בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שמש, אוכל טוב ולכלוך

עם מספר שיא של תיירים וסיקור עולמי חסר תקדים, נהפכה תל אביב למוקד תיירות נחשק. כתבנו יצא למעוזי התיירים וגילה שהם מתים על מזג האוויר, על האוכל, על חוף הים ועל הנשים היפות - אבל חושבים שהעיר מלוכלכת ומוזנחת, שהמחירים יקרים "כמו בלונדון" ושהתחבורה הציבורית איומה

תגובות

>> כשטייסון, איש הפיננסים בשנות ה-30 לחייו, יחזור לביתו שבשיקגו מהחופשה בישראל, הוא לא ימליץ לאף אחד מחבריו לבוא לכאן. זה לא שהוא לא נהנה כאן, להפך. כשפגשנו בו בערב יום שלישי השבוע בבר יין ברחוב שבזי בתל אביב, הוא נראה מרוצה ביותר.

תוך שהוא לוגם יין צרפתי לבן מבקבוק שעולה 170 שקל, סיפר טייסון שהחליט לבוא לחופשה בישראל "אחרי ששמעתי עליה ועל תל אביב הרבה דברים טובים מחברה שלי לשעבר, שהיתה יהודייה. שמעתי שיש כאן מזג אוויר נהדר ואנשים טובים. אבל בחדשות אצלנו מראים בעיקר את הדברים הרעים שקורים כאן".

טייסון הקתולי אמנם נפרד מחברתו היהודייה, אבל החליט בכל זאת לבוא לחופשה בתל אביב יחד עם חברו הטוב מימי האוניברסיטה, ג'ון. גם הוא בשנות ה-30 לחייו, אך מתגורר כיום בלונדון ועובד עבור הבנק המרכזי של בריטניה. בזמן הקצר שהספיקו השניים לבלות בעיר, הצליחה תל אביב לשבות את לבו של טייסון, שנשמע כמו מי שיכול לעמוד בראש העמותה לעידוד התיירות המקומית. הוא שולף את מכשיר האייפון שלו - על המסך פרושה תמונה של שקיעה תל אביבית. "אתם לא יודעים איך לשווק את תל אביב", הוא אומר. "במערב יש תפישה לא נכונה של העיר. אתה מראה לאנשים את התמונה של השקיעה, והם מבינים על איזה מקום מדהים מדובר. צריך למצוא דרכים טובות יותר לשווק אותה". גם ג'ון התאהב בתל אביב ואומר שלא ציפה למצוא כאן "כזה חוף יפה, מזג אוויר מעולה ואנשים נחמדים".

"הנשים הישראליות יפהפיות", מדגיש טייסון בהתלהבות. "שמעתי על זה, אבל הייתי צריך לבוא לראות את זה בעצמי - וזה נכון! הן גם קלאסיות ורציניות. מאוד ארציות, עם ראייה בוגרת ומעניינת על העולם. היה מאוד מעניין לראות את זה". הם טוענים שהם מרגישים בטוחים מאוד בעיר. "לא הרגשתי לא בטוח אפילו לשנייה", אומר טייסון. "ממש רגוע כאן, אף על פי שכולם אמרו לי להיזהר".

ג'ון ממשיך מכאן לביקור באבו-דאבי, ולכן ביקש שהדרכון שלו לא יוחתם בכניסה לישראל. דרכונו של טייסון, שחוזר מכאן לשיקגו, הוחתם. "אני גאה שיש לי חותמת של ישראל", הוא אומר, "ולא מבחינה פוליטית. אני פשוט שמח שהייתי כאן". אז למה בכל זאת אין לו שום כוונה להמליץ לחברים על ביקור בעיר? מסיבה פשוטה: "אני לא רוצה שיותר מדי אנשים יידעו על תל אביב. זה מקום מדהים וזה כמו סוד שמור".

"מלצרית אחת על עשרה שולחנות"

לא בטוח שהמשימה של טייסון תצליח. תל אביב, לשמחתנו, איננה עוד סוד שמור. השבוע נודע כי בשנה החולפת זכתה העיר לסיקור חסר תקדים בתקשורת העולמית. יותר מ-100 צוותי חדשות מ-30 מדינות וצוותים של מגזינים מובילים סיקרו את העיר ב-2010. מדריך הטיולים "לונלי פלאנט" המליץ עליה כאחד היעדים האטרקטיביים בעולם, "נשיונל ג'אוגרפיק" הכריז עליה כאחת מערי החוף המוצלחות בעולם, ומגזין "פלייבוי" שלח כתבים כדי לבדוק אם התל אביביות אכן יפות במיוחד (לפי טייסון, התשובה כאמור היא כן - עם סימן קריאה).

הפרסומים הרבים כנראה מסייעים - 2010 היתה שנת שיא בתיירות הנכנסת לישראל, ובמיוחד לתל אביב-יפו. 2,230,000 לינות של תיירים בבתי המלון בעיר - 22% יותר מב-2009. אבל לפי טייסון וג'ון, שתי דוגמאות חיות לסטטיסטיקה המשמחת, יש עוד מה לשפר: תיירים לא זוכים להכוונה מסודרת ממשרד התיירות או העירייה, הם מתלוננים. "אתה לא יודע לאיזה איזורים כדאי לך ללכת, לא יודע איפה המוזיאונים, וחייב לעשות את כל העבודה לבד", אומר ג'ון, "חבל שלא מחלקים עלונים שמסבירים בצורה פשוטה איפה כל האטרקציות של העיר. אמנם קיבלנו טיים-אאוט במלון, אבל יש שם המון מידע ואתה לא יודע איך לבחור".

העמותה לתיירות תל אביב-יפו פועלת כדי לחשוף את התיירים למקומות לינה, למסלולי סיור ולאתרי בילוי בעיר. העמותה מפעילה אתר אינטרנט שתכניו כתובים בעברית ובאנגלית, ושתי לשכות מידע לתיירים, האחת בטיילת והשנייה במתחם התחנה בנווה צדק. ואולם, רבים מן התיירים אינם נחשפים למידע ולהכוונה שיעזרו להם להתמצא בעיר, שיש בה הרבה מאוד אתרי בילוי. נוסף על כך, התחבורה הציבורית בעיר, גם באוטובוסים וגם ברכבת, כמעט בלתי נגישה עבור מי שאינו קורא עברית.

מה עוד היו משפרים כאן? "השירות היה יכול להיות טוב יותר", אומר ג'ון בחיוך מהיר ומרצין מיד. "אם אתה רוצה חשבון, כדאי לך לבקש אותו לפני שקיבלת את המנה העיקרית". "זה לא בגלל שהשירות גרוע", מתקן אותו טייסון ומאבחן בעיה ארגונית, "זה בגלל שמלצרית אחת צריכה לשרת כאן עשרה שולחנות - השירות נפגע מזה מאוד". בנוסף הם מתלוננים על כך שכמעט ואין תפריטים באנגלית וכי החשבון מוגש בעברית בלבד. "אתה צריך לנחש על מה אתה משלם", צוחק טייסון, ומדגיש כי העיר יקרה כמו לונדון.

גם איאן וג'יימי, יועצים ניהוליים בתחום הפיננסים מלונדון, שנמצאים בתל אביב לצורך עבודה, חושבים שהעיר יקרה כמו לונדון. פגשנו אותם מחוץ לבר היין ברחוב שבזי שבנווה צדק, כשהם תרים אחר מסעדה. הם שוהים בעיר קצת יותר משלושה שבועות, ואף על פי שאיאן, 44, כבר ביקר בתל אביב כמה פעמים בעבר, עבור ג'יימי, 25, זה הביקור הראשון בה.

אוויר הלילה קריר, אבל ג'יימי לובש חולצת טי קצרה. "מזג האוויר כאן מדהים", הוא אומר, "זה כמו קיץ בלונדון". תל אביב שונה ממה שציפה למצוא כאן - ולטובה. "זו עיר קוסמופוליטית יותר ממה שחשבתי שתהיה", הוא אומר, "די אירופית, רגועה, ועם אוכל טוב מאוד". גם המקומיים זוכים לקבל ממנו מחמאות, ולדבריו התל אביבים נחמדים מאוד ומסבירי פנים, אבל המחירים - גבוהים. "אנחנו ישנים במלון רנסנס על שפת הים, והוא יקר מאוד ולא עמד בציפיות שלנו. הם לוקחים כסף על כל דבר", מתלונן איאן ומוסיף כי "ממש לא זול כאן, יקר פה כמו בלונדון".

כמה לא זול? מהעמותה לתיירות תל אביב-יפו מוסרים כי התייר בתל אביב מוציא בממוצע כ-300 דולר ליום - כולל לינה. סך ההכנסות לעסקים בעיר ב-2010 הסתכם ב-2 מיליארד ומאתיים מיליון שקל.

"הופתענו שאין רכבת תחתית"

האמת היא שבאמצע השבוע התקשינו למצוא תיירים משוטטים להם סתם כך בעיר. אפילו לא במוקדים התיירותיים המובהקים - נמל תל אביב, נווה צדק ומתחם התחנה. הסיבה ברורה: מרבית התיירים מגיעים לתל אביב בחודשי הקיץ. רובם באים לחופשה משולבת של ים ותרבות, חיי לילה וקניות, ונשארים בעיר בממוצע בין שלושה לשישה לילות, לפי נתוני העמותה לתיירות תל אביב-יפו.

על הטיילת של תל אביב הולכת קבוצה של אנשי צוות אוויר של חברת התעופה אוסטריאן איירליינס, ועבור רובם זהו כבר הביקור העשירי בעיר. הם אמנם לא ממש תיירים, אבל אוהבים מאוד את תל אביב. "האנשים פה מנומסים, נחמדים ופתוחים", אומרת מרלינה, דיילת בת 25, "אני מאוד אוהבת את החוף, ואת הברים והמסעדות שלאורכו. אני ממש שמחה לחזור לכאן כל פעם. אבל המינוס הגדול ביותר בתל אביב הוא שהיא מלוכלכת מאוד", אומרת מרלינה בטון מתנצל, "הבניינים מאוד מוזנחים ורואים ערימות של זבל בכל מקום. זה לא ייאמן שמהחלון במלון אני רואה איך מנקים כל יום את החוף, אבל חמישה מטרים מכאן הרחובות במצב לא טוב".

גם הטייסים ברנד ויאן, באמצע שנות ה-30 לחייהם, מתרשמים לרעה מהלכלוך: "המזגנים תלויים מחוץ לבתים, והבתים נראים לא טוב", אומר ברנד. "אפילו האזורים העניים ביותר של וינה נראים מסודרים יותר מרחובות יקרים בתל אביב. אצלנו הניקיון הוא הכבוד שלנו. אנשים לא רוצים לגור בבניינים מלוכלכים, ואם מישהו גר בבניין מוזנח אז אנשים ידברו עליו ויהיה לו לא נעים מזה. כאן כל הבניינים מוזנחים, כך שדווקא מי שמשפץ הוא יוצא דופן. בוינה רוב הבתים מסודרים מאוד מבחוץ, אבל מבפנים העיצוב לא מאוד מרשים. כאן זה ההיפך, היינו בדירות מדהימות שמבחוץ היו מאוד מוזנחות".

לא רק צוות האוויר חושב שהעיר מלוכלכת ומוזנחת. למעשה, כל התיירים שעמם נפגשנו ציינו את ההזנחה כאחת מהחולשות הגדולות של העיר: "תל אביב תיראה הרבה יותר טוב אחרי שהיא תעבור שיפוצים", מנסח יאן בזהירות. "ראינו שבשדרות רוטשילד זה עבד טוב מאוד. אבל אתם לא צריכים להתבייש. היינו בביקור בסופיה שבבולגריה, ושם יש פי עשרה יותר כבלים מתוחים בין הבניינים, האוטובוסים ישנים יותר ובנוסף הם לא מנקים את השלג, כך שהעיר מלאה בבוץ חום".

בבר האירי מייסון אנד סונס שברחוב הירקון יושבות קלאודיה ואיריס ולוגמות בירה קרה. הן מבקשות ממני לצלם אותן במצלמה הדיגיטלית שלהן. "זה מצחיק שאנחנו בביקור בתל אביב, ואנחנו שותות בירה בפאב אירי", אומרת איריס. הן נמצאות בביקור בעיר לרגל הכנס העולמי של נשות המעגל, ארגון בינלאומי שפעיליו נרתמים לעזרת קהילות במדינות שונות. איריס, יועצת לחברות בנייה, היא יו"ר המעגל בהמבורג, ואילו קלאודיה, אדריכלית נוף, היא מארגנת הכנס השנתי הגדול שעומד להקיים בקרוב בהמבורג, ומתנדבת במעגל של האנובר. עבור שתיהן זו היא הפעם הראשונה בישראל, והן יבלו כאן שבוע.

"תל אביב היא עיר אירופית", אומרת איריס בחיוך. "אתמול כשהייתי בחוף, הרגשתי כאילו שאני בברצלונה. יש כאן מלונות מרשימים, לוקיישן נהדר ואני מוצאת שהשילוב של בתים נמוכים וישנים עם מגדלים גבוהים וחדשים מרתק ויפה". הן מציינות לחיוב את העובדה שהנשים המקומיות מנהלות חיי משפחה וקריירה במקביל, ואומרות שההישגים הישראלים ב-62 שנות קיומה מרשימים - "אני ממש בשוק מזה", אומרת איריס, אבל לקלאודיה יש מסר חשוב לראש העיר: "הופתענו מאוד מתחום התחבורה הציבורית ועד כמה הוא לא מפותח. לא האמנתי שאין בעיר רכבת תחתית או רכבת קלה. מאוד לא נוח להתנייד".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו