בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

כך קדחו את ה"מקונדו"

השלבים העיקריים בקידוח תת-ימי עמוק

תגובות

אסדת הקידוח "דיפווטר הורייזון", שנבנתה ב-2001 בדרום קוריאה במחיר 560 מיליון דולר, צפה מעל פני המים כשהיא ניצבת על ארבע רגליים עבות, שעמדו על שני מצופים ענקיים. המצופים היו שקועים בתוך המים בעומק הדרוש, שהושג באמצעות הזרמה של מים במשקל הנחוץ לתוך המצוף. מסביב לאסדה נקבעו כמה מצופים שהיוו נקודות ציון למערכת איכון ממוחשבת; זו שמרה על מקומה המדויק של האסדה בעזרת מנועיה ומדחפיה.

על האסדה ניצב מגדל הקידוח שממנו נמתח צינור הנקרא "רייזר" אל קרקעית הים, כ-1,500 מטר מתחת לפני המים. בתוך הרייזר החדירו מן האסדה צינור קידוח שבקצהו גלגלי שיניים, המיועדים לקדוח בתוך קרקעית הים עד למאגר הנפט. בתחילה קדחו פיר בקוטר גדול, כ-90 ס"מ, ובעומק של כמה עשרות מטרים, וחיזקו את דופנותיו בבטון. הפיר הזה נקרא "קונדקטור", וה"רייזר" נמצא בתוכו. כעת היה הכל מוכן לקידוח עצמו.

כדי להוציא החוצה את שברי הסלע ועודפי האדמה שנוצרו בקידוח, הוזרם בלחץ חזק דרך צינור הקידוח בוץ כבד, שאותו ייצרו באסדה. הבוץ יצא מהקצה התחתון של צינור הקידוח, נדחק כלפי מעלה בתוך ה"רייזר" הרחב יותר וסחף יחד איתו את פסולת הקידוח עד האסדה.

הקידוח נעשה בצורת משפך, שפתחו הרחב, העליון, הוא הקונדקטור. מדי פעם, ככל שהעמיק הקידוח, נעצרה העבודה כדי לחזק את דופנות הפיר שנקדח. החיזוק נעשה בצורה של השחלת צינורות מתכת עבים וכבדים, המיוצרים במיוחד למטרה זאת, עד שהם ממלאים את חלל הפיר. את המרווחים שנשארו בין הצינורות לבין דופן הפיר מילאו במלט. רק לאחר שכל המבנה הזה היה מוכן, אפשר היה להמשיך בקידוח, אם כי בקוטר קטן יותר.

בסיום הקידוח, בעומק 5,486 מטר בתוך קרקעית הים, היה על צוות ההורייזון לאטום את הבאר ולהתנתק ממנה, כדי שאפשר יהיה להכין אותה להפקה. לשם כך נבדקה יציבות הבאר: הפתח התחתון שלה נאטם בשכבת מלט, בוץ כבד נשאב מפיר הקידוח - כלומר, מן הבאר - והוחלף במי ים קלים יותר. את הפתח העליון כיסו במכסה.

האיטום לא עמד בלחץ הנפט והגזים שהתפרצו כלפי מעלה.



"דיפווטר נאוטילוס", אסדה אחות של ה"הורייזון", על אונייה שהותאמה במיוחד להובלתה



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו