בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אבי בן בסט: "יש לדאוג ליעילות, לממשל אפקטיבי ולתכנון נכון"

כיצד ניתן ליצור עבודה לטווח הארוך בשיטת הממשל הנוכחית?

תגובות

>> אבי בן בסט, מרצה לכלכלה באוניברסיטה העברית ולשעבר מנכ"ל האוצר, מה ההבדל בין חשיבה לטווח קצר לחשיבה לטווח ארוך?

"חשיבה לטווח קצר מנסה לפתור בעיה שנוצרה ברגע מסוים, מהר ככל האפשר, לאו דווקא בדרך הכי יעילה. בחשיבה לטווח ארוך מנסים לאבחן בעיות שקיימות במערכת ולמצוא להן פתרון מסודר. אם אתה נערך מראש ומנסה לצפות בעיות פוטנציאליות, לא רק שיהיה פתרון טוב יותר - הוא יהיה גם זול ואפקטיבי יותר".

אם מדברים על יישום, הרי לא מעט ועדות מנסות לסמן בעיות ולמצוא פתרונות. כיצד יוצרים דנ"א של ארגון כדי שהוועדות האלה ייהפכו אפקטיביות?

"עד כמה שזה מפתיע לשמוע, לא תמיד יש קונצנזוס בין הפקידים. כשהדרג המקצועי לא מסכים בינו לבין עצמו, יש סיכוי קטן ליישום. יש מאבק של אינטרסים כמעט בכל רפורמה - יש גופים, לפעמים אפילו ממשלתיים, שלא מעוניינים שהרפורמה תתבצע. לכל אחד הסיבות שלו - רוצים לשמור על רנטות או יתרונות כוח במערכת. לעתים נכנסים אינטרסנטים ביניהם ומשכנעים פוליטיקאים שלא כדאי ללכת על העניין. לפעמים יש קונצנזוס, ולפעמים ממשלה מחליטה לאמץ החלטה, אבל לא מבצעת".

שר התמ"ת האשים בצורה די חריפה את שיטת הממשל. שינו שיטת ממשל הוא תהליך ארוך מאוד וספק אם הוא יצליח. איך אפשר ליצור חשיבה וצורת עבודה של תכנון לטווח ארוך תחת שיטת הממשל הנוכחית?

"היעדר יציבות במערכת הישראלית מונע שינויים. אך גם בהיעדר יציבות במערכת הנוכחית יש מה לשפר. עד 1985 היו בישראל גירעונות אסטרונומיים, כמעט אנרכיה שלטונית. מעורבות הממשלה בחיי המשק היתה בלתי נסבלת - ועשינו מהפכה. אבל כחלק מהמהפכה הזאת של משמעת תקציבית וסדרי ממשל תקינים יותר, שינינו את מאזן הכוחות שפועלים במגזר הציבורי. הענקנו כוח עודף לאוצר בשביל היציבות.

"אבל זה לא הכל. במקביל יש לדאוג גם ליעילות, לממשל אפקטיבי ולתכנון נכון. לאוצר יש כוח עודף לא רק בקביעת התקציב, אלא גם בהרכבו ובסדר העדיפויות בחינוך וברווחה. אנשי האוצר הם אנשים מצוינים, אבל יש להם 50 כלכלנים - מתוכם רק שני כלכלנים בבריאות, שניים בחינוך ושניים בביטחון. מתקבל מצב שהוא לא יעיל. אם הם המתכננים הבלעדיים בטווח הקצר וארוך - נגרם לנו הפסד ידע אדיר".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו