בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

תחזיות מאכזבות ל-2011 הפילו את מניית טבע ב-4%

רווח של 1.1 מיליארד דולר ברבעון לא סיפק את המשקיעים: צמיחת הקופקסון לא הסתירה את הירידה בתפוקה, והשבתת מפעל הובילה לירידה של 5% במכירות הגנריות בארה"ב

תגובות

>> "כפי שכולכם רואים היתה לנו שנה מצוינת ב-2010, ואנחנו צופים בביטחון את המשך הצמיחה ב-2011 ובשנים שלאחריה", כך חתם מנכ"ל טבע, שלמה ינאי, את שיחת הוועידה עם אנליסטים.

טבע העריכה שתרשום רווח של 4.9-5.2 דולרים למניה ב-2011 - 10 סנטים פחות מממוצע תחזיות האנליסטים. החברה גם צפתה מחזור של 18-19 מיליארד דולר ב-2011, כך שמרכז טווח התחזית נמוך ב-2.5% מממוצע תחזיות האנליסטים למכירות של 18.9 מיליארד דולר השנה. הפער בין הנהלת טבע לבין שוק ההון נראה לפתע גדול מתמיד, והמניה נפלה ב-4.3% במסחר בבורסה בתל אביב וקרסה ב-6% בפתיחת המסחר בנאסד"ק, גם בעקבות תוצאות חלשות לרבעון הרביעי של 2010.

ינאי הציג נתונים שלפיהם מכירותיה ורווחיה של החברה ב-2010 היו טובים מתוואי הצמיחה הגלום בתוכנית האסטרטגית ל-2005-2010, אך נראה שהשוק לא השתכנע.

הפער בין יעדיה השאפתניים ארוכי הטווח של החברה לבין הביצועים הפושרים בהווה בא לביטוי מוחשי בהגברת תלותה של החברה ברווחי קופקסון - התרופה המקורית לטיפול בטרשת נפוצה.

"הקופקסון יהיה עוד שנים רבות מוצר גדול ורווחי, אף שלא יחיה לנצח", אמר ינאי במסיבת עיתונאים שהתקיימה לרגל פרסום התוצאות הכספיות של החברה לרבעון הרביעי של 2010. ינאי שהסביר את ביטחונו בשורה של התפתחויות משפטיות ורגולטוריות במחצית השנה האחרונה, פירט את התקדמותה של החברה בתחום הפיתוח של תרופות מקוריות וממותגות בניסיון להפחית את תלותה בקופקסון.

טבע אכן זקוקה לקופקסון כמוצר גדול ורווחי, מכיוון שלפי שעה תלותה בו רק גוברת, לנוכח החולשה המדאיגה בתחום עיסוקה העיקרי של החברה: ייצור ושיווק של תרופות חיקוי (גנריות) בעיקר בשוק האמריקאי. חולשה זו עלולה להעמיד בסימן שאלה את יכולתה של החברה לעמוד ביעדי התוכנית הרב-שנתית.

גידול חד במכירות של קופקסון ועלייה נוספת ברווחיות לא הספיקו ברבעון הרביעי של 2010 לקזז את מלוא ההשפעה של ההתפתחויות השליליות בתחום תרופות החיקוי (גנריות).

טבע החמיצה לראשונה זה זמן רב את ממוצע תחזיות האנליסטים למכירות של 4.6 מיליארד דולר, רווח תפעולי על בסיס Gaap-Non (כלומר, בנטרול הוצאות לא תזרימיות וחד-פעמיות, כמו אופציות לעובדים והוצאות רכישה וארגון מחדש של חברות) ורווח למניה. טבע הרוויחה 771 מיליון דולר, שהם 85 סנט למניה, ברבעון הרביעי של 2010 על בסיס כללי החשבונאות המקובלים בארה"ב (US Gaap), לעומת 379 מיליון דולר, 42 סנט למניה, ברבעון המקביל ב-2009.

טבע הציגה רווח של 1.25 דולרים למניה ברבעון הרביעי (על בסיס Gaap-Non), שהם 3 סנטים מתחת לממוצע תחזית האנליסטים. על אף שטבע הבליטה את ההשפעה השלילית של שערי המטבע על המכירות והרווח התפעולי, נראה שהחמצת התחזית נבעה גם מרמת תפעול מאכזבת ותחרות קשה בחלק ממגזריה של טבע, שמעמידים בסימן שאלה את יכולתה לעמוד ביעדים שאפתניים, כמו השגת נתח של 35% משוק התרופות הגנריות בארה"ב ב-2015.

מכירותיה של טבע צמחו ב-16% ברבעון הרביעי של 2010 בהשוואה לרבעון המקביל ב-2009 והסתכמו ב-4.4 מיליארד דולר, שהם 236 מיליון דולר מתחת לממוצע תחזית האנליסטים. הגידול בהכנסות טבע נבע בעיקר מאיחוד בראשונה של תוצאותיה הכספיות של חברת רציופארם הגרמנית, שנרכשה במארס 2010 תמורת 5.4 מיליארד דולר.

טבע לא פירטה כמה תרמה רציופארם למכירות ברבעון החולף. רציופארם מכרה ב-2 מיליארד דולר ב-2009, אם כי טבע נאלצה למכור את הזכויות לשיווק מוצרים בעשרות מיליוני יורו, כדי לקבל את אישור רשות ההגבלים העסקיים האירופית לרכישת רציופארם.

החמצת תחזית המכירות נבעה ברובה מגורם חיצוני אחד ומחולשה מדאיגה במגזר הגנרי. התחזקות הדולר כלפי המטבעות האירופיים גרעה 140 מיליון דולר מהמכירות. ואולם מרכיב לא פחות חשוב היה ירידה של 5% במכירות של התרופות הגנריות בארה"ב ברבעון החולף בהשוואה לרבעון המקביל ב-2009 ל-1.3 מיליארד דולר. זאת בניגוד למגמת הצמיחה של השוק הגנרי בארה"ב ב-2010, כך שטבע לא רק שלא הגדילה את הנתח בשוק הגנרי ברבעון החולף, אלא אף איבדה נתח שוק לטובת מתחרותיה.

הירידה במכירות הגנריות התרחשה דווקא על רקע ירידה ברמת התחרות והתאוששות ברמת המחירים בשוק הגנרי. שחיקת המוצרים הוותיקים של טבע - אלו שמשווקים על ידה יותר משנה - התכרסמה ל-5%. זאת בהמשך למגמת ההתאוששות ברמת המחירים עם יציאתם של מתחרים קטנים יחסית מהשוק, חלקם בשל בעיות של בקרת איכות.

הגורם המיידי לירידה במכירות בשוק הגנרי האמריקאי היה היעדר השקות של תרופות גנריות משמעותיות ברבעון החולף, תולדה של סדרת תבוסות משפטיות במשפטי פטנטים. טבע, שביססה את האסטרטגיה העסקית שלה על השקה בלעדית של מוצרים לאחר שתקפה בהצלחה את תוקפם של הפטנטים שמגנים עליהם, נאלצה להסתפק ברבעון הרביעי במכירות של ה-Effexor שהושק בתחילת יולי 2010.

לפגיעה המשמעותית בעוצמתה של אסטרטגיה זו ברבעון החולף היתוסף הכישלון של השבתת המפעל למוצרי ההזרקה בעיר אירווין, קליפורניה, עקב תקלות חמורות של זיהומים ובקרת איכות. מכירותיו השנתיות של המפעל, 230 מיליון דולר, נגרעו גם ברבעון החולף. אם בכך לא די, נאלצה טבע לדחות את ההשקה הבלעדית של הגרסה הגנרית של Gemzar, זריקה נגד סרטן הלבלב, לרבעון הראשון של 2011 ולהתחלק ברווחיו עם APP.

העובדה שטבע לא השתלטה במשך שנה תמימה על בעיה של בקרת איכות לא רק שגרמה להפרשה של 94 מיליון דולר ברבעון הרביעי לירידת ערך ההשקעה במפעל באירווין, אלא גם מעוררת דאגה בנוגע למכתב האזהרה שטבע קיבלה מה-FDA בינואר 2011 בנוגע לאי תיקון פגמים שהתגלו במפעל הטבליות של החברה בירושלים בבדיקה שנערכה בספטמבר 2010.

טבע נפגעה ברבעון החולף גם מהעובדה שלא קיבלה אישור לשווק גרסה גנרית לתרופה Lovenox נגד קרישת דם.

מכירותיה של טבע באירופה צמחו ב-43% ברבעון הרביעי של 2010 בהשוואה לרבעון המקביל ב-2009 והסתכמו ב-1.3 מיליארד דולר. הגידול במכירות במונחי המטבעות המקומיים הגיע ל-54%, ונבע בעיקר מאיחוד מכירותיה של רציופארם, שתרמה למכירות גנריות חזקות בגרמניה, בספרד ובצרפת, וכן נבע מגידול במכירות בפולין.

תחום המוצרים הממותגים של טבע, שמגיע ל-5 מיליארד דולר בשנה, חווה רבעון טוב הרבה יותר, בעיקר בגלל ביצועיה של קופקסון. המכירות של קופקסון צמחו ב-26% ברבעון הרביעי של 2010 לעומת הרבעון המקביל והסתכמו ב-936 מיליון דולר. המכירות בארה"ב גדלו ב-29% ברבעון החולף לעומת הרבעון המקביל ב-2009 והגיעו ל-655 מיליון דולר, כתוצאה מסדרה של העלאות מחירים, כך שמחיר הקופקסון נכון לינואר 2011 גבוה ב-21% בהשוואה לינואר 2010. טבע נהנתה גם מעלייה בנתח השוק של קופקסון מסך המרשמים ל-40.3%, בהשוואה ל-38% בסוף 2009.

המכירות של קופקסון מחוץ לארה"ב גדלו ב-19% ברבעון החולף לעומת הרבעון המקביל ב-2009 והסתכמו ב-283 מיליון דולר. זאת על אף שלדברי ינאי, מחירי קופקסון מחוץ לארה"ב יורדים. הגידול במכירות קופקסון נבע כנראה מהעובדה שהרכש המרוכז של משרד הבריאות הרוסי לרכישת קופקסון נערך ברבעון הרביעי של 2010, בעוד ברבעון הרביעי של 2009 לא נעשו עסקות עם משרד הבריאות של רוסיה.

מכירות אזילקט, התרופה המקורית של טבע לטיפול במחלת פרקינסון, צמחו ב-27% ברבעון הרביעי של 2010 לעומת הרבעון המקביל ב-2009 והסתכמו ב-89 מיליון דולר, בעיקר בשל עלייה בנתח השוק. ואולם טבע עלולה לעמוד בפני תחרות גנרית ב-2011 אם תפסיד את משפט הפטנטים. עלייה של 25% היתה ברבעון החולף גם במכירות של מוצרי בריאות האישה ל-96 מיליון דולר, כתוצאה ממכירות חזקות של הגלולות נגד הריון Seasonique וגלולת היום שאחרי המשופרת Plan B One Step, שהתאוששה מפתיחה כושלת במלחמה על השוק עם חברת Watson והשיבה לעצמה את הבכורה עם נתח שוק ל-49%.

מכירות מוצרי הנשימה של טבע, בעיקר משאפים לטפול באסתמה, מציבים שוב סימני שאלה על יעדיה האסטרטגיים ארוכי הטווח של החברה. מכירות מוצרי הנשימה ירדו ב-10% ברבעון הרביעי של 2010 בהשוואה לרבעון המקביל ב-2009 והסתכמו ב-254 מיליון דולר, כתוצאה מירידה בהשפעתם של מקרי מחלת השפעת, ובעיקר עקב תחרות קשה במוצר Ventolin של GSK בשוק המשאפים להקלה מיידית בקוצר נשימה, שגרמה לירידה בנתח השוק מ-54% ל-48%.

הרווח התפעולי של טבע (על בסיס Gaap-Non) צמח ב-23% ברבעון השני של 2010 והסתכם ב-1.3 מיליארד דולר. הרווח התפעולי Gaap-Non אינו כולל הפרשות של 229 מיליון דולר לארגון מחדש של רציופארם, והפרשה של 94 מיליון דולר לירידת ערך של מפעל המוצרים המוזרקים.





תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו