בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

קרדן ישראל קנתה את השליטה בדן רכב ב-334 מיליון שקל

השותפים באמד סיימו את השותפות האומללה ביניהם. דן רכשה מקרדן 50% מאמד ב-359 מיליון שקל. קרדן תחזיק עם רכישת דן רכב, זכיינית אוויס, ערוץ שיווק למכוניות שברולט של החברה הבת UMI ותקבל 25 מיליון שקל נטו

תגובות

>> חברת קרדן ישראל וחברת דן רכב סיימו אתמול את השותפות השווה והלא-מוצלחת ביניהן בחברת אמד, שייצרה לא מעט כותרות שליליות לשני הצדדים. קרדן תרכוש מאמד את כל מניותיה בחברת דן רכב (54%) תמורת 334 מיליון שקל. העסקה משקפת לדן רכב, זכיינית אוויס בישראל, שווי חברה של 616 מיליון שקל - הגבוה ב-13.5% משוויה של החברה בבורסה. קודם לעסקה החזיקה קרדן ב-13.7% ממניותיה של דן רכב, כך שאחזקתה בדן רכב תגדל ל-67.7%.

השלמת עסקה זו מותנית במימושו של הסכם אחר, שלפיו קרדן תמכור את כל אחזקותיה בחברת אמד (50%) לחברת דן תמורת 359 מיליון שקל.

ההסכם מסיים מערכת יחסית עכורה בין קרדן לבין דן רכב, שנעכרה כמעט מיד לאחר שקרדן רכשה את אחזקתה באמד ב-2005. שני הצדדים ניהלו כבר לפני שנה משא ומתן על רכישת מניותיה של קרדן באמד, אולם כשזה נכשל הידרדרו היחסים לשפל.

קרדן החלה במסע רכישות של 8.2% ממניות דן רכב באוגוסט 2010, בהשקעה של 41 מיליון שקל, והגדילה את אחזקותיה בחברה ל-13.7%. בתגובה טענו אנשי דן כי רכישת מניות דן רכב על ידי קרדן נועדו לנשל את אמד משליטתה בדן רכב.

קרדן, מצדה, האשימה את דן שנציגיה מונעים מאמד לפתח נכסים בשווי 2 מיליארד שקל משום שהם מעדיפים את האינטרסים של דן, אולם בדן הכחישו את כל האשמות קרדן וטענו כי היא מפעילה עליהם לחץ במטרה לפרק את השותפות בתנאים משופרים.

הסכסוך הוקפא בספטמבר 2010, ושני הצדדים התחייבו לנהל משא ומתן לפירוק השותפות באמד בתוך שישה חודשים. קרדן התחייבה שלא להצביע באסיפת בעלי המניות של דן רכב באמצעות המניות שרכשה.

דן רכב היא חברת ליסינג תפעולי והשכרת רכב לטווח קצר. נכון לסוף הרבעון השלישי של 2010 כולל צי כלי הרכב של החברה 31,250 מכוניות. בנוסף, יש לחברה 27 סניפי השכרה ושירות ו-17 מרכזי מכירת רכב. דן רכב הרוויחה 60.5 מיליון שקל במחזור של 734 מיליון שקל מהשכרת רכב ו-486 מיליון שקל ממכירת רכב בינואר-ספטמבר 2010, בהשוואה לרווח של 56 מיליון שקל מ-775 מיליון שקל מהשכרת רכב ו-420 מיליון שקל ממכירת כלי רכב בתקופה המקבילה ב-2009. לחברה הון עצמי של 543 מיליון שקל, שמממן 21% מנכסיה, כך שהחברה הניבה תשואה של 15%. ההון העצמי כולל יתרת רווחים ראויה לחלוקה של 413 מיליון שקל.

רכישת השליטה בדן רכב עשויה לספק ערוץ שיווק חזק לחברה המוחזקת (40.5%) UMI, יבואנית של מכוניות מתוצרת GM בישראל בהינתן שלמעלה מ-60% מרכישות כלי הרכב בישראל נעשות באמצעות חברות ליסינג.

UMI, שאיבדה לאחרונה את הזיכיון לייבא מכוניות אופל לטובת קבוצת שמלצר, מכרה 10,631 כלי רכב בינואר-ספטמבר 2010, עלייה של 8.8% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2009. בתשעת החודשים האלה הרוויחה 92 מיליון שקל, בהשוואה ל-51 מיליון שקל בינואר-ספטמבר 2009.

איתן רכטר, מבעלי השליטה בקבוצת קרדן, הביע אמון והערכה בהנהלת הנוכחית של דן רכב ואמר כי בכוונתה של קרדן לא רק לנצל את הסינרגיות בינה לבין UMI אלא לפתח את פעילותה של דן רכב בחו"ל - בעיקר במזרח אירופה ובאסיה.

רכטר ציין ש-UMI מכרה 14 אלף כלי רכב ב-2010, והעריך ש-2011 תהיה שנה מצוינת ל-- UMI הודות להשקת מכוניות מדגמי Spark ו-Aveo המחודשת בפלח השוק של מכוניות מיני וכן השקת מכוניות מדגמי Cruise, שמתמודדת בעיקר עם מאזדה 3 בפלח השוק של מכוניות משפחתיות. יש להניח שהיחלשות הדולר כלפי השקל תסייע גם היא למכירותיה של UMI.

רכישת השליטה בדן רכב עשויה לשפר את נזילותה של קרדן ישראל, שמחזיקה בהתחייבויות פיננסיות נטו של 427 מיליון שקל ונדרשה לקבל הלוואה של 140 מיליון שקל בריבית אפקטיבית של 9.5% מקרן המנוף ביולי 2009.

קרדן ישראל לא רק משתלטת על חברה שחילקה דיווידנד של 16 מיליון שקל בינואר-ספטמבר 2010, ונסחרת בתשואת דיווידנד של 3%, אלא גם מקבלת 25 מיליון שקל במזומן. חלקה של קרדן ישראל בדיווידנדים שתחלק דן רכב עשוי להקל על קרדן ישראל להתמודד עם הוצאות הריבית על התחייבויותיה הפיננסיות.

קבוצת דן, שתרכוש מקרדן את מניותיה באמד, תקבל לידיה את השליטה בנכסי המקרקעין הגדולים של אמד: חלקם מניבים כמו בית ש.א.פ ברמת גן (7,000 מ"ר), בית סלע בבני ברק (3,700 מ"ר), מוסך דן בחולון (19,400 מ"ר), קרקע ברחוב היצירה ברמת גן (2,500 מ"ר), מוסך דן ברחוב ארלוזורוב בתל אביב (8,000 מ"ר) וחניון של דן בבת ים (19 אלף מ"ר).

השווי המוערך של כלל הנכסים המניבים של אמד הוא 475 מיליון שקל, ומכלל זה שוויו של המגרש ברחוב ארלוזורוב בתל אביב, שעליו מתוכנן לקום מגדל של 29 קומות ובו 190 דירות, הוא 275 מיליון שקל. נכסיה המניבים של אמד ייצרו הכנסה של 12 מיליון שקל ב-2009.

אמד מחזיקה בנכס פנוי משמעותי: 6,200 מ"ר בשיכון דן בתל אביב, ששוויו מוערך ב-47 מיליון שקל. על פי הערכות שפורסמו אתמול ב-The Marker, מתכננת דן למכור 35% ממניותיה לקבוצת משקיעים בראשות עמיקם בן צבי, לפי שווי חברה של 1.1 מיליארד שקל, ולהנפיק את מניותיה של חברת אמד לפי שווי של 600-800 מיליון שקל.



קרדן ישראל קנתה את השליטה בדן רכב ב-334 מיליון שקל



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו