בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

האוצר מציע: השקעה בתחבורה ציבורית במקום הוזלת הדלק

ראש הממשלה יקבל החלטה בעניין מחיר הדלק בשבוע הבא. הערכה: המועצה הלאומית לכלכלה מתנגדת להורדת המס על הדלק

תגובות

>> ראש הממשלה, בנימין נתניהו, יחליט רק בשבוע הבא אם לבטל את העלאת מס הבלו האחרונה הדלק, שנכנסה לתוקף ב-1 בינואר.

אתמול קיים נתניהו דיון עם שר האוצר, יובל שטייניץ, מנכ"ל משרד האוצר, חיים שני וראש אגף התקציבים במשרד, אודי ניסן, בנושא כיווני פעולה אפשריים במטרה להקל על הציבור נוכח עליית מחירי הנפט בעולם והעלאת מס הבלו על הדלק בישראל. בדיון השתתפו גם נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אייל גבאי, וראש המועצה הלאומית לכלכלה, יוג'ין קנדל.

בהודעה שפירסמה לשכת ראש הממשלה עם סיום הישיבה נאמר כי "הוחלט כי כיווני הפעולה האפשריים יעובדו ויוצגו לראש הממשלה במהלך השבוע הבא". לאחר שראש הממשלה ילמד את ההצעות השונות הוא יכריע על כיווני הפעולה.

במשרד האוצר מתכוונים להציע לראש הממשלה בשבוע הבא תוכנית פעולה להורדת מחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית (אוטובוסים ורכבות), ולשיפור התחבורה הציבורית (הגברת התדירות ושיפור השרות), בעלות של מאות מיליוני שקלים - כדי להסיט נוסעים משימוש בכלי רכב פרטיים לשימוש בתחבורה ציבורית. באוצר סבורים כי תוכנית כזו תבלום את תלונות הציבור על העלאות מחירי הדלק.

בישיבה עם ראש הממשלה הציג אתמול שר האוצר את האלטרנטיבות השונות לביטול העלאת מס הבלו על דלק ב-20 אגורות. שטייניץ אמר כי ההעלאה אמורה להכניס לקופת המדינה 2 מיליארד שקל השנה. ביטול ההעלאה יחייב קיצוץ של 2 מיליארד שקל בתקציבי ההוצאות של הממשלה, או הטלת מסים אחרים בשווי של 2 מיליארד שקל. הנגיד פישר ביקש מראש הממשלה ארכה, כדי שאנשי חטיבת המחקר בבנק ישראל ילמדו את נושא המס על הדלק לעומקו ויכינו הצעות אלטרנטיביות להצעות האוצר.

"השפעה שולית"

המועצה הלאומית לכלכלה - שהעומד בראשה, יוג'ין קנדל, השתתף אתמול בפגישה בראשות בנימין נתניהו בעניין מחיר הדלק - נוטה ככל הנראה להמליץ שלא לבטל את ייקור הבלו.

אחת הסיבות לעמדת המועצה היא כי ייקור הבלו היה בעל השפעה שולית על מחיר הבנזין. שיעור הייקור בתחילת ינואר, 20 אגורות, העלה את מחיר הבנזין בפחות מ-3%. יתרה מכך, אם מחיר הנפט ימשיך לעלות, הרי שגם אם העלאת הבלו תבוטל, מחיר הבנזין לצרכן עשוי לעלות בכל זאת - ונתניהו לא ייהנה מקטיפת הפירות הפוליטיים על החלטתו.

סיבה נוספת היא הערכה כי הבלו הוא מס פרוגרסיבי - משלמים אותו יותר ככל שצורכים יותר דלק. בדרך כלל, מי שנוהגים יותר, ובעיקר נוהג במכוניות גדולות ובזבזניות יותר, הם בני העשירונים הגבוהים.

בנוסף, ההערכה היא כי הבלו על הסולר הוא מס חיובי יחסית, בהיותו מס שאינו מעוות התנהגות, או אפילו מעודד התנהגות חיובית - מעבר מנסיעה במכונית פרטית לנסיעה בתחבורה ציבורית תוך חיסכון בזיהום סביבתי. בעולם נהוג לייחס למיסוי על הדלק השלכות חיוביות כאלה; בישראל - מכיוון שהתחבורה הציבורית מפותחת פחות - לא בטוח שקיימת השלכה חיובית כזו. בכל מקרה, גם אם אין השלכה חיובית, עצם העובדה שהטלת המס אינה משפיעה על ההתנהגות כבר נחשבת הישג. כלכלנים נוטים להתנגד למסים שגורמים לשינוי בהתנהגות השוק (עיוות השוק) בגלל המס.

עם זאת, השיקול העיקרי בעד ייקור הבלו הוא גובה ההכנסה הצפויה לקופת המדינה - 3.5-4 מיליארד שקל ב-2011-2012, לאחר שני סבבים של העלאה בסך 20 אגורות בבלו על הסולר ועל הבנזין גם יחד. מציאת חלופה להכנסה בסכום גבוה כל כך תחייב את המדינה להעלות מסים בסכום משמעותי. מכיוון שנתניהו כנראה מתנגד בתוקף לעצירתה של תוכנית הפחתת מס הכנסה ומס חברות, הרי שהחלופות שיישארו, כמו ייקור המע"מ, נחשבות טובות פחות. ואולם הבחירה בין החלופות שמורה לראש הממשלה, ובהחלט ייתכן כי נתניהו יעדיף חלופה שהיא כלכלית פחות, אך תסיט ממנו את הזעם הציבורי.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו