בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

למרות ההסכמה על מכירת תעש לרפאל - המגזר הפרטי עשוי לטרוף את הקלפים

תע"א קיבלה מהממשלה ארכה כדי להגיש הצעה מתחרה ? חברות פרטיות עשויות לנצל את חלון ההזדמנויות - אך יצטרכו להגיש הצעה אטרקטיבית ביותר כדי לרכוש את החברה

תגובות

<<הסכמת העובדים ומשרדי האוצר והביטחון למיזוג תעש לחברה ממשלתית אחרת, בעדיפות לרפאל, אינה בהכרח סופית. הצדדים כבר הודיעו כי יעניקו חלון הזדמנויות לחברה הממשלתית הביטחונית השלישית, התעשייה האווירית (תע"א), לערער על ההחלטה ולהביא למיזוג תעש לתוכה.

תע"א צפויה לממש את האופציה אך נראה כי גם חברות מהמגזר הפרטי, בהן אלביט מערכות, מספנות ישראל ו-IWI, יוכלו לנצל את הזמן להצעות מפתיעות שטרם הושמעו, כדי להפוך את ההחלטה ולרכוש את החברה. מנגד, ייתכן כי חברות מהמגזר הפרטי יעדיפו לכבד את המהלך שהתגבש על ידי הממשלה והעובדים ולא לזנב בו.

בהנחה שההחלטה לא תשונה, צפויה הממשלה בעוד כשבועיים לאשר את מיזוג תעש לרפאל. לאחריה צפויים מגעים מפרכים בין רפאל לתעש ולממשלה על תנאי המיזוג. אלה צפויים להסתיים בהסכמה שתוביל להפיכת תעש לחברה הבת של רפאל, משום שירחף מעליהם איום מרומז להפסקת מימון הפסדי תעש על ידי הממשלה - שפירושה פירוק החברה.

אם החברות האחרות יחליטו לנסות לשנות את ההחלטה בחלון ההזדמנויות בן השבועיים, יהיה עליהן לגבש הצעה מפתה במיוחד לעובדים ולממשלה. בדיוני הפרטה דרשו עובדי תעש כ-2 מיליארד שקל - מחציתם למימון פרישת 940 עובדים לפני המיזוג ומחציתם רשת ביטחון לפרישת עובדים לאחר המיזוג. הסכמי השכר של העובדים שישארו צריכים להיות טובים לפחות כהסכם השכר הקיבוצי שלהם בתעש.

הממשלה תדרוש סכום פחות דרמטי, כדי להסכים למכור את תעש. באוצר רוצים להשתחרר ממימון הפסדי החברה, אך כבר רואים בה חברה בעלת פוטנציאל לא מבוטל שצריכה ניהול טוב יותר כדי לממשו.

אם החלטת העובדים, משרד הביטחון ומשרד האוצר לא תשתנה, בעוד כשבועיים תובא לאישור הממשלה הצעת החלטה למיזוג תעש לרפאל, כך שרפאל תרכוש את מניות תעש. הפיכתה לחברה בת נועדה לאפשר את הפרטתה של תעש בהמשך. עם זאת, סביר להניח שרפאל תרצה למזג לתוכה בהמשך חטיבה או שתיים מתעש, שיש להן סינרגיה גבוהה לפעילותה.

הממשלה תזרים 20 מיליון שקל בחודש

תהליך הבדיקה הכלכלית שתבצע רפאל והמשא ומתן עם העובדים והממשלה יוגבל בזמן ובכסף. לפי הערכות, טווח זמן של שלושה-ארבעה חודשים יספיק להשלמת המגעים. חלק מהמעורבים במגעים העריכו כי תתאפשר ארכה של חודשייים נוספים.

בתקופת המגעים צפויה הממשלה להזרים לחברה כ-20 מיליון שקל בחודש, ועל חלוקת המימון יתנהלו מגעים בין משרד הביטחון לאוצר. בד בבד יתנהל משא ומתן על תנאי המיזוג בין רפאל לעובדים ולממשלה. בשלב זה ייבחנו תנאי הפרישה של העובדים שעל יציאתם הוסכם מראש (כ-950 מתוך 3,200 עובדי תעש), על הבטחת תנאי פרישה של עובדי תעש לאחר המיזוג ושמירת תנאי העבודה של העובדים בחברה הממוזגת.

עם האוצר יתנהלו מגעים, בין השאר, לגבי קרקע חלופית למתקני תעש וטיהור הקרקע, שהממשלה אמורה לקחת על אחריותה; תשלומים לעובדים, ובכלל זה מימונם ברפאל מהפסקת העברת התמלוגים בגין הרווחים השנתיים למדינה, עד לכיסוי הוצאות הפרישה; וייבחנו חובות תעש למדינה במטרה לבטל אותם או לפחות לפרוס אותם. עם משרד הביטחון יתנהלו מגעים, בין השאר, על הקווים האסטרטגיים של תעש שלמדינה חשוב שיישארו למקרה חירום ביטחוני ועל אחזקתם.

ועד העובדים שנחשב גורם מרכזי בכל תרחיש של תעש מעוניין לקדם את המיזוג עם רפאל. לדברי יו"ר הוועד, איציק יהודה, "המהמורות עוד רבות, אבל נתגבר עליהן".

אם לא תושג הסכמה בין רפאל לעובדים ולממשלה בטווח של עד חצי שנה, ייפתחו מחדש כל האופציות לגבי החברה, כולל פירוקה כדי להפסיק את תהליך ההפסדים והזרמת כספי הממשלה למימונם. עם זאת, חלופת הפירוק כבר עמדה בשנים האחרונות על הפרק, אך הדרג הפוליטי בחר שלא לנקוט בה.

חלופה אחרת תהיה חזרה למנגנון ההנפקה וההפרטה, שרשות החברות הממשלתיות בראשות דורון כהן התנגדה לו, בטענה שלא ניתן להנפיק את תעש המפסידה. כמו כן ייבחנו הפרטתה כיחידה אחת או פיצולה לחטיבות ומכירתן, תהליכים שהעובדים התנגדו להם, או שדרשו תנאים מפליגים כדי לאשר אותם.




תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו