בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

המהפכה הדיגיטלית בעולם הרפואה, פרק ב'

זירה חדשה

תגובות

>> מה הייתם חושבים אם בגלישה לעמוד הפייסבוק של רופא המשפחה שלכם הייתם מוצאים סרט וידיאו שלו רוקד, שיכור קלות, עם חברים במסיבה סוערת? האם תשנו את דעתכם אודות רמת המקצועיות של הרופא שלכם? בהסתדרות הרופאים שואלים את עצמם בדיוק את השאלה הזו, ועוד כמה שאלות העוסקות בהתנהלות רופאים במדיה חברתית. זאת לאור ההצטרפות הרחבה של רופאים לפייסבוק בחודשים האחרונים.

רבים בעולם הרפואה מודאגים ממה שהם רואים כהידרדרות מתמשכת במעמדו של הרופא - ממעמד של בן אלים כמעט, דמות סמכותית כל-יכולה שממוקמת במעלה ההיררכיה החברתית, ועד למשתתף נוסף ושווה ערך במדיה החברתית, המתאפיינת בחוסר מעמד, שלפעמים אף נתפס בקלקלתו עם תמונה מביכה או סטטוס בעייתי.

את המהפכה הגדולה האחרונה בעולם הרפואה חולל גוגל, כאשר הרופא יודע הכל נאלץ להתמודד עם מטופלים שהגיעו אליו עמוסי ידע, אבחנות ואפשרויות טיפול, לעתים עם מידע שלא הכיר. עכשיו עומדים הרופאים בפני שלב ב' של המהפכה: פייסבוק - הרשת שבה אין כל היררכיה בינם לבין המטופלים שלהם, שבה המטופלים והקולגות חיים ופועלים, שבה מטופל יכול לספר בסטטוס אחד שמגיע לרשימה של מאות חבריו על הטיפול המצוין או הגרוע שקיבל.

כך או כך, על הרופאים להכיר בדבר אחד: המהפכה כבר יצאה לדרך - הרשתות החברתיות אינן קוריוז חולף. להפך, הן רק מתחזקות והולכות. כולם נמצאים בהן, ויותר ויותר פעילות ואינטראקציה מתנקזות אליהן.

כפי שעולה ממחקר TheMarker והר"י, גם הרופאים מבינים זאת ובחודשים האחרונים הם נוהרים לפייסבוק. רבים מהם יודעים שלא רחוק היום שבו רופא לא יוכל לנהל קליניקה פרטית מצליחה או לפתח את המוניטין המקצועיים שלו בלי נוכחות מרשימה גם שם. פייסבוק בפרט ומדיה חברתית בכלל הם ערוצי תקשורת וזירת שיחה. ככל שיותר ויותר חולים יבקשו לנהל את השיחה הראשונית שלהם עם הרופאים באמצעות מדיה זו, תהפוך הזירה הזו לפריט חובה בתיק התקשורת של כל רופא שירצה לחזק את הקליניקה הפרטית. המצב הרווח כיום, שבמסגרתו הגולשים מחפשים את הפרטים אודות הרופא בגוגל, ישתנה למצב שבו הם יחפשו מידע אודותיו בפייסבוק.

מבחינת הרופאים, מדובר בלמידה של התנהלות בזירה חדשה: אין זה שיח כללי מול גולשים אנונימיים בפורומים מקצועיים. מדובר בשיחה שדומה יותר לשיחת טלפון, שבה שני הצדדים יודעים מי נמצא בכל אחד מעברי הקו, בהבדל גדול אחד: לשיחה הזו מקשיבים עוד מאות ואלפי גולשים.

במרוצת השנים יצטרכו הרופאים לפתח מענה לזירה זו, אולי באמצעות אנשים שישיבו בשמם את התשובה הראשונית לפנייה, בדומה למזכירות רפואיות שמנהלות את הפניות הטלפוניות, ובהמשך הם יצטרכו להיכנס בעצמם ולהשיב לגולשים, ולו תשובה בסיסית שנותנת יחס ראשוני. אלה שישכילו לפתח מענה מוקדם מאחרים, יזכו ביתרון ראשוני של התנסות רחבה בזירה שתיהפך לדומיננטית.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו