בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

המדד | אהוד יערי

נולד ב-1945 בישראל, פרשן חברת החדשות של ערוץ 2 לענייני ערבים

תגובות

אהוד יערי אינו מבין מדוע לא דוכאו המהומות כבר בתחילתן. מדוע לא ניתנה ההוראה כבר בשעות הראשונות להפעיל כוח כנגד המפגינים ובכך למנוע את שקרה בתוניסיה. השאלה אם העם צודק בדרישותיו, אם ההפגנות מובנות מנקודת מבטו של ההמון, אם נוצר תסכול שראוי להתפרק ממנו בכוח - אינה רלוונטית עבור אהוד יערי. מה שרלוונטי עבורו ברגעים הראשונים של ה"כמעט הפיכה" במצרים, זה משמעות המרידה ביחס לחוסני מובארק, או בתרגום לישראלית - מה צריך היה מובארק לעשות כדי שאנו פה בישראל לא נצטרך לחיות עם החרדה שהאחים המוסלמים ייקחו את השלטון.

אהוד יערי לא מרוצה מאובמה. רבים בישראל לא מרוצים מאובמה. מדוע? מפני ש"בגד" במובארק. כלומר: מפני שלא תמך אוטומטית בנשיא מצרי ששולט באופן טוטליטרי בבני עמו, מפני שטען שיש לאפשר לעם להביע את דעתו מבלי לדכאו באלימות. מאין מגיחה התמיכה הכמעט-אינסטינקטיבית הזאת בכוחנות: היא מגיחה מקוף המחט הצר הידוע בכינויו "האינטרס הישראלי". האינטרס הישראלי הוא לשמר את מובארק, וכפועל יוצא לשמר את השקט בחזית הדרומית. מובארק - מבחינת יערי, מבחינת ישראל - הוא בסך הכל תעודת ביטוח ולכן העם המורד - גם אם הוא עושה זאת כי הוא נאנק תחת עוני כבד ודיכוי - הוא מי שיש להיפרע ממנו.

מקומו של אהוד יערי בערוץ 2 מובטח לשנים רבות, משום שמתקיימת בו היכולת להעמיס ידע עצום על עגלת הישראליות מבלי שנבחין בכך. אדם מן היישוב - בוודאי כזה שבעוד דקות אחדות יזדעזע מפרק האיחוד בין ליהיא לארוסה בבית האח הגדול - לעולם לא יוכל להפריד את המוץ מן התבן, את הידענות מהמוטיבציה, את האהוד מהיערי.

בבסיס פרשנותו של אהוד יערי מתקיים הצורך לשמר את המצב הקיים. שימור המצב הקיים בעולם הערבי, עם דגש על האימפריה המצרית, הוא מתן לגיטימציה לסוג הידע שבו הוא מחזיק כבר שנים רבות. כשאהוד יערי נוזף במצרים על אוזלת ידם בימי המהומות הראשונים, הוא למעשה אומר: ברגע שבעל סמכות לא מדכא אלטרנטיבה כבר בתחילתה, הוא למעשה מביא את הקץ על עצמו. האם ניתן להבין את הדברים גם במונחים של שימור התפקיד היוקרתי "פרשן לענייני ערבים", שבו מחזיק יערי שנים רבות?



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו