בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

המס על דלק בישראל - 26% יותר מאשר באירופה

במרכז המחקר של הכנסת קובעים כי הצרכן הישראלי משלם כמעט פי שניים עבור הובלת הדלק ושיווקו, לעומת הממוצע במדינות האיחוד האירופי

תגובות

<< הצרכן הישראלי משלם 26% יותר מסים מהצרכן האירופי בגין רכישת דלק - כמעט שקל יותר על כל ליטר בנזין 95. המשמעות הכספית היא הפרש של כ-7 מיליארד שקל בשנה - כך עולה ממחקר שנערך במרכז המחקר והמידע בכנסת.

לפי המחקר, מחיר הדלק לצרכן מורכב משלושה רכיבים עיקריים: מחיר שער בז"ן (מחיר הדלק מזוקק ללא רכיבי מיסוי), רכיב מהכנסות על מיסוי (בלו ומע"מ) ורכיב מרווח השיווק (עבור שיווק ואספקת הדלק משער בתי הזיקוק ועד מיכלי הדלק בכלי הרכב). המחקר נערך לבקשתו של יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ כרמל שאמה-הכהן (הליכוד). הוועדה תתכנס ביום רביעי לדיון ראשון מתוך סדרה של דיונים בכשלי שוק ועיוותים בשוק הדלק.

השוואת כל אחד מהרכיבים האלה המשולם על ידי הצרכן הישראלי לממוצע של 15 מדינות האיחוד האירופי מעלה שהצרכן הישראלי משלם יותר. כך, למשל, הרווח ממיסוי (בלו ומע"מ) בישראל הוא 0.78 יורו לליטר, שמהווים 55.2% מהמחיר, לעומת 0.67 יורו לליטר, שמהווים 58.7% מהמחיר הממוצע במדינות האיחוד האירופי.

רווח השיווק (הוצאות תפעול ורווח) בישראל הוא 0.18 יורו לליטר - 13.1% מהמחיר - לעומת 0.10 יורו לליטר, שמהווים 8.4% בממוצע באיחוד. ניתוח זה מעלה כי בעוד שהמחיר לצרכן בישראל דומה לממוצע במדינות אירופה, הרי הרכב המחיר הוא שונה - בישראל נתח המיסוי נמוך בהשוואה לאירופה, ואילו נתח השיווק ורווחי החברות ותחנות הדלק גבוה בהשוואה למדינות האיחוד האירופי.

רכיב השיווק בישראל, אף שהוא מפוקח ונקבע על ידי משרד התשתיות, גבוה כמעט פי שניים מזה שגובות חברות הדלק באירופה. הישראלים משלמים לחברות הדלק עבור הובלת הדלק ושיווקו 43 אגורות יותר על כל ליטר, ובסך הכל 1.5 מיליארד שקל מדי שנה. הנתונים האלה כוללים רק את שוק הבנזין 95, שהיקפו ב-2010 היה כ-3.5 מיליארד שקל. המחיר בישראל כיום הוא 1.52 יורו לליטר, לעומת 1.44 יורו באיחוד האירופי - פער בשיעור של 5.5% (במחירים שוטפים).



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו