בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ביקור בסמינר הלימוד של יהודי בריטניה, בבוקר שאחרי חג המולד

מתנ"ך והיסטוריה ועד בישול וניהול מתחים - סמינר הלימוד של יהודי בריטניה בעונת החגים הנוצריים מושך אלפים מדי שנה. כתבת "הארץ" מדווחת מחמישה ימים של הרחבת הדעת ומציאת שידוכים

תגובות

בבוקר שאחרי חג המולד נוהגים הבריטים להתפנק בבית, ליהנות מהמתנות שקיבלו ולאכול שאריות מארוחת החג. את היהודים-הבריטים, לעומת זאת, אפשר למצוא בגולדר'ס גרין, השכונה היהודית בלונדון, גוררים מזוודות בשלג בדרכם לכנס "לימוד" - סמינר בנושאי יהדות. ההתנסות הזאת, בלימוד משותף ובנושאים מגוונים, נועדה להעניק ליהודים מכל קצוות הקשת הדתית הזדמנות להרחיב את הידע שלהם ביהדות.

ב"לימוד" שנערך בחג המולד האחרון השתתפו כ-2,500 בני אדם, שלקחו חלק ביותר מאלף שיעורים בחמישה ימים. ניתן היה למצוא שם זקנים עם הליכונים, שהתווכחו בנושאים הקשורים לישראל, ובנות עשרה שהקישו בטמבור ושתו "שמחה על החוף" - משקה הבית של האירוע.

לא מדובר בבילוי זול (מחירו כ-685 ליש"ט לאדם - כ-3,800 שקל) או נוח במיוחד (המשתתפים מתגוררים במגורי הסטודנטים של אוניברסיטת וורוויק בקובנטרי, בחדרי התלמידים שיצאו לחופשת החג). האוכל, אם להתבטא בנימוס, נורא ואיום. אבל בשביל רבים מבני הקהילה היהודית בבריטניה, הלימוד הפך לאירוע שנתי שאין להחמיצו.

"תחשבו על זה כעל ליל סדר", אמר אלסטייר פאלק, שייסד עם שלושה מחבריו את ה"לימוד" לפני כ-30 שנה. "נפגשים פעם בשנה עם אנשים שלא תמיד אוהבים, אבל כאלה שמוגדרים כמשפחה, וחולקים בחוויה - על כל המסורות והמשמעויות שלה".

האוכל נוראי

ההתנסות האישית שלי החלה באוטובוס. התיישבתי ליד שתי ישראליות, מורות מאולפן הסוכנות היהודית בלונדון, שבאו לכינוס כדי ללמד עברית. אחת מהן הציעה לי מיד להכיר את בנה הבנקאי. גבר במשקפיים וכיפה שחורה הציע לי במבה. איפה בכלל אפשר לקנות במבה בלונדון? המחשבה שהייתי יכולה לבלות את החופשה שלי במקום מסעיר יותר עלתה במוחי, לא בפעם האחרונה.

הלימוד התקיים לראשונה לפני כשלושה עשורים, כמפגש של מחנכים יהודים. המייסדים הזמינו אז את כל מי שהיה לו מה לומר על יהדות, להעביר שיעור, שעלה למשתתפים בו 15 ליש"ט. "הנחנו שאנשים ישמחו לצאת מהשגרה לכמה ימים, ופשוט להתנהג כיהודים", אמר פאלק. מתברר שהם צדקו. כ-80 איש באו בחורף הקשה של 1980 ל-40 השיעורים שהתקיימו אז. שנה לאחר מכן נערך האירוע במקום גדול יותר ולמשתתפים הוצע אוכל כשר. מכאן ואילך הם לא הביטו לאחור.

קרוליין בוגוש, בת 39, אם לשלושה ילדים, פסיכולוגית ויו"ר "לימוד" בהתנדבות, מספרת כי עד כה השתתפו בשיעורים כ-22 אלף בני אדם - כ-10% מכלל יהודי בריטניה. אף שהכנס בחג המולד נחשב ספינת הדגל, מתקיימים בבריטניה כנסים מצומצמים, פסטיבלים ואירועי לימוד לאורך כל השנה. נערכים גם כנסים דומים בכ-50 קהילות בעולם, במוסקבה, סידני, ריו דה ז'נירו וגם בגליל בישראל. בוגוש מעריכה שב-2010 השתתפו בפעילויות לימוד בעולם כ-35 אלף בני אדם. הלימוד הפך, לדבריה, לייצוא החשוב ביותר של יהדות בריטניה.

"לימוד נולד מתוך תסכול", הסביר הסוציולוג קית קאהן-האריס. "הרעיון לעקוף את הממסד היהודי המסורתי המאובן ולהפגיש אנשים מקהילות שונות היה נועז. אנשים שלא היה להם שום קשר לממסד היהודי מצאו את עצמם לומדים בחברותא. הלימוד העניק מקום בטוח ולא מנוכר, והרעיון שיגשג".

כשהגעתי לאוניברסיטה, קיבלתי מפתח לחדרי, ספר הדרכה של 372 עמודים שתוארו בו השיעורים השונים ונשלחתי לקפיטריה בבניין הראשי. אכלתי תפוחי אדמה וטונה יבשה (לא ידעתי אז שזה בערך מה שאקבל כאן מדי יום). ניסיתי להבין לאן פני מועדות.

"עיקרון היסוד הוא הבחירה", אמר אחד ממייסדי הלימוד, קלייב לאוטון. "על היהודים ללמוד כאן, זו הפילוסופיה שלנו. אבל איך, כיצד ומתי, זו ההחלטה שלך. תמיד האמנו שהשוק (הלימודי) פעיל. גם אם אלוהים עצמו היה מעביר שיעור בשתיים בצהריים, היינו מתכננים שיעור נוסף, למקרה שמישהו יבקש אלטרנטיבה".

זמן איכות

מספר השיעורים, המגוון העצום ומה שלאוטון הגדיר "חוסר מופלא של בקרת איכות", הופך את ההתנסות למבלבלת משהו. האם אני רוצה ללמוד על ספר ישעיהו, או שמא אגש לשיעור בנושא ה"ברוגזים" שפילגו את יהדות בריטניה? הייתי סקרנית לדעת מה יש ליהדות לומר על עונש המוות, אבל "חצילים - השפעת המטבח היהודי על הבישול הים תיכוני" נשמע גם כן נושא מפתה.

השיעור הראשון שבחרתי בו, על הרב קוק, התקיים בכיתה "ר-א-ם 5". אני תוהה היכן היא, והאם היא קרובה לכיתה "ה-א-ם 4", שהשיעור בה עסק ב"ניהול מתחים אצל היהודי המודרני", שגם בו רציתי להשתתף.

בדרך לשיעור על "הקבלה של בוב דילן" פגשתי את ג'ודית איש-הורוביץ, מורה בת 57 מדרום לונדון. לפני 20 שנה היא באה לראשונה ללימוד, עם בעלה, שלושת ילדיה והוריה, וחזרה מאז בכל חורף, עם כל השבט. "ל'לימוד' אין מתחרים. זו החופשה השנתית שלנו", סיפרה, ואני שיניתי שוב כיוון והצטרפתי אליה לשיעור תפילה בשפת הסימנים.

התעכבתי בכיתה שעסקו בה בנביא ישעיהו, ואחר כך באחרת, שתהו בה האם עשויה היהדות להיות הדרך לרוחניות. המרצה דיבר על לוח השנה היהודי ותיאר כיצד הוא מקנה מסגרת וקצב לחיינו. הקשבתי בריכוז, במקום לבדוק ללא הרף את התוכנייה כדי לראות אלו שיעורים הפסדתי. זה ממש לא רע, הלימוד הזה, חשבתי לעצמי.

למדתי הרבה באותו היום. למשל, שבימי הביניים עברה תעשיית השידוכים היהודית משבר ושאפשר לפרש את התורה כספר הדוגל בצמחונות. הבנתי עד כמה קשה להבין את יחסו ליהודים של האפיפיור פיוס ה-12, שעמד בראש הכנסייה הקתולית במלחמת העולם השנייה, ונאמר לי שהמן, שלפי התנ"ך הציל את בני ישראל מרעב במדבר, היה בעצם סם פסיכדלי. הנה שיעור שהחמצתי כנראה כשלמדתי בבית הספר העממי-דתי בירושלים. בכלל, הגעתי לכיתה הזאת בטעות. התכוונתי ללמוד בכיתה הסמוכה, על המשנה הברורה.

נתקלתי בסילוויה נקאמולי, שפית איטלקייה בת 39, בשיעור הסידור. נקאמולי באה ל"לימוד" עם בעלה, הבנקאי הבלגי מארק לארצ'י, שפגשה לפני שלוש שנים כשהצטרף לכיתה שבה לימדה היא איך מכינים ריזוטו דלעת. "היו לי 20 דקות הפסקה ועמדתי במסדרון", סיפר מארק בן ה-41. "חבר משך אותי לכיתה ואמר לי, ?אתה הרי אוהב לבשל'. נשארתי שם כל השיעור, ובדקתי דרך הבלקברי (טלפון חכם) את כל המידע על המורה". כל השאר היסטוריה. "לימוד" הוא ללא ספק אתר הפיק-אפ היהודי המוביל. שניים מילדיה של איש-הורוביץ מצאו כאן את בני זוגם. כך גם בוגוש, קאהן-האריס ורבים אחרים.

בבוקר האחרון קמתי מוקדם כדי לצאת לריצה בשלג. משכתי את כובע הצמר, כדי שיגן עלי מהגשם, ורצתי לאורך קירות הבטון המכוערים של בנייני האוניברסיטה. אין ספק שיכולתי לבלות במקומות מסעירים יותר השבוע, חשבתי, וחלמתי על הביקיני שיכולתי ללבוש בחופשה במקום אחר.

הקור טילטל אותי כשהקפתי את ר-א-ם, ועורר בי מחשבות על השיעור שעסק במשיחיות בחסידויות חב"ד וברסלב, שבו נכחתי יום קודם לכן. כשעצרתי להימתח, גיליתי שאני קצת עצובה שהסמינר נגמר. איפה נרשמים ל"לימוד" הבא? *



שיעור בסמינר ''לימוד''. נאמר לי שהמן שקיבלו בני ישראל במדבר היה בעצם סם פסיכדלי



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו