בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

Horizontal Analysis

הצפת ערך

תגובות

ניתוח אופקי או ניתוח מגמות.

מדובר בניתוח דו"חות כספיים של חברות על ציר הזמן במטרה לבחון מגמות בפעילותן לאורך כמה שנים. את הניתוח נהוג לעשות בעיקר בנוגע לדו"ח הרווח וההפסד, למאזן ולדו"ח תזרים המזומנים.

נניח שהמנתח מעוניין לבחון את המגמות לאורך חמש שנים. הוא ייטול את הדו"חות בחמש השנים האחרונות ויעמידם זה לצד זה. כך יוכל לראות מה קרה לכל אחד מהסעיפים: ההכנסות, הרווח הגולמי, הוצאות הפיתוח והשיווק, הרווח התפעולי והרווח הנקי.

דרך אחרת לבצע את הניתוח כוללת הצגת כל סעיף כשיעור מסך המכירות. כך ניתן יהיה לראות אם שולי הרווח הגולמי של החברה צמחו או קטנו במשך השנים, אם הרווחיות התפעולית צמחה או קטנה ביחס למכירות ואם הוצאות השיווק תפחו או צומצמו באותו הזמן.

אפשרות נוספת היא הצגת כל סעיף כשיעור מהערך בשנת הבדיקה הראשונה. נניח שהוצאות המחקר והפיתוח בשנה הראשונה היו 400 אלף שקל, בשנה השנייה 440 אלף שקל ובשלישית 500 אלף שקל. בניתוח לפי אחוזים יירשם בשנה הראשונה המספר 100, בשנה השנייה המספר 110, ובשנה השלישית 125. כך ניתן לראות איזה מסעיפי ההוצאות גדל מהר ואיזה גדל לאט, ומה קורה לכל אחד מסעיפי הרווח.

ניתוח דומה ניתן לבצע גם לגבי מאזן הנכסים וההתחייבויות. בבדיקה של המאזן מקובל לקחת כל אחד מהסעיפים כשיעור מתוך סך המאזן. ניתוח כזה יכול ללמד אם החברה מגדילה או מקטינה את היקף הרכוש הקבוע מסך המאזן, ומה קורה למנוף הפיננסי שלה (החוב הפיננסי ביחס למאזן).

הניתוח האופקי מתמקד בחברה הבודדת ובוחן אותה על ציר הזמן. כדי להשלים את התמונה יש לבצע גם ניתוח אנכי, כלומר השוואה לחברות דומות. ניתוח כזה נוטל דו"חות של כמה חברות מאותו ענף ומציב אותם זה לצד זה.

הניתוח מאפשר ללמוד אם יש לחברה יתרונות יחסיים לעומת מתחרותיה - כמו צמיחה מהירה יותר או רווחיות גבוהה יותר - או שהיא נמצאת בפיגור בתחרות. בשלב הבא של הניתוח צריך לנסות למצוא הסברים להבדלים בין החברות, כדי שניתן יהיה לקבל החלטה באיזו מהן כדאי להשקיע, ובאיזה מחיר.

ginzburg@themarker.com.ami



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו