בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

פייסבוק מת. יחי הפייסבוק

ווב 3.0

תגובות

<<כל מי שראה את "הרשת החברתית", סרטם של דיוויד פינצ'ר וארון סורקין, זוכר את הסצינה שבה פוגש שון פארקר, המגולם על ידי ג'סטין טימברלייק, את מארק צוקרברג ומדבר אתו על האתר החדש שלו, thefacebook.com. בסוף הפגישה קם פארקר ואומר לצוקרברג: "ודרך אגב, זרוק את ה' הידיעה. תשאיר את זה פשוט פייסבוק. זה הרבה יותר קול". יש שאומרים שזו היתה תרומתו הגדולה ביותר של מייסד נאפסטר להצלחה של פייסבוק.

אז ה' הידיעה ירדה מהשם, אבל בחודשים האחרונים היא עושה קאמבק שאי אפשר להתעלם ממנו. יותר ויותר אנשים מוסיפים אותה כשהם מתייחסים לפייסבוק. הם אומרים: "קראתי על זה בפייסבוק", או "יש לי את הפייסבוק שלו". ואותה ה', שרק לפני שש שנים סימלה חוסר שיקיות, מסמלת כיום משהו משמעותי בהרבה.

בואו נראה מתי אנחנו משתמשים בה' הידיעה. אנחנו אומרים "דיברנו בטלפון", "גלשנו באינטרנט" או "נסענו במכונית". לעומת זאת, כשאנחנו גולשים באתר מסוים, אנחנו פשוט אומרים "קראנו בוויינט" או "התעדכנו בספורט 5".

העניין התחבירי כאן קל להבנה: ה' הידיעה מתווספת לשם עצם כללי כדי לזהותו. כשאנחנו משתמשים בשם פרטי, כמו שם של אתר, השם עצמו משמש לזיהוי וה' הידיעה מיותרת. אז למה אנחנו מוסיפים ה' לפייסבוק? כי פייסבוק עבורנו אינו שם פרטי של אתר, הוא שם עצם כללי, קטגוריה בפני עצמה. כמו טלפון, כמו האינטרנט, כמו אוטו.

לומר "הפייסבוק" זו טעות תחבירית, אבל הטעות הזאת מגלמת בתוכה מהפך הכרתי עצום. כבר נאמר לא פעם שפייסבוק אינה אתר, היא פלטפורמת תקשורת בין אנשים. ה' הידיעה שמצטרפת לפייסבוק כעת מוכיחה שההנחה האקדמית הזאת הופכת להנחת היסוד הרווחת במוחו של הציבור הרחב.

יש לא מעט דוגמאות בהיסטוריה של מותג פרטי שהפך למזוהה עם הקטגוריה כולה: ארטיק לשלגון, קרטיב לקרחון או פריג'ידר למקרר. אבל במקרה הזה, פייסבוק לא סתם מזוהה עם הקטגוריה כולה - היא היא הקטגוריה במלוא מובן המלה.

ואיזו קטגוריה היא פייסבוק? זוהי כמובן קטגוריית הרשת החברתית, או מעתה - קטגוריית הפייסבוק. מכיוון שפייסבוק היא המקום היחיד שמציע את מה שאנו מזהים עם רשת חברתית: המקום שבו אנו מרכזים, מנהלים ומתעדכנים בחיינו החברתיים. במובן הזה, אין אף רשת חברתית זולת פייסבוק. מתחריה, ממייספייס ודרומה, הן כמו ההומו ארקטוס או האדם הניאנדרתלי. פייסבוק הוא ההומו סאפיינס.

שש שנים בלבד נדרשו לפייסבוק כדי להפוך משום דבר לחלק כה טריוויאלי מחיינו, עד שאנו מוסיפים לו את ה' הידיעה. זהו הישג הגדול יותר מכל שורת קוד שנכתבה באתר. מהו הצעד הבא? הכל תלוי במה שהצוקרברג הזה יעשה עם הפייסבוק שלו.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו