אנחנו מושכים כוח אדם טוב למגזר הציבורי, איך אנחנו מגבירים את האטרקטיביות.

"אני מקווה שהשיח הכללי והתקשורתי יתמקד בבעיות ארוכות הטווח ובדרכים לפתור אותן, ויתגמל התמודדות אמיתית עם הבעיות האסטרטגיות. זה מה שאני מנסה לעשות. אני חושב שאם כל אחד מהאנשים שנמצאים בעמדות ביצוע היה עושה את זה בתחום שלו - זה היה מביא לתוצאות".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו