בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שנתיים לפני תום המינוי - גושן מודיע על פרישה

יו"ר רשות ניירות ערך יעזוב את התפקיד במאי השנה. בין הישגיו: הקמת בית משפט כלכלי והגברת השקיפות וחובת הדיווח של החברות. עדיין לא נקבע מי יחליפו בתפקיד

תגובות

>> יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' זוהר גושן, יפרוש מתפקידו במאי, שנתיים לפני תום כהונתו הרשמית - כך סוכם באחרונה בין גושן לשר האוצר, יובל שטייניץ. לדברי גושן, המכהן בתפקיד מינואר 2008, ברצונו לפרוש "לאחר שהשלים את היעדים שקבע לעצמו". שר האוצר הודה לגושן "על כהונה עתירת הישגים" ואמר כי יפעל בהקדם למינוי יו"ר חדש לרשות כדי לעמוד באתגרים הרבים הניצבים בפניה.

עם השמות שהועלו כמועמדים להחליף את גושן בתפקיד נמנים פרופ' יוג'ין קנדל, ראש המועצה הלאומית לכלכלה ומומחה במימון; דורית סלינגר, מנכ"ל חברת הדירוג S&P מעלות שהודיעה על פרישתה בימים האחרונים; שוני אלבק, היועץ המשפטי של הרשות; ופרופ' שמואל האוזר, שהיה בעבר הכלכלן הראשי של הרשות במשך 17 שנים.

נכנס ישר למשבר

גושן קיבל לידיו את ניהול רשות ניירות ערך בתחילת 2008. באוגוסט 2008 פרץ המשבר הפיננסי העולמי, וגושן נאלץ להקדיש חלק נכבד מזמנו להתמודדות והתאמות שהמשבר דרש. במסגרת הטיפול המיידי במשבר יזם גושן את הדרישה מהחברות להציג דו"ח תזרים מזומנים חזוי, שמטרתו להבהיר אם החברות מסוגלות לעמוד בהתחייבותיהן. בנוסף הציג גושן דרישות שהקשיחו את התנאים לחלוקת דיווידנדים והגדילו את דרישות הגילוי בהן.

מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות, גד סואן, מכיר את גושן עוד מתקופת עבודתו בוועדה לבחינת קוד ממשל תאגידי בראשותו: "הוויכוח המרכזי שלנו עם גושן נגע לקצב היישום של התקנות החדשות. היוזמות של גושן היו תמיד בכיוון הנכון, אבל צריך להבין שהשוק אינו יכול לספוג שינויים והגבלות רבים כל כך ועוד בזמן כה קצר. הרגשנו שאנחנו תחת הרעשה כבדה של תותחים עם דרישות חדשות רבות בתקופה שלאחר המשבר הפיננסי".

מצד המפוקחים, מתואר גושן כ"קשוח והגון". הביקורת המרכזית הנשמעת כלפי פעילותו היא הכבדה על פעילות החברות, שפגעה בעיקר בחברות הקטנות והבינוניות. "מה שהחברות הגדולות יכולות לעשות באמצעות חברות רואי החשבון שעובדות עמן באופן צמוד, מכביד מאוד על החברות הקטנות", אמר סואן.

"אנחנו חשבנו שחוק האכיפה המינהלית שגושן הביא צריך להיות מידתי יותר, ושהיישום של חוק isox, שעולה לחברות כסף רב, ייעשה באופן הדרגתי - כך שלחברות הקטנות יינתן זמן ליישום התקנות. גם בארה"ב תוקנו תקנות חירום בעקבות המשבר, אבל החברות הקטנות והבינוניות קיבלו דחייה של ארבע שנים כדי להסתגל למצב החדש, ועד היום אינן מחויבות ביישום".

מלבד פעולות שנקט במסגרת הרשות, שהביאו לחשיפה דקדקנית יותר של נתוני החברות בניסיון למנוע הפתעות למשקיעים, השתתף גושן בוועדת היגוי להתמודדות עם המשבר בראשות שר האוצר לשעבר, רוני בר-און. במסגרת פועלו בוועדה חטף ביקורת קשה על רקע היעדרותו מישראל ונסיעתו להרצות באוניברסיטת קולומביה בתקופת הנפילות הקשות בשוקי ההון בארה"ב ובישראל. בעקבות הביקורת ביטל גושן את התחייבויותיו בארה"ב וחזר ארצה.

אחד ההישגים הבולטים של גושן בתקופת כהונתו הוא הקמת בית משפט כלכלי המתמחה בדיני חברות וניירות ערך. זאת לאחר שאחת ההמלצות של ועדת גושן בראשותו, שפורסמו בינואר 2006, היתה להקים בית משפט שיתמחה בדיני חברות וני"ע. גושן ניהל מאבק ממושך עם מערכת בתי המשפט, שהתנגדה לכך בטענה שהמשמעות של הקמת בית משפט מתמחה כזה, היא תוספת תקציבים ושופטים. הקמת בית המשפט תקדם את האכיפה הפרטית בשוק ההון, המשלימה לתפישתו של גושן את פעילות הרשות לשמירה על זכויות המשקיעים בשוק ההון.

צעד משמעותי נוסף הוא אישורו בכנסת של חוק האכיפה המינהלית, שיאפשר לרשות להתמודד עם עבירות ניירות ערך שאינן חמורות. באמצעותו תוכל הרשות לנקוט צעדים שאינם פליליים להפרות מורכבות, בין השאר ב'הפרות צל' לעבירות הפליליות (עבירות שנעשות במקביל לעבירות הפליליות), כגון איסור על מסחר במידע פנים, איסור על פרסום פרט מטעה לציבור, ביצוע מצג כוזב או מטעה כדי להניע ביצוע עסקה בני"ע או השפעה אסורה על שערי ניירות ערך. בנוסף, האיסורים נועדו גם להפרות בתחום ההשקעות, ובהן קבלת טובת הנאה על יועץ או משווק השקעות, מתן טובת הנראה ליועץ כדי לקדם מוצרים פיננסיים שאינם לטובת הלקוח, וכן הצעת תשלום בידי מנהל קרן כדי לקדם רכישת יחידות בקרן.

כיו"ר הרשות נלחם גושן בתפיסה שלפיה המנדט שניתן לרשות הוא אך ורק קידום השקיפות. ב-2009 הבהיר גושן כי הרשות בראשותו תבחן את רמת האיכות ולא רק את מידת השקיפות של המוצרים הפיננסיים, על אף שתפישה זאת אינה מקובלת בעולם. נוסף להרחבת חובות הגילוי, ביקש גושן להדק הרגולציה על הסוחרים בשוק ההון, על תעודות הסל, מכשירים פיננסיים, איגרות חוב ואפילו על חברות הדירוג. גושן גם התערב במבנה הממשל התאגידי. כך, למשל, הוא פעל לחיזוק ועדת הביקורת בדירקטוריון החברות הציבוריות, וכן לחיזוק דעת המיעוט בדירקטוריון בעסקות בעלי עניין.

שת"פ עם הסינים

ואולם לא כל היעדים שהציב גושן לרשות הוגשמו במלואם. הרשות מצויה בעיצומו של תהליך לטיפול ברמה תשתיתית בשני תחומים של חשיפה לשוק ההון: החוק להסדרת הפעילות של זירות המסחר האלטרנטיביות והפורקס. בנוסף, תהליך העברת הטיפול בתחום תעודות הסל ממשטר של גילוי למשטר של פיקוח נמצא רק בראשיתו. גם הפעולות שנקטה הרשות לעידוד האכיפה האזרחית בשוק ההון עדיין לא נשאו פירות. ב-15 השנים האחרונות אושרה תביעה ייצוגית אחת בלבד. ברשות מאמינים שזהו כלי הכרחי לשמירה על זכויות המשקיעים.

בתחום הבינלאומי, פעילותו של גושן צפויה להניב כמה פירות בחודשים הקרובים. בשבועות הקרובים צפויה ועדת הרגולטורים האירופית (CESR) להודיע על החלטתה בנוגע להכרה במערכת הרגולציה הישראלית כשקולה לזו האירופית, וגורמים רשמיים ברשות העריכו כי ההחלטה תהיה חיובית. החלטה חיובית תאפשר שימוש בתשקיפים שאושרו בידי הרשות בשוקי הון באירופה. בנוסף, צפוי להיחתם בקרוב הסכם שיתוף פעולה עם רשות ניירות הערך הסינית.





תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו