בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בעולם: הפרי-פייד זול ונגיש

3.8 מיליארד לקוחות מוכיחים כי השליטה של כרטיסי החיוג בשוק הסלולר העולמי לא ניתנת לערעור. השימוש בכרטיסים פשוט, הם משחררים את המשתמשים ממחויבויות לספקיות הסלולר, מאפשרים שליטה מראש על החשבון ומאפשרים גם גלישה סלולרית

תגובות

>> אחת התופעות המפתיעות בתחום הסלולר בעולם בשנתיים האחרונות היא הקאמבק של כרטיסי הפרי-פייד, בשיטת קודם משלמים, אחר כך מדברים. מודל החיוב של הכרטיסים שונה מזה המוכר לצרכן הישראלי, שמשלם לרוב באשראי על שיחות הסלולר שלו, בלי יכולת לשלוט מראש על גובה החשבון.

על הקאמבק אומר רפי קרצ'מר, דירקטור בחטיבת המוצרים לניהול הכנסות באמדוקס ישראל כי "עולם הפרי-פייד משתנה. אם ניקח כדוגמה את השוק בארה"ב, עד לפני שנתיים הוא התאפיין ברוב של 90% לקוחות אשראי פוסט-פייד. בעקבות המשבר הכלכלי התחילה שם נהירה לפרי-פייד ומהרבעון השני של 2008 ועד עכשיו, בכל רבעון הצטרפו לשוק יותר משתמשי פרי-פייד מפוסט-פייד. וכיום הפרי-פייד מסתכם ב-20% מהשוק ומחקרים מראים ש-60% מלקוחות אלה לא יחזרו לשלם על סלולר באשראי".

צרכני הפרי-פייד בוחרים בכרטיס מארבע סיבות. הראשונה היא ההתקשרות ללא חוזה, התחייבויות או קנסות יציאה. השנייה היא שליטה בעלויות והשלישית הוא פשטות, שכן הכרטיס מחייב מוצר פשוט, בשונה מהחבילות המסובכות של חברות הסלולר. הביה הרביעית היא מחיר: כרטיסי החיוג הם לרוב המוצרים הזולים בשוק.

"מי שהתחיל את המהפכה בארה"ב הן חברות סלולר קטנות", אומר קרצ'מר. "חברה בשם קריקט, למשל, מציעה כרטיס פרי-פייד בדולר ליום, עם שיחות והודעות ללא הגבלה. תמורת 2 דולרים ליום הלקוח יוכל לשלוח הודעות ללא הגבלה, ותמורת 3 דולרים ליום הוא יקבל גם גלישה בלי הגבלה. אם הלקוח לא השתמש בנייד באותו יום, הוא לא ישלם". לדברי קרצ'מר, "נוצר מצב בארה"ב שהפרי-פייד צבר נתח שוק כזה שכבר אי אפשר להתעלם ממנו, וגם ארבע חברות הסלולר הגדולות בארה"ב התחילו להסתכל על התחום ולהציע הצעות מתחרות".

אף שמה שנתן את הדחיפה הראשונית לכרטיסי החיוג בארה"ב היה המשבר הכלכלי, גם כיום יש לתחום מנועי צמיחה. עם אלה נמנים רגישות הצרכנים למחירים, שנותרה על אף שהמשבר חלף ומשתמרת בשל מלחמת המחירים בתחום. מנוע שני הוא חברות הסלולר הווירטואליות (MVNO's), שפועלות כמעט תמיד באמצעות כרטיסי פרי-פייד, וכשהן מתחזקות השוק מתחזק אתן. לבסוף, התחרות העזה בשוק הסלולר כולו מחזקת את שוק הפרי-פייד כי הסלולר נהפך למוצר צריכה פשוט ובר השוואה.

מה קורה מחוץ לארה"ב? הפרי-פייד שולט בעולם. לפי נתוני אמדוקס, המבוססים על סקר של אינפורמה טלקום ומדיה, 75% מתוך 5.1 מיליארד לקוחות הסלולר בעולם הם לקוחות פרי- פייד, כלומר 3.8 מיליארד איש. "במערב אירופה הפרי-פייד מחזיק נתח שוק של 60% ובמדינות מתפתחות מדובר ברוב מוחלט, עם 95% מהלקוחות באינדונזיה והודו. הסיבה היא שבמדינות כאלה לרוב הלקוחות אין חשבון בנק או כרטיס אשראי אז האפשרות היחידה שלהם להצטרף לעולם הסלולר זה לרכוש כרטיס חיוג במזומן", אומר קרצ'מר.

פרי-פייד 2.0

מאחר שחברות הלסלולר רוצות לשמור על בידול, הנהירה לפרי-פייד יוצרת מוצרים חדשים. "פרי-פייד כיום זה לא רק דקות שיחה והחברות מוכרות גם חבילות גלישה למכשירים ולמוצרי תוכן סלולרי. לחברת Smart הפיליפינית, למשל, יש תוכנית פרי-פייד בשם Smart Buddy, שכולה מיועדת להעלאת תמונות לפייסבוק באמצעות MMS ויש כיום גם מוצרי USB לגלישה סלולרית בתשלום מראש. תופעה נוספת היא מודלים היברידים, שבהם הדקות הן בתוכנית רגילה אבל שירותי התוכן הם בפרי-פייד".

התחזקות התחום מייצרת תחרות אדירה בין חברות הסלולר, כפי שמתאר קרצ'מר: "האתגר בעולם הפרי-פייד הוא נאמנות הלקוח. באינדונזיה יש מפעילה שמגייסת 4 מיליון לקוחות פרי-פייד בחודש, אך מאבדת 2 מיליון בחודש. שיעור הנטישה מגיע לעיתים ל-60%".

האתגר הזה יוצר, לדברי קרצ'מר, חדשנות תעריפית מדהימה. כמה דוגמאות: Avea התורכית מציעה כרטיסי חיוג לגלישה סלולרית לפי קבוצת הכדורגל החביבה על הלקוח. כשהקבוצה מבקיעה שער הלקוח מקבל בונוס של 100 מגה-בייט גלישה סלולרית לחשבון. חברת 2O הבריטית מפעילה תוכנית בשם "Lend us a Quid", שדואגת שלקוח כרטיס החיוג לא "ייתקע" בלי קרדיט. עם ניצול הכסף בכרטיס, החברה מלווה ללקוח 50 פני לשימוש נוסף, והסכום יוחזר לחברה בהטענה הבאה של הכרטיס.

תוכניות רבות אחרות נועדו להגביר נאמנות ולהפחית נטישה, ולכן ניתנים בהן בונוסי נאמנות מסוגים שונים, כמו ירידה בתעריפי התוכנית עם התארכות השימוש בכרטיס והגרלת פרס עם כל טעינה מחודשת של הכרטיס.

-

פרי-פייד

כינוי לכרטיסי חיוג סלולריים בתשלום מראש




תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו