בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

העולם התקדם, רשות ההגבלים נרדמה

משפט וכלכלה

תגובות

>> דרוש לרשות ההגבלים העסקיים משפטן או משפטנית עם הבנה עמוקה בכלכלה וראיית מאקרו. אחרי כהונה בת שש שנים של רונית קן, כלכלנית בהכשרתה, החוסר המשפטי בולט. אזלת ידה של רשות ההגבלים בחקיקה מלמדת כי דרושה שם חשיבה אחרת.

1. הקושי העיקרי העומד בפני רשות ההגבלים העסקיים בישראל הוא חוק מיושן שאינו מתאים לעולם עסקי מתקדם. רשות ההגבלים הוקמה לפני 16 שנה - היסטוריה במונחים עסקיים - ומאז לא חלו שינויים משמעותיים בחוק. לשם השוואה, בחוק החברות שנחקק לפני 11 שנים כבר מונח בכנסת התיקון ה-12. משפטני רשות ההגבלים פשוט נרדמו.

2. אם משווים בין רשות ההגבלים לרשות ניירות ערך, ניתן לראות עד כמה זקוקה רשות ההגבלים לניעור. בשלוש שנות כהונתו הצליח יו"ר רשות ניירות ערך היוצא, זוהר גושן, להעביר שורת רפורמות שהפכו את הרשות לגוף עתיר סמכויות, אולי החזק ביותר בהשוואה לשוקי הון דומים בעולם. רשות ניירות ערך הבינה כי הדרך לאכוף את החוק בעולם העסקים היא דרך הכיס, באכיפה מינהלית וקנסות. לעומת זאת, בחוק ההגבלים כמעט כל סעיף הוא עבירה פלילית. כתוצאה מכך, אכיפת חוקי ההגבלים העסקיים אטית, קשה ולא יעילה - כך קבע בשנה שעברה מבקר המדינה.

הגדרת המונח "הסדר כובל" (הסכמה בין שני עסקים או יותר הכוללת הגבלות על לפחות אחד הצדדים באופן שמפחית את התחרות בשוק) בחוק ההגבלים מיושנת ואינה מאפשרת לבחון את המהות האמיתית של ההסכמים שהחוק חל עליהם באופן אוטומטי. לכן, יותר מדי עסקות מגיעות לאישור הממונה והיעילות העסקית נפגעת.

בתחום התאגידים מדורגת ישראל בין המתקדמות בעולם בחקיקה המגינה על משקיעים (אם כי האכיפה בפועל רחוקה מלהשביע רצון). ב-OECD התפעלו מהרגולציה שלנו. לעומת זאת, בתחום ההגבלים העסקיים הקיפאון עמוק והצרכנים ניזוקים. הצעות חוק שעל הפרק לטיפול בקבוצות ריכוז ואכיפה מינהלית מעטות מדי והגיעו מאוחר מאוד.

3. רשות ההגבלים נהפכה לגוף מסוגר. עורכי דין בתחום טוענים כי קבלת ההחלטות ברשות רחוקה מהשקיפות המתחייבת בגוף כה משמעותי. אפילו פרישתה המוקדמת של קן לא לוותה בהסבר מניח את הדעת.

הרשות מערימה קשיים גם בפני האקדמיה. לפני חודשיים חייב אותה בית המשפט העליון באופן חלקי להיענות לדרישת דוקטורנט והעמותה לחופש המידע לחשוף נתוני הסדרים כובלים בין קניונים לעסקים שקיבלו בלעדיות. המאבק המשפטי ארך יותר משנתיים. לשם השוואה, השקיפות ברשות ניירות ערך מוצגת כערך מקודש וכמעט כל פעולה של הרשות מתפרסמת באתר האינטרנט.

4. בצד הצורך להוביל רפורמות חקיקה ולהבין את רמת הפירמה הבודדת, יידרש הממונה הבא לעסוק בבעיית הריכוזיות, כחבר בוועדת לבדיקת הריכוזיות במשק. הרפורמות שהוביל גושן חיזקו את שוק ההון, אבל גם חיזקו את הריכוזיות. כל עוד בעלי העסקים הריאליים ממשיכים לשלוט בגופים הפיננסיים והמוסדיים העיקריים, מהווה הריכוזיות סכנה פוליטית ודמוקרטית. לכן, חשיבות הממונה על ההגבלים עצומה. הוא יצטרך לקדם את ניתוק השליטה הצולבת באחזקות הריאליות והפיננסיות. אחרת, ימעל בתפקידו.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו