בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"להשראה של ג'ובס אין תחליף"

הודעתו הפתאומית של מנכ"ל אפל, סטיב ג'ובס, על יציאתו לחופשת מחלה בפעם השלישית בתוך פחות מעשור, מעלה שוב את השאלה: האם יש בחברה מחליף מתאים שיוכל למלא את מקומו

תגובות

ניו יורק טיימס

>> עבור רבים אפל לא תהיה אפל בלי סטיב ג'ובס. החלטתו הפתאומית של מנכ"ל החברה לצאת לחופשת מחלה בפעם השלישית בתוך פחות מעשור, העלתה חששות גדולים בנוגע למנהיגות החברה שג'ובס היה שותף להקמתה לפני יותר משלושה עשורים. בנוסף, הואר שוב זרקור על כמה מבכירי החברה שמסייעים לו בניהול החברה - בייחוד טימותי קוק, סמנכ"ל התפעול של אפל, ששוב ייטול על עצמו את ניהולה השוטף של החברה במהלך היעדרות ג'ובס.

בין אם ג'ובס ישוב לחברה, כפי שהצהיר כי הוא מקווה שיקרה, ובין אם לאו, כפי שמשקיעים רבים חוששים שיקרה - רוב המומחים מאמינים שלמרות צוות הניהול החזק, יהיה קשה להחליף את ג'ובס.

"החברה לא היתה מצליחה כך אם לג'ובס לא היה צוות מוכשר סביבו", אומר דיוויד יופי, פרופסור בבית הספר למינהל עסקים של אוניברסיטת הרווארד, שחוקר את מגזר הטכנולוגיה כבר כמה עשורים. "ואולם לג'ובס אין תחליף מכמה בחינות".

יופי ואחרים אמרו כי היצירתיות של ג'ובס, האובססיה שלו לעיצוב ושימושיות המוצרים וסגנון המנהיגות שלו, כמו גם עוצמת אישיותו, היו חריגים - לא רק לעמק הסיליקון, אלא גם בעולם העסקים האמריקאי כולו. לדבריהם, אפל זקוקה לכמה אנשים עם מיומנויות שונות כדי להיכנס לנעליו.

"האדם שמסוגל לדאוג לכך שהרכבות ייצאו בזמן הוא מצרך נדיר, אך לא נדיר כמו מישהו שמסוגל ליצור דברים חדשניים ופורצי דרך", אמר מייקל אוסים, פרופסור מבית הספר וורטון באוניברסיטת פנסילווניה ומנהל המכון למנהיגות ולשינוי באוניברסיטה. באפל, כך מאמינים רבים, ניתן למצוא את שניהם.

ג'ובס מותיר את האחריות בידיו של קוק, כפי שעשה כשיצא לחופשת מחלה ב-2009. ביצועיו במהלך אותה תקופה הרגיעו מאוד את המשקיעים המודאגים. קוק, שהצטרף לאפל לפני כמעט 13 שנה, ושבדרך כלל אחראי על מכירות ותפעול החברה בעולם, הוביל את החברה בהצלחה בפעם הקודמת שהחליף את ג'ובס. הוא שמר על קצב הפיתוח של מוצרים כמו אייפון 4 ואייפד, הגדיל את מכירות מחשבי המקינטוש ושיפר את ביצועיה הכספיים של החברה במהלך תקופה של מיתון כלכלי.

אף שמניית אפל צנחה כשג'ובס הודיע על עזיבתו הזמנית ב-2009, היא זינקה בתקופת קוק. לפני שהצטרף לאפל, כיהן קוק כסגן נשיא בקומפאק, שנרכשה על ידי HP. ג'ובס אמנם נותר מעורב בענייני החברה למרות מצבו הבריאותי, אך האחריות של קוק ועמדתו כיורש פוטנציאלי התחזקו.

"הייתי עם טים קוק בשבוע שעבר בניו יורק ולאחר שנפרדתי ממנו חשבתי לעצמי, 'לבחור הזה יש יותר אחריות ויותר שליטה באפל מכפי שאנשים חושבים'", מספר טים בג'רין, אנליסט בחברת קריאייטיב סטרטג'יס, שעוקב אחר אפל כבר כמעט שלושה עשורים. "אם אפל תזדקק למנהיג נוסף, הוא בהחלט הבחור שיוכל לעשות זאת".

קוק אובססיבי לפרטים - כמו ג'ובס

אנליסטים אמרו כי כמו ג'ובס, קוק אובססיבי לפרטים ומעורב בכל אלמנט בחברה. "טים אובססיבי לגבי פרטים תפעוליים, וג'ובס לגבי פרטי המוצר", אומר ג'ין מונסטר, אנליסט בפייפר ג'פרי.

כמה בכירים נוספים, שתפקידיהם משלימים את זה של קוק, צפויים גם הם ליהפך לחיוניים יותר בהיעדר ג'ובס. אחד מהם הוא ג'ונתן אייב, מעצב בריטי שמשמש סגן נשיא בכיר לעיצוב תעשייתי באפל ומקורב לג'ובס. "הוא בהחלט האדם החשוב ביותר שם מלבד ג'ובס", אומר שאו וו, אנליסט בקאופמן ברדרס.

פיליפ שילר, סמנכ"ל השיווק של אפל, צפוי גם הוא למלא תפקיד חיוני. במהלך היעדרותו הקודמת של ג'ובס, שימש שילר פנים של החברה, ותפס את הבמה באירועים שבהם נהג להופיע ג'ובס. הוא היה זה שחשף את הדור השלישי של האייפון, כמו גם את הקו המעודכן של מחשבי מק-בוק פרו.

אדם נוסף שהשפעתו על אפל גדולה - בעיקר לאור המשקל הגדול שמקבלים מכשירי האייפון והאייפד - הוא סקוט פורסטל, סגן נשיא בכיר לתוכנת אייפון. פורסטל עמד מאחורי מאמצי אפל לאחד את תוכנות המכשירים הניידים ומחשבי המקינטוש.

על אף בעיות הבריאות שמהן הוא סובל, ג'ובס נותר מעורב בהחלטות אפל - גדולות כקטנות. ב-2010, למשל, עמד ג'ובס בראש התגובה של אפל לסוגיית יחסי הציבור שסבבה את פרשת האנטנה באייפון 4, והשתתף בעצמו בדיונים עם פייסבוק לגבי השקת הרשת החברתית פינג.

תחום אחד שבו יהיה קשה להחליף את השפעתו של ג'ובס הוא שולחן הדיונים. ג'ובס הצליח לשכנע רבים באמצעות אישיותו החזקה, ובדרך זו, למשל, שיכנע חברות מדיה להציג את תכניהן במוצריה של אפל. היכולת הזו נהפכת חשובה יותר משום שאפל נהפכת בהדרגה למעצמה גדולה בתחום הפצת המדיה. ג'ובס רשם כמה ניצחונות בחזית הזו, למשל כשלהקת הביטלס הסכימה למכור את המוסיקה שלה באייטיונז. הוא גם הצליח לשכנע את דיסני וניוז קורפ למכור תוכניות טלוויזיה ב-99 סנט במכשיר אפל טי.וי.

"כשסטיב מדבר, אנשים מקשיבים", אומר יופי. "לכל אחד אחר בתעשייה יהיה קשה להשיג רמה כזו של השפעה".

איש לא מצפה שאפל תסבול מהיעדרו של ג'ובס בטווח הקצר, אך יש כבר מי שמעלה את השאלה מה יקרה בטווח הארוך, אם ג'ובס לא ישוב. "הבעיה כאן אינה התפעול של אפל והיכולת לבצע ולהמשיך לעשות את מה שהחברה עושה", אומר מונסטר. "בכל הנוגע למה שכבר קיים, אין ספק שהם מסוגלים לספק את הסחורה. ואולם בכל הקשור למוצרים בעלי השראה שאיש לא חשב עליהם קודם, הם עלולים להפסיד. הבעיה כאן היא שלהשראה של ג'ובס אין תחליף".



סטיב ג'ובס (מימין) וטים קוק. "אפל לא היתה מצליחה כך אם לג'ובס לא היה צוות מוכשר סביבו"



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו