בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

עזבו את המותג - מה שחשוב באמת הוא המנהל

ניהול השקעות הוא אחד התחומים הבודדים שבהם חשוב שהצרכן יידע בדיוק מי האדם שעומד בראש הארגון

תגובות

>> בדצמבר נפל דבר בשוק ההון: רונן טוב, משנה למנכ"ל מגדל ביטוח, מונה למנכ"ל בית ההשקעות פסגות, המנהל 120 מיליארד שקל.

הלקוחות של פסגות לא היו היחידים שחזו ב-2010 בחילופי האנשים שאחראיים על ניהול כספם. בשנה האחרונה מכר רמי רחימי, בעל השליטה בבית ההשקעות רמקו, את החברה לבית ההשקעות אלטשולר שחם, 23 שנה לאחר שהקים אותה. גם שמיל קורצמן, מנהל התיקים הראשי של מגדל שוקי הון, הודיע בסוף השנה כי הוא עוזב את מגדל לטובת דש איפקס.

לקוחותיו של קורצמן, שחלקם הגיעו עמו לבית ההשקעות כשהגיע למגדל שוקי הון ב-2003, התלבטו אם לעבור עמו לדש איפקס. גם האזרחים שכספם מנוהל בבית ההשקעות מילניום היו צריכים להתמודד באחרונה עם בעל בית חדש שיהיה אחראי לכספם, לאחר שזה נמכר לבית ההשקעות מיטב.

אין תחומים צרכניים רבים שבהם יש משמעות כה רבה לזהות העומדים בראש המערכת כמו בניהול השקעות. זהות המנכ"ל של חברת התקשורת שממנה רכשת קו טלפון, או מנכ"ל קופת החולים שבה אתה מבוטח לרוב שולית בהשפעתה על איכות השירות. בניהול השקעות, לעומת זאת, המנהל הוא שקובע את התשואה שתשיג.

מרבית בתי ההשקעות בישראל משקיעים את מירב מרצם בבניית המותג, כלומר בהתוויית הדימוי בעיני הצרכן, היועץ בבנק או סוכן הביטוח. אלא שלמותג הזה אין משמעות רבה לתמורה שנקבל. הדבר החשוב באמת לכסף שלנו הוא זהות המנהלים אותו והאחראים עליו בפועל. כלומר, המותג האנושי.

מנהלי השקעות בעלי מוניטין טובים בשוק, כמו שמיל קורצמן במגדל שוקי הון ודב ילין בילין-לפידות, בנו מוניטין באמצעות בחירה קפדנית של האג"ח שבהן יושקעו התיקים או הקופות שעליהם הם אחראיים. למקצוענות הזו חברו תכונות שגרמו ללקוחות להרגיש נוח עם המקום שבו מושקע כספם.

תכונות המאפיינות מנהל מצליח הן בעיקר יושרה ואמינות, שבזכותן הלקוח יודע כי הוא זוכה לדיווח נאמן לגבי מצב כספו. בנוסף, המנהל זקוק לאורך רוח ונכונות להמתין עד שהשקעה שבה הוא מאמין תניב פירות. הוא גם נדרש להיות בעל אישיות חזקה וחוט שדרה יציב, שיאפשרו לו להיצמד לאמונותיו נגד המגמות בשוק.

יכולתו של המנהל להודות בטעויות תגביר את האמון בו, והיכולת לא להיכנע לפיתויים כדי להיות ראשון בתשואות לטווח הקצר על חשבון הטווח הארוך תסייע גם היא. ומעל הכל - ניסיון, ניסיון ועוד ניסיון. שוק ההון מחזורי ואין בו תחליף לניסיון שצבר מנהל השקעות בתקופות גיאות וברגעי משבר. ניסיון בבועות, באופנות חולפות ובאלילי שווא הן מצרך מהותי.

הנוהל הנפוץ בבתי השקעות רבים, שלפיו המנכ"ל מגיע באופן אישי לפגישות עם לקוחות גדולים, אינו מקרי. המקצועיות ואופי המנהלים הן שהביאו לכך שלמותגים ותיקים כמו ילין לפידות, רמקו ומיטב יש משמעות. לעומת זאת, תהליך המיזוגים בשוק ההון הופך את החיים קשים יותר עבור הלקוח.

לאור כל אלה, כשמשקיע עומד בפני בחירת בית ההשקעות, הוא צריך לערוך בדיקה קפדנית על האדם האחראי על ניהול כספו. בנוסף, רצוי לחשוד במי שמבטיח להוביל תשואות ולזכור שכדי להיות ראשון לרוב יש לקחת סיכונים גדולים. עוד עליו להבין כיצד מנהל ההשקעות בוחר ניירות ערך.

כיום קשה יותר לערוך את כל הבדיקות האלה. במקרה של פסגות, גם אם הרוב המכריע של הלקוחות לא הכיר את המנכ"ל העוזב באופן אישי; גם אם בית ההשקעות היה מכונה משומנת שהגיעה למקומה הרם בזכות מגוון סיבות; המנכ"ל לשעבר רועי ורמוס הוכיח בכהונתו כי הוא מאמין בשמירה על כספי לקוחות והימנעות מניגודי עניינים - וגם במוסד שמנהל מיליארדים יש משמעות למוניטין האישיים של האדם העומד בראשו.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו